دبیر انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی تشریح کرد:

منشاء گرانی مصالح ساختمانی چیست؟

منشاء گرانی مصالح ساختمانی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۹ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۵

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت مصالح منشاء خارجی ندارد گفت: دولت برای کاهش قیمت مسکن باید تسهیلات بیشتری در اختیار انبوه سازان بخش خصوصی قرار دهد.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت و ساز یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در کشورمان و چه بسا در خراسان رضوی محسوب می‌شود و با توجه به نیاز عدیده مردم به مسکن متأسفانه شاهد رکود در بخش ساخت و ساز هستیم.

یکی از دلایل این رکود افزایش قیمت نهاده ها و مصالح ساختمانی است که این افزایش قیمت هیچ ربطی به افزایش نرخ ارز ندارد چرا که کشور ما در تولید حدود 95 درصد مصالح ساختمانی به خودکفایی رسیده است، لذا این افزایش چند برابری قیمت را باید در نوع مدیریت داخلی جستجو کرد. یکی دیگر از عواملی که رغبت و انگیزه انبوه سازان را کاهش داده است عدم همکاری شهرداری، بانک مسکن، نظام مهندسی و تأمین اجتماعی و قوانین دست و پا گیر آن است.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی اظهار داشت: عوامل متعددی در کاهش قیمت مسکن دخیل است که کاهش نرخ ارز می‌تواند یکی از این عوامل باشد که البته ما شاهد این بودیم که قیمت مسکن یکباره و به‌صورت کاذب و غیر کارشناسی شده افزایش پیدا کرد که اخیرا از رشد افزایشی آن کاسته شد ولی هنوز به حالت اولیه خود بازنگشته است.

نعمت الله ظریف ادامه داد: قیمت مسکن از فرمول مشخصی تبعیت نمی‌کند که بتوان گفت تا چه زمانی این کاهش قیمت ادامه پیدا کرده و به چه قیمتی خواهد رسید.

آزادسازی اراضی دولتی برای ساخت و ساز

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن خراسان رضوی اشاره داشت: اگر بحث مالیات بر مسکن‌های خالی بصورت جدی تری دنبال شود قطعا در عرضه و تقاضای مسکن و کاهش قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت.

وی به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: این طرح خوبی است اما با بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی این طرح به سرانجام نمی‌رسد و تاکنون در مشهد شاهد اتفاقاتی از جمله آزادسازی اراضی دولتی برای ساخت مسکن نبودیم این در حالی است که در این طرح باید دولت زمین های تحت مالکیت خود را آزاد کند و مصالح با قیمت ارزان را در اختیار انبوه سازان قرار دهد.

ظریف خاطرنشان کرد: در مشهد مقدس آنچه پیش بینی شده این است که 20 الی 30 هزار واحد مسکونی در سال جاری ساخته شود ولی 10 درصد این تعداد تحقق پیدا کرده است.

نیاز شهر مشهد مقدس به یک بیستم واحدهای مسکونی کشور

وی ادامه داد: شهر مشهد با توجه به جمعیتی که دارد به یک بیستم واحدهای مسکونی کل کشور نیازمند است و ما اگر بخواهیم ظرف 10 سال به نقطه سر به سر عرضه و تقاضا برسیم باید سالی یک میلیون و 500 هزار مسکن بسازیم و این در حالی است که دولت تاکنون توانسته 30 درصد نیاز مسکن را برآورده کند و 70 درصد باقی مانده و این در حالی است که ما در مشهد سالیانه به 80 تا 100 هزار واحد مسکونی نیاز داریم.

اعلام آمادگی انبوه سازان مشهد

وی به وضعیت انبوه سازان مشهد اشاره کرد و افزود: انبوه سازان همیشه آمادگی ساخت پروژه‌های مسکونی را دارند و اگر دولت همه زیرساخت‌ها را فراهم کند و تسهیلات را افزایش دهد قادر هستند 10 میلیون متر مربع در استان را مدیریت کنند و از طرفی زمین مورد نیاز را هم دولت باید در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا یک انبوه ساز مجبور نباشد در همان ابتدا 40 الی 50 درصد هزینه را صرف زمین کند.

ظریف تاکید کرد: باید به توانایی انبوه سازان کشورمان اعتماد کنیم چرا که اگر این اعتماد وجود داشته باشد و بستر لازم برای ساخت و ساز برایشان فراهم شود قطعا وضعیت ساخت و ساز مسکن بسیار بهتر خواهد شد.

افزایش تسهیلات دولتی برای ساخت و ساز

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی عنوان داشت: دولت حدود 180 تا 240 میلیون تسهیلات برای ساخت مسکن اختصاص داده است که این کافی نیست. در حال حاضر و با این شرایطی که در آن قرار گرفته ایم برای ساخت و خرید یک واحد مسکونی حدود یک میلیارد تومان باید هزینه کرد لذا دولت بایستی تسهیلات خود را به مبلغ 400 میلیون تومان افزایش دهد و از طرفی دوران بازپرداخت آن هم 30 ساله باشد ولی الان این بازپرداخت 12 ساله است در توان دهک‌های سه، چهار، پنج، شش، هفت و هشت جامعه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضربا 180 میلیون تومان نمی‌شود صاحب مسکن شد لذا دولت باید 80 درصد برای یک واحد مسکونی تسهیلات اختصاص دهد و نرخ آن هم مناسب باشد تا دهک های مذکور جامعه بتوانند صاحب مسکن شوند.

ظریف تصریح کرد: باید دولت قیمت مسکن را مدیریت کند تا مردم قدرت خرید پیدا کنند. انبوه سازان خصوصی هم با قیمتی بالاتری مسکن می سازند که دهک‌های پایین قدرت خرید اینگونه مسکن ها را ندارند. برای اینکه دهک های پایین صاحب مسکن شوند باید در قالب مسکن مهر منازل ساخته شود.

وی اظهار داشت: در طرح اقدام ملی مسکن دولت بایستی بسترهای لازم را برای انبوه سازی فراهم کند البته ما هنوز شاهد اتفاقاتی از اجرایی شدن این طرح در مشهد نبوده ایم و اگر هم با این شرایط اجرایی شود به نظر بنده به سرانجام نخواهد رسید.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افزایش چندین برابر قیمت مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان سبب افزایش قیمت تمام شده مسکن نیز بوده است این در حالیست که قیمت نهاده‌ها و مصالح ساختمانی ما ربطی به ارز ندارد چرا که 95 درصد مصالح ساختمانی در کشورمان تولید می‌شود و این افزایش قیمت به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت است.

وی وجود قوانین تامین اجتماعی، عوارض پروانه ساخت از سوی شهرداری، هزینه نظام مهندسی و هزینه‌هایی از این قبیل که بر بازار مسکن تحمیل می‌شود را بر تولید مسکن و افزایش قیمت آن موثر برشمرد.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman