مدیر بانک مسکن خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت حمایت از سازندگان حرفه ای مسکن

ضرورت حمایت از سازندگان حرفه ای مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۷/۱۶

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی گفت: یکی از اهداف بانک مسکن که جزء سیاست‌های دولت بوده، حمایت از سازندگان حرفه‌ای و همچنین ساخت و سازهای اصولی و مبتنی بر فناوری‌های روز است.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن خطیب‌زاده با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن، اظهار کرد: این طرح در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و شهرهای جدید گلبهار و بینالود کلید خورده است. در این طرح تسهیلاتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان برای زمین‌هایی که توسط سازمان بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرهای جدید واگذار شده، در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه متقاضیان دارای زمین شخصی نیز می‌توانند جهت تامین مالی هزینه‌های ساخت مسکن از این طرح استفاده کنند، عنوان کرد: این افراد می‌توانند از این تسهیلات بدون سپرده در اسرع وقت استفاده کنند که این تسهیلات با ارزش ۱۰۰ میلیون تومان جهت هر واحد با بازپرداخت ۱۲ ساله است.

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی با اشاره به اینکه تسهیلات جعاله در کنار تسهیلات خرید مسکن نیز به متقاضیان ارائه می‌شود، تصریح کرد: مشتریان می‌توانند همزمان با دریافت تسهیلات خرید از تسهیلات جعاله تعمیر استفاده کنند که سقف مجموع تسهیلات پرداختی در حالت انفرادی ۱۲۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است.

خطیب‌زاده افزود: در مورد متقاضیانی که قصد تعویض وثیقه دارند نیز امکان دریافت تسهیلات جدید بدون نیاز به تسویه مانده بدهی تسهیلات قبلی و اخذ تسهیلات جدید تا سقف‌های مقرر امکان‌پذیر است. همچنین این امکان را برای خانه اولی‌ها فراهم کرده که بتوانند از تسهیلات ارزان‌قیمت با مبلغ اقساط پایین بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: به دنبال تلاطم قیمت مسکن، بسیاری از خانه اولی‌ها که با توجه به بودجه ثابت از سرعت رشد قیمت‌ها جا ماندند، از خرید مسکن ناامید و موقتا منصرف شدند. بانک مسکن ضمن اینکه مسیر انتقال تسهیلات به خریداران جدید را باز گذاشته و آن را منوط به پرداخت ۱۰ درصد از مانده بدهی تسهیلات به اضافه کارمزدی معادل یک درصد از رقم تسهیلات انتقالی کرده، در عین حال امکان حفظ تسهیلات برای تسهیلات‌گیرندگان اولیه را نیز فراهم نموده است.

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از مجوز تعویض وثیقه که در تمام شعب بانک مسکن قابل استفاده است، چه در حالت انفرادی و چه در حالت زوجین این امکان وجود دارد که ملک به متقاضی فروخته شود و سپس سند ملک جدیدی که در جریان تبدیل به احسن خریداری می‌شود، به عنوان وثیقه تا زمان بازپرداخت تسهیلات در رهن بانک قرار گیرد و جایگزین سند اولیه شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: امتیاز ویژه روش تعویض وثیقه در مقایسه با انتقال مانده تسهیلات در این است که نیازی به بازپرداخت یک‌جای ۱۰ درصد از مانده بدهی نیست و تنها کارمزد مربوط به تعویض وثیقه توسط شعب دریافت می‌شود.

وی اضافه کرد: به این ترتیب مانعی به لحاظ حفظ امتیاز تسهیلات بر سر راه خانه‌دار شدن خانه اولی‌ها وجود ندارد و آنها می‌توانند در بازار کنونی خریدی متناسب با بودجه خود و با برنامه تبدیل به احسن ملک در آینده انجام دهند.

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی در خصوص آزادسازی سندی که در رهن بانک است، گفت: متقاضیان می‌‎توانند با استفاده از طرح رها در قبال سپرده بلندمدت، سند ملک خود را آزاد کنند.

خطیب‌زاده افزود: طرح رها بانک مسکن امکان فک رهن خانه و فروش واحد آپارتمانی را در سال‌های پایانی دوره بازپرداخت برای مالکان آپارتمان‌های وام‌دار فراهم می‌کند. تا پیش از این سند آپارتمان فقط زمانی از رهن بانک آزاد می‌شد که اقساط آن تمام و کمال پرداخت شده باشد، اما طرح جدید بانک مسکن این امکان را در اختیار مالکان قرار می‌دهد که فک رهن سند را زودتر انجام داده و در صورت تمایل آپارتمان را بفروشند.

وی با بیان اینکه طرح رها خدمت جدیدی از بانک مسکن است، عنوان کرد: دریافت‌کنندگان تسهیلات خرید مسکن از این بانک قادر خواهند بود با سپرده‌گذاری ۱۱۰ درصد از میزان باقیمانده وام خرید مسکن، سند واحد مسکونی خود را از رهن بانک خارج و آزاد کنند.

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مالکان آپارتمان‌های وام‌دار به کمک این طرح می‌توانند در پنج سال آخر دوره بازپرداخت وام بدون آنکه وام خود را تسویه کامل کنند، واحد را فک رهن کرده و از مزایای این آزادسازی استفاده کنند.

خطیب‌زاده با اشاره به طرح تسهیلات میثاق تصریح کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا و با هدف مساعدت به مشتریان بانک مسکن، زمان اجرای طرح میثاق که با هدف بخشودگی جرایم بانکی اجرا می‌شود تا پایان مرداد ماه سال جاری تمدید شد.

وی بیان کرد: طراحی طرح میثاق در سال گذشته با هدف حمایت از مشتریانی که به هر دلیل در یک مقطع زمانی موفق به بازپرداخت به‌ موقع اقساط یا اصل تسهیلات خود نشده‌اند، صورت گرفت و این طرح از شهریور سال گذشته کلید خورد.

مدیر بانک مسکن خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس این طرح، مشتریانی که از ابتدای مرداد تمام یا بخشی از مانده بدهی خود را چه به صورت استفاده درگاه‌های الکترونیکی و غیرحضوری و چه به صورت حضوری در شعب بانک پرداخت کنند، مشمول بخشودگی جرایم بانکی قبلی که بابت دیرکرد پرداخت در حساب آنها منظور شده،‌ می‌شوند.

خطیب‌زاده ادامه داد: این طرح به مشتریان بدهکار بانک مسکن اجازه می‌دهد در ازای پرداخت هر میزان از بدهی خود به همان نسبت از پرداخت کل جرایم خود بابت تاخیر در پرداخت بدهی معاف شوند همچنین در صورت پرداخت کل میزان بدهی، بخشودگی کل جرایم مقدور شده است.

وی اضافه کرد: اعضاء انجمن انبوه‌سازان و همچنین سایر سازندگان حرفه‌ای در صورت استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانند تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان به ازاء هر واحد از تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن در شهر مشهد استفاده کنند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman