بررسی مشکلات کنتور مشترک در ساختمان

بررسی مشکلات کنتور مشترک در ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۷ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۸

بنا به قانون تملک اپارتمان‌ها، در آپارتمان‌های چند واحدی میزان مصرف باید بر‌اساس جمعیت ساکن در هر واحد محاسبه شود.
به گزارش اخبار ساختمان، استفاده از کنتور مشترک در آپارتمان‌های مسکونی در برخی مواقع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی و بروز اختلاف در ساختمان‎های مسکونی چندین واحدی است. طبق قانون تملک آپارتمان‎ها، میزان مصرف برای هر واحد به تناسب جمعیت خانوار، هزینه‌های مصرف محاسبه شده و به مدیر ساختمان یا مسئول جمع‌آوری شارژ که بیشتر مواقع سرایدارها هستند، پرداخت می‌شود.

مشکلات کنتور مشترک در ساختمان

در صورتی که یکی از ساکنان نسبت به مدیریت مصرف خود، بی‌توجهی کند و متوسط هزینه مصرف آب، برق یا گاز، بیش از حد متعارف افزایش یابد؛ این موضوع موجب بروز نارضایتی و گاه بروز اختلاف می‎شود.

یکی از راهکارهای اعمال شده در این خصوص این است که واحدهای نوساز با کنتورهای تفکیک شده گاز و برق ساخته شوند و این موردی است که در زمان دریافت مجوز ساخت به سازنده گوشزد می‎شود، اما در اکثر موارد، به دلیل کمبود جا برای نصب کنتور در آپارتمان‎های مسکونی، کنتور مشترک در این ساختمان‌ها در نظر گرفته‌ می‌شود و هنوز آپارتمان‌های بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که دارای کنتور مشترک برق، گاز و آب هستند.

طرح جدا سازی کنتور گاز

طرح جداسازی کنتورهای گاز در برخی موارد بدون مانع با درخواست مشترکان انجام می‌شود، اما در برخی آپارتمان‌ها به دلیل قدیمی بودن خطوط لوله گاز و نوع چیدمان فضایی آن در طول و عرض واحدهای مسکونی، در عمل جداسازی کنتورهای گاز واحدها، تعویض تمام خطوط لوله گاز در سراسر آپارتمان و نوسازی آن موضوع حل شدنی است و در برخی موارد نیز، مشترکان از درخواست تفکیک کنتور به سبب تحمیل هزینه‌های تعویض خطوط لوله خودداری می‎کنند.

جداسازی کنتورهای گاز نیز از نظر شرکت ملی گاز ایران مانعی ندارد، اما هزینه‎های خرید کنتورهای جدید و در صورت نیاز تعویض خطوط لوله، بر عهده مشترکان است که در عمل هزینه‌های تعویض لوله به عنوان عامل بازدارنده، ساکنان آپارتمان‌های قدیمی را از این کار منصرف می‎کند.

طرح جداسازی کنتور آب و برق

طرح جداسازی کنتورهای آب در سال ۸۹ با آغاز قانون هدفمندی یارانه‌ها و نگرانی عمومی از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، در دستور کار قرار گرفته‌بود. مانع اجرای این طرح، کمبود فضای نصب کنتورهای معمولی آب در ساختمان مسکونی به تعداد واحدها عنوان شده است؛ اما جداسازی کنتورهای برق طرحی بود که به درخواست خود مشترکان انجام شد و در نقاط مختلف کشور به دلیل وجود تمام شرایط این ‎کار، درخواست‎ها یکی پس از دیگری برای ساختمان‌های قدیمی ساز به ادارات برق محدوده سکونت ارسال و کنتورهای برق ساختمان‎های قدیمی از هم جدا شدند. واحدهای نوساز نیز با کنتورهای برق تفکیک شده، حتی برای مصارف عمومی آپارتمان، احداث می‎شوند.

دلتا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman