برنده جایزه‌ ملی‌ معماری‌ و شهرسازی مشخص شد

برنده جایزه‌ ملی‌ معماری‌ و شهرسازی مشخص شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۱ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۰

رتبه ‌اول‌ جایزه‌ ملی‌ دوسالانه معماری‌ و شهرسازی‌ ایران به طرح "طراحی و ساخت سقف متحرک چوبی" از دکتر حسین پورمهدی قائم مقامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رسید.
به گزارش اخبار ساختمان، این اثر در چهارمین جایزه دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران -۱۳۹۹، حائز رتبه نخست بخش اِلمان و سازه‌های خاص شناخته شد.

طرح سقف متحرک چوبی، سابقه‌ای ۱۲ ساله دارد؛ با تعریف و انجام تمرین‌های آموزشی مبتنی بر ساخت در کارگاه‌های طراحی معماری و تعریف پایان‌نامه‌هایی در سطح تحصیلات تکمیلی آغاز شد؛ پروژه‌های تحقیقاتی به سفارش اداره میراث فرهنگی یزد تعریف شد و یک نمونه (پایلوت) سقف چوبی ثابت روی حیاط با ابعاد ۷ در ۸ متر مربع در یکی از خانه‌های سنتی یزد طراحی و ساخته شد.

کاربرد صنعتی این اقدام‌پژوهی، در پوشش متحرک استخرها، سقف‌های ثابت و متحرک استادیوم‌های ورزشی، سقف ثابت و متحرک فضاهای نیم باز شهری، پوشش متحرک حیاط‌های سنتی، پوشش‌های بناهای باستانی و استفاده از آن در حوزه مرمت خواهد بود.

بنا بر اعلام دانشگاه شهید بهشتی، پوشش دهانه ۱۴ متری صرفاً به وسیله چوب که مصالحی سبک و دوستدار طبیعت است، از جنبه‌های نوآوری طرح محسوب می شود. لازم به ذکر است به جز نمونه حاضر، در ایران تاکنون سقف محدب چوبی باز و بسته شونده، ساخته نشده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman