خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۱ | ۱۳۹۹/۰۸/۲۰

اولین خانه‌های ساخته شده به دست بشر؛ تنها شامل مصالح طبیعی بودند؛ که آن سازه ها به هیچ عنوان شباهتی به آسمان‌خراش‌ها و ساختمان های هوشمند امروزی نداشتند. این ساختارهای جدید با هدف ایجاد آرامش و راحتی برای افرادی که در آن‌ها ساکن هستند به وجود آمده‌اند.

به گزارش اخبار ساختمان، سازه‌های امروزی ترکیبی از ساختارها، سیستم‌ها و فناوری های نوین هستند. با گذشت زمان، تمامی اجزای به کار رفته در ساختمان‌ها ارتقاء یافته و دستخوش تغییرات شده است. این امکانات به صاحبان خانه‌ها این امکان را داده است که سیستم تصفیه هوا، تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش، سیستم‌ امنیتی و حتی نحوۀ روشنایی ساختمان را انتخاب کنند.

ساختمان‌های هوشمند با استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم‌های تکنولوژیک عمل می‌کنند. این خانه‌ها مصرف انرژی را کاهش و کیفیت زندگی افراد را افزایش می‌دهند.

اما برای روشن تر شدن مزایای استفاده از سیستم خانه های هوشمند در صنعت ساختمان با آقای آرش اصغری مدیر عامل شرکت خانه هوشمند گریفین به گفتگو نشستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هوشمندسازی ساختمان در ایران چه جایگاهی دارد و در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟

هوشمندسازی در ایران با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی در حال رسیدن به مراتب خوب و عالی است، اما هنوز نیاز همه جامعه نشده است و امید است با توجه به روند رو به رشد استفاده از تکنولوژی توسط مردم این اتفاق در آینده ای نه چندان دور محقق شود.

خانه هوشمند چه مزایایی دارد؟ آیا صرفا این آپشن جنبه تجملاتی دارد؟

در برخی موارد این سیستم جنبه آپشن به خود می گیرد، اما در اکثر موارد هوشمندسازی باعث بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد رفاه، امنیت و آسایش برای مصرف کننده می شود.

در حال حاضر با توجه به بحران در مورد واردات، شما مشکلی برای تامین کالا ندارید؟

با توجه به تحریم ها و بحران هایی که به واسطه تحریم ها به وجود آمده است می توان گفت که تمامی مجموعه های فعال در زمینه هوشمندسازی دچار مشکلات عدیده ای شده اند و مجموعه خانه هوشمند گریفین هم از این قائله مستثنی نیست چرا که ما در زمینه تامین کالاهای ابتدایی مانند آی سی ها و سایر قطعات تحت فشار هستیم.

با این تفاسیر اما از آنجا که محصولات خانه هوشمند گریفین در داخل کشور در حال تولید است، به همین دلیل بحران های دلاری تاثیرات کمتری روی سیستم های خانه هوشمند گریفین دارد و از طرف دیگر به واسطه تولید محصولات در داخل کشور باعث شده است تا خدمات بهتری نسبت به برندهای خارجی داشته باشیم.

یک خانه هوشمند ایده آل شامل چه امکاناتی هست؟

یک خانه هوشمند را زمانی می توان گفت کامل و ایده آل است که در آن تمامی نیازهای مصرف کننده اعم از فعالیت های روشنایی، فعالیت گرمایشی و سرمایشی، فعالیت های حفاظتی و امنیتی و... را دربر بگیرد.

همه موارد فوق جزء مواردی هستندکه در تمامی خانه های هوشمند بسیار حائز اهمیت هستند و بعد از آن نوبت به بخش های تکمیلی تر می شود، که هرچه این موارد بیشتر و جامع تر باشد؛ یک خانه هوشمند ایده آل تری را خواهیم داشت.

خانه هوشمند برای انبوه سازان و فروشندگان ملک چه مزیت هایی را به دنبال دارد؟

با توجه به رکود و افزایش روزافزون قیمت ها در بازار مسکن سازندگان مسکن می توانند با کمک سیستم خانه هوشمند یک برتری نسبت به دیگر رقبا داشته باشند که این خود یک مزیت بسیار بزرگ برای تولیدکنندگان مسکن محسوب می شود. ضمن اینکه با پرداخت هزینه کم و استفاده از عنوان خانه هوشمند می توانند ملک خود را با دردسر کمتری به مرحله فروش برسانند.

بهترین زمان برای طراحی و انجام هوشمندسازی ساختمان چه زمانی است؟

اکثر شرکت ها معتقد هستند که برای داشتن یک طراحی خوب لازم است که قبل از طراحی نقشه برقکشی، عملیات مربوط به طراحی برای اجرای هوشمندسازی انجام شود. با این حال اما شرکت خانه هوشمند گریفین با تکیه بر توانایی و سیستم های نوینی که در اختیار دارد می تواند در هر مرحله از ساخت مسکن وارد طراحی و اجرای هوشمندسازی شود و کمک کند تا همه بتوانند از این سیستم بهره ببرند.

چه تفاوت هایی بین روش های سیمی و بی سیم خانه هوشمند وجود دارد؟

اولین تفاوتی که بین این دو روش خود را نشان می دهد این است که در روش سیمی حتما نیاز است که یک سیم به صورت شبکه در منزل کشیده شود که این مورد در سیستم های بی سیم حذف می شود و لازم نیست که شخص هزینه ای در رابطه با سیم کشی پرداخت کند. از طرف دیگر برای انجام هوشمندسازی به روش سیمی نیاز هست که یک برقکار حرفه ای و متخصص عملیات مربوط به سیم کشی خانه هوشمند را انجام دهد که ممکن است هزینه زیادی را به دنبال داشته باشدکه مورد نیز در روش بی سیم حذف می شود.

مفهوم پروتکل چیست؟

پروتکل به روش و توافق انتقال داده گفته می‌شود که معمولا دارای یک مرجع پشتیبانی‌کننده در دنیا است. پروتکل‌های استاندارد خیال شما را بابت پشتبانی، توسعه‌پذیری و یکپارچگی راحت می کند. به طورمثال شبکه ModBus یک پروتکل ارتباطی است که کاربرد اولیه آن برای استفاده درPLC ها بود ولی به تدریج بعنوان یک استاندارد ارتباطی پذیرفته شد و بسیاری از سازندگان تجهیزات اتوماسیون آن را پشتیبانی کردند.

در حال حاضر Modbus بصورت یک استاندارد باز درآمده است که محصولات سازندگان مختلف به سهولت توسط این پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

پروتکل های ارتباطی خانه هوشمند را می توان در دو گروه پروتکل های با سیم و پروتکل های بی سیم دسته بندی کرد.

در زمینه ارتباط بی سیم بسیاری از شرکت ها اقدام به توسعه پروتکل داخلی خود نموده اند. اما پروتکل های بین المللی Z-wave و Zig – bee مهمترین پروتکل های بی سیم بین المللی هستند.

پروتکل های ارتباط با سیم به دلیل نیاز به سخت افزار جانبی از تنوع کمتری برخوردارند. انواع پروتکل های باسیم مورد استفاده در خانه هوشمند عبارتند از: KNX، mode bus، S bus، X 10.

پشتیبانی و خدمات خانه های هوشمند چگونه انجام می شود؟

در مجموعه خانه هوشمند گریفین سعی شده است که محصولی تولید شود که کمترین نیاز به خدمات را داشته باشد و در صورتی که نیاز به خدمات و پشتیبانی از محصول احساس شود، شرکت خانه هوشمند گریفین در کمتر از 24 ساعت موضوع را در دست پیگیری قرار می دهد، چراکه اگر تاخیری در ارائه خدمات صورت پذیرد شخص نمی تواند بخشی از خانه خود را مورد استفاده قرار دهد و این موضوع با مسئله رفاه در تضاد خواهد بود.

هزینه های مربوط به هوشمند سازی به طور متوسط چگونه محاسبه می شود؟

هزینه های مربوط به هوشمندسازی به آپشن هایی که مشتری انتظار بستگی دارد و شرکت هزینه گئاری ها را بر اساس انتظارات مشتری انجام میدهد. برای مثال چنانچه شخص فقط سیستم روشنایی را در نظر داشته باشد و یا فقط سیستم گرمایشی و سرمایشی را بخواهد؛ با توجه به دستگاه هایی که مورد استفاده قرار خواهد گرفت هزینه های هوشمندسازی نیز متغیر خواهد بود.

هوشمندسازی دارای سه سطح است که هرکدام نیز دارای هزینه های مختص به خود است:
1. سطح اول هوشمندسازی فقط سیستم روشنایی را شامل می شود
2. در سطح دوم سیستم سرمایشی و گرمایشی هم به آن اضافه می شود
3. در سطح سوم سیستم های حفاظتی و امنیتی نیز به مجموعه اضافه می شود

چنانچه بخواهیم از این سطح بالاتر برویم سیستم کنترل پرده ها، کنترل آلاچیق، آبیاری منازل و بخش های مختلف را هم می تواند به این سه سطح اضافه شود.

 

بیشتر بخوانید: استاندارد خانه های هوشمند تا سال 2021 ارائه می شود

مدت زمان نصب تجهیزات برای هوشمندسازی یک پروژه چقدر است؟

در رابطه با پروژه های بی سیم معمولا مدت زمان نصب و راه اندازی سیستم بین 2 تا 3 روز است ولی در پروژه های سیمی این مدت زمان طولانی تر خواهد بود. اما از آنجا که محصولات شرکت خانه هوشمند گریفین به صورت کاملا یوزرفرندی ارائه شده اند؛ نصب یک پکیج کامل هوشمندسازی حداکثر بین یک روز تا یک روز و نیم زمان خواهد برد.

آیا امکان استفاده از این سیستم در ساختمان های قدیمی و ساخته شده و یا در پروژه های درحال بازسازی وجود دارد؟

با توجه به طراحی منحصربه فرد محصولات شرکت خانه هوشمند گریفین، این محصولات قابلیت نصب بر روی هر دو بازه سیم کشی هوشمند و سنتی را دارد و بنابراین در ساختمان های قدیمی هم مشکلی برای اجرای این سیستم وجود ندارد.

مجموعه خانه هوشمند گریفین در حال حاضر چه خدماتی ارائه می دهد و چه جایگاهی در این حوزه دارد؟

مجموعه خانه هوشمند گریفین توانسته است با عنایات خداوند متعال و تلاش های بی وقفه به جایگاه خوب و درجات عالی در سیستم خانه های هوشمند دست پیدا کند و جزء برندهای برتری باشد در نمایشگاه صنعت ساختمان در سه دوره متوالی عنوان برتر را کسب کرده است.

اما از طرفی این جایگاه، جایگاه محدودی است چراکه ما باید به مسائل بزرگتری فکر کنیم تا بتوانیم در این مسیر رشد داشته باشیم ولی با این حال مجموعه خانه هوشمند گریفین جزء 10 برند برتر در ایران است و در تلاش هستیم که بتوانیم رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

پیش بینی شما از آینده این صنعت چیست؟

می توان گفت با توجه به روند پیشرفت تکنولوژی، این سیستم نیز به صورت بخشی از زندگی مردم تبدیل خواهد شد و روزی این سیستم همانند گوشی های هوشمند تلفن جزئی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شوند.

مهمترین چالش های پیش روی صنعت هوشمندسازی ساختمان چیست؟

از مهمترین چالش های این صنعت در ایران را می توان به عدم همراهی دولت در این زمینه اشاره کرد که این موضوع فعالیت های مجموعه های هوشمندسازی را تحت الشعاع قرار داده است و ما را تا حدود زیادی محدود کرده است. برای مثال با وجود اینکه سیستم های خانه هوشمند توانسته است اعتماد مردم را جلب کند اما هنوز هیچ صنفی در این رابطه وجود ندارد که بتوانیم با کمک آن نیازهای خود را برطرف کنیم و تمامی کارها به صورت خودجوش و توسط مجموعه های فعال در این حوزه سامان می پذیرد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman