در پی رشد افسارگسیخته قیمت مسکن؛

امید خانه دار شدن از بین رفته است

امید خانه دار شدن از بین رفته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۹ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۶

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه املاک، بازار مسکن در تهران این روزها در یکی از آشفته‌ترین حالات خود در چند دهه اخیر ایران اسلامی قرار دارد و این شرایط در کنار قیمت‌های نجومی و صعودی سبب شده تا پیش بینی وضعیت و شرایط امروز و حتی فردا چندان راحت نباشد
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت مسکن در تهران در حال رکوردشکنی است آن هم رکوردی که کمتر کسی حتی تا همین سه سال پیش هم فکرش را می کرد این روزها اما همه خود را از این قیمت ها ناراضی نشان می دهند از مالکان، دلالان، مسئولان و کارشناسان و حتی بنگاه های املاک؛ گویا مقصر این نرخ صعودی مردم هستند.

درحالی‌که این روزها هم مردم و هم مشاوران املاک از وضعیت بازار مسکن ناراضی هستند، که قیمت ملک و اجاره‌بهای مسکن در سراسر استان تهران بسته به محل ساختمان و سن آن ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

امیدی به خانه‌دار شدن نداریم

یک شهروند اسلامشهری می‌گوید: چندین سال است، من و همسرم که با هر سختی بود، پولمان را جمع کردیم، وام هم گرفتیم، تا بالاخره خانه‌دار شویم، اما از ابتدای سال تاکنون که به دنبال خانه هستیم، هرچه بیشتر می‌گردیم، کمتر می‌یابیم و هرچه زمان می‌گذرد، نیز کسری پولمان بیشتر می‌شود و حال دیگر امیدی به خرید خانه و یا آپارتمان در اسلامشهر نداریم، مانده این‌که چه بکنیم.

وی که مریم نام داشت و شغل خود و همسرش را معلمی معرفی کرد، ادامه داد: حالا با این قیمت‌ها کم‌کم فکر می‌کنم، پولمان به ودیعه مسکن هم نرسد و یاس و ناامیدی فراوانی بر زندگی ما حکم‌فرما شده است، کسی هم به دادمان نمی‌رسد.

رشد قیمت ۸۰ میلیون تومانی یک آپارتمان ۴۰۰ میلیونی طی ۱۰ روز

زوج جوان دیگری که دو سال است، از ازدواجشان گذشته و به گفته خود از مبالغ پاتختی جشن ازدواج گرفته تا نان شب را ذخیره کرده‌اند، تا بتوانند، از مستأجری رها شوند، اظهار داشتند: به‌سختی ۴۰۰ میلیون تومان پول برای خرید آپارتمان در ملارد آماده کرده بودیم، اما به دلیل یک سری ضعف‌ها برای خرید آن آپارتمان مردد بودیم و وقتی‌که حدود ۱۰ روز تحقیق کردیم و در خرید به جمع‌بندی رسیدیم، فروشنده روی ۴۰۰ میلیون تومان پول آپارتمانش ۸۰ میلیون گذاشته بود.

اظهارات این زوج جوان در حالی انجام می‌شود، که بررسی‌ها از افزایش لجام‌گسیخته قیمت خریدوفروش و اجاره مسکن خبر حکایت دارد، به‌طوری‌که در ملارد، برای یک واحد آپارتمان ۱۰۵ متری نوساز در طبقه سوم مجتمعی بدون آسانسور باید ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد، اما خرید همین آپارتمان در مردادماه با ۴۲۰ میلیون تومان ممکن بود.

رکود بورس علاقه صاحب‌خانه‌ها به دریافت کرایه را افزایش داده است

یکی از مشاوران املاک ری نقش فضای مجازی و سایت‌ها را در افزایش قیمت مسکن پررنگ توصیف کرده و می‌گوید: پیش‌ازاین مشاوران املاک به‌عنوان کارشناس به تعیین قیمت خرید یا فروش و یا رهن و اجاره در هر منطقه می‌پرداخت و قیمت‌ها کارشناسی شده بود و هر صاحب‌خانه‌ای از بنگاه‌دار می‌پرسید، که کرایه‌خانه من با این مشخصات چقدر است و یا آپارتمانی با این مشخصات در فلان منطقه چقدر فروش می‌رود، اما الآن برخی از سودجویان در فضای مجازی گاهی تا دو الی سه بار در روز قیمت ملک را به‌طور هماهنگ افزایش می‌دهند.

احمدی ادامه داد: بر قیمت‌ها فضای مجازی هیچ نظارتی نیست و حبابی بالا می‌رود و بیشتر خریدوفروش‌ها و معاملات هم بین دلالان انجام می‌شود و مردم عادی زور و توانایی خرید ندارند.

وی در خصوص بازار اجاره مسکن نیز گفت: زمانی که مردم توان خرید خانه را نداشته باشند، به‌ناچار به‌سوی رهن و اجاره می‌روند، که البته یکی دو ماه اخیر با توجه به رکود بورس و نیز کاهش سودهای بانکی علاقه صاحب‌خانه‌ها به رهن کاهش‌یافته و کرایه‌های گزاف می‌خواهند و البته ری به دلیل قرارگیری در نزدیکی تهران و وجود مترو در این شهر در عرض چند ساعت کرایه داده می‌شود و بر مبالغ کرایه‌ها نیز هیچ نظارتی نیست و هرکس بر اساس انصاف خود اجاره‌بها را مشخص می‌کند.

افسارگسیختگی در نرخ مسکن

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بهارستان در غرب تهران با اشاره به افسارگسیختگی نرخ مسکن در این منطقه به خبرنگار بازار گفت: هم‌اکنون قیمت نرخ هر متر آپارتمان در شهر صالحیه به هفت میلیون تومان رسیده است.

حبیب اله رضایی با اشاره به برابری نرخ مسکن در نسیم شهر و گلستان، اظهار داشت: بر اساس آخرین معاملات نرخ هر متر آپارتمان در برخی از محله‌های گلستان و نسیم شهر به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است البته گرانی مصالح ساختمانی به‌ویژه آهن‌آلات و سیمان به‌عنوان عواملی در کنار قیمت زمین سبب رشد قیمت تمام‌شده مسکن مطرح است.

کاهش ۴۰ درصدی معاملات در رباط‌کریم

بنا بر اعلام رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان رباط‌کریم این روزها قیمت مسکن در سه شهر رباط‌کریم، پرند و نصیرشهر در حال رکوردشکنی است. احمد محمدحسنی با اشاره به اینکه مسکن با رشد شتابانی مواجه شده است، به خبرنگار بازار گفت: مطابق آخرین بررسی قیمت هر متر آپارتمان در مسکن‌های مهر پرند از ۳ میلیون تا ۶ میلیون تومان رسیده است.

محمد حسنی با بیان اینکه در فازهای صفر تا چهار پرند قیمت هر متر آپارتمان از هشت تا ۱۲ میلیون مورد معامله قرار می‌گیرد، ابراز کرد: قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در رباط‌کریم نیز بین هشت تا ۱۲ میلیون تومان است در نصیرشهر هم‌اکنون آپارتمان‌های مسکونی متری چهار تا هفت میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

وی از کاهش ۴۰ درصدی معامله‌های مسکن در شهرستان رباط‌کریم نسبت به ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: افزایش جدی قیمت مسکن باعث عقب‌نشینی خریداران شده است.

اقدامات دولت درزمینهٔ مسکن شعاری است

عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با انتقاد از قیمت‌های بالای اجاره خانه که توسط برخی از صاحب‌خانه‌ها اعلام می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از مستأجران دیگر توان اجاره خانه در مناطق خوب شهرها را ندارند و بالا شهرنشین‌ها به مرکز، مرکز نشین ها به پایین‌شهر و پایین‌شهر به حاشیه‌ها رفته‌اند و تداوم این روند موجب افزایش چشمگیر جمعیت حاشیه‌نشین در استان تهران خواهد شد.

ابوطالب شیرکوند بابیان این‌که همکاران من در مشاوران املاک سطح استان تهران از افزایش نرخ اجاره‌بها و نیز قیمت‌های فروش سودی نمی‌برند، گفت: ما نیز از این افزایش‌ها ناراضی هستیم، چراکه توان خریدوفروش و معاملات و حتی اجاره‌ها کاهش‌یافته است قیمت‌ها منطقی نیست، اما کاری از دست مشاوران املاک برنمی‌آید و قیمت گذار مالک است و نظارت و یا منع قانونی بازدارنده نیز مشاهده نمی‌شود.

وی اجرای صحیح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را سبب واقعی شدن قیمت اجاره‌بها دانست و گفت: واقعیت این است، که دولت تنها شعار می‌دهد و در عمل به‌طور کامل خود را از بازار مسکن کنار کشیده است و در سال‌های اخیر حتی یک اقدام درست و اساسی و به دور از شعارزدگی از مسئولین اجرایی مرتبط ندیدیم.

به نظر می‌رسد، مسکن به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی خانوار در فرآیندهای سفته‌بازی و دلالی افتاده و آرامش خاطر مردم، بازیچه سودجویی‌ها و نقدینگی‌های بی‌حساب‌وکتاب شده است، باید منتظر ماند و دید، واقعاً چه زمانی اقدامی عملی در جهت کنترل و کاهش قیمت مسکن از سوی مسئولان شاهد خواهیم بود.

بازار

برچسب ها:

قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman