لزوم رعایت اصول فنی بتن ریزی درهوای گرم

لزوم رعایت اصول فنی بتن ریزی درهوای گرم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۸ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۶

بتن ریزی در هوای گرم در صورتیکه اصول فنی رعایت نشود خسارت جبران ناپذیری بر ساخت و سازها وارد می کند.
به گزارش اخبار ساختمان، رئیس اداره استاندارد گناوه اظهار داشت: برای بالا بردن راندمان مقاومت و عمر بتن در فصل گرم بویژه در این شهرستان تمهیدات لازم باید بکار گرفته شود.

قدرت الله شاهین زاده گفت: بالا بودن دما در نقاط گرمسیری باعث تبخیر آب بتن می شود و قبل از آنکه واکنش های شیمیایی برای استحکام و چسبندگی بین ذرات سیمان تشکیل دهنده بتن ایجاد شود، خشک می شود.

وی افزود: اثر منفی دیگری که بالا بودن دما و تبخیر انجام می دهد موجب ایجاد شکاف‌های سرد بعد از عملیات بتن ریزی و راهیابی سولفات ها و در نهایت باعث سولفاته شدن میل گردها و ترکیدگی بتن خواهد شد.

شاهین زاده ادامه داد: به منظور بالا بردن راندمان مقاومت و عمر بتن، جلوگیری از بالا رفتن دمای مصالح با ایجاد سایبان سود بادگیر، جلوگیری از بالا رفتن دمای بچینگ با ایجاد سایبان و استفاده از رنگ های روشن و گونی پیچ کردن، استفاده از بتن با عیار پایین تر از ۴ درصد و پودر یخ به جای درصدی از آب در ساخت بتن و سیمان های کند گیرنده پوزلانی که هنگام ساخت حرارت کمتری تولید می کنند باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس استاندارد گناوه گفت: استفاده از روان کننده ها که باعث جلوگیری از تبخیر آب بتن و استحکام بیشتر می شود، خنک کردن میلگردها با آب خنک قبل از عملیات بتن ریزی ، استفاده از زمان مناسب برای عملیات ساخت و بتن ریزی ( اوایل صبح و شب ها ) از دیگر راهکارهایی است که باید در ساخت و سازها به آن توجه شود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر از نقاط گرمسیری کشور است.

ایرنا

برچسب ها:

بتن ،میلگرد ،سیمان ،ساخت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman