آیا طرح مسکن محرومان موفق بوده است؟

آیا طرح مسکن محرومان موفق بوده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۶ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۴

یکی از اصلی‌ترین نیازهای محرومان جامعه موضوع تامین مسکن آنهاست و در این راستا نهادهای حمایتی مانند بنیاد مسکن، بهزیستی و کمیته امداد بخشی از فعالیت‌های خود را صرف برطرف کردن این نیاز کرده‌اند به گونه‌ای که از سال ۹۲ تاکنون حدود هشت هزار واحد برای محرومان کرمانشاه خریداری و یا ساخته شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، از سال ۵۸ که حساب معروف ۱۰۰ امام برای تامین مسکن نیازمندان افتتاح شد حدود ۴۱ سال می گذرد و در این مدت باید پرسید تا چه حد توانسته ایم در این راه موفق باشیم.

نهادهای حمایتی بسیاری مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهزیستی و کمیته امداد سعی کرده اند تا به تامین مسکن نیازمندان کمک کنند و البته باید در این بین به این نکته اشاره کرد که اجرای طرح های دولتی مانند مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن، محرومان جامعه را نیز هدفگذاری کرده است.

این گزارش درصدد آن است تا نگاهی به اقدامات نهادهای حمایتی در تامین مسکن محرومان کرمانشاه داشته باشد.

ساخت پنج هزار و ۳۵ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از واگذاری پنج هزار و ۳۵ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در هفت سال گذشته خبر داد و گفت: اعتبار ساخت این واحدها ۴۲ میلیارد تومان بوده است.

فاطمه رضوان مدنی، تعداد کل واحدهای روستایی واگذار شده را هزار و ۹۴۶ واحد و تعداد کل واحدهای شهری واگذار شده را سه هزار و ۸۹ واحد اعلام کرد.

وی همچنین به تعهد ساخت ۱۲۰ واحد برای سال ۹۹ خبر داد و افزود: تا کنون برای ساخت این واحدها نزدیک به ۹۷۵ میلیون تومان هزینه شده است.

او ساخت واحدهای مسکونی مددجویان بهزیستی را در نتیجه همکاری با دستگاه هایی نظیر بنیاد مسکن، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی اعلام کرد.

به گفته رضوان مدنی، به طور معمول برای ساخت یک واحد مسکونی برای مددجویان بخشی از هزینه به صورت کمک بلاعوض توسط بهزیستی پرداخت می شود، بخشی از هزینه در قالب وام از طرف بنیاد مسکن تامین و بخشی نیز باید آورده خود مددجو باشد.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه همچنین به برنامه ساخت ۱۰۰ واحد مسکونی برای خانواده های دارای ۲ معلول به بالا اشاره کرد و گفت: این برنامه قرار است توسط ستاد اجرایی حضرت امام(ره) عملیاتی شود.

ساخت ۳۷۰ واحد مسکونی محرومان توسط بنیاد مسکن

معاون مسکن شهری بیناد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه نیز از ساخت ۳۷۰ واحد مسکونی برای محرمان از سال ۹۲ تاکنون خبر داد.

شمس الله خدادادی، ساخت این تعداد واحد مسکونی را براساس مصوبه سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه اعلام کرد و افزود: مصوبه این سفر ساخت ۵۰۰ واحد بوده که ساخت ۳۷۰ واحد آن محقق شده است.

به گفته خدادادی، برای ساخت این واحدها مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است.

او متراژ این واحدها را ۶۰ متری اعلام کرد و گفت:‌ این واحدها در شهرهای هرسین، قصرشیرین، سرپل ذهاب، صحنه و کرمانشاه بوده که البته سهم عمده این واحدها متعلق به کرمانشاه است.

خدادادی بیان داشت که این واحدها به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی به شرط سابقه سکونت پنج ساله در شهر مربوطه و نیز نداشتن مسکن واگذار شده است.

پنج هزار و ۵۴۹ واحد مسکن مهر

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان در ادامه بخش دیگری از برنامه های بنیاد مسکن را مربوط به تامین مسکن محرومان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده در ۲۱ شهر استان باید پنج هزار و ۵۴۹ واحد مسکن مهر ساخته شود.

خدادادی ادامه داد: تا سال ۹۲ فقط ۵۰۰ واحد از این سهیمه ساخته و به متقاضیان واگذار شده است اما از سال ۹۲ تاکنون تعداد سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان واگذار شده است.

وی پیش بینی کرد که تا پایان سال مابقی این واحدها به افراد واجد شرایط واگذار شود.

آنچنان که خدادادی توضیح داد برای ساخت مسکن مهر زمین ۹۹ ساله و تسهیلات ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود چهار تا هفت درصد به متقاضیان واگذار شده است.

وی قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن مهر برای متقاضیان را ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد در حالی که در بازار آزاد به قیمت متری حداقل چهار میلیون تمان خرید و فروش می شود.

هزار و ۷۱۴ واحد طرح اقدام ملی مسکن

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در ادامه اشاره ای نیز به طرح اقدام ملی مسکن به عنوان طرح اختصاصی دولت تدبیر و امید برای تامین مسکن نیازمندان داشت.

خدادادی سهمیه تعریف شده استان برای این طرح را هزار و ۷۱۴ واحد برای شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت اعلام کرد و افزود: از این تعداد پیش بینی کرده ایم که ۸۵۸ واحد ساخته شود.

او بیان داشت که تا پایان عمر دولت دوازدهم پیش بینی می شود که مراحل ساخت ۳۲۰ واحد تا مرحله بهره برداری پیش برود.

آنچنان که وی در خصوص تسهیلات واحدهای طرح اقدام ملی مسکن توضیح داد: برای این واحدها وام یکصد میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده، ضمن اینکه قیمت روز زمین با نظر کارشناسی نیز به صورت اقساط پنج ساله حساب می شود.

البته خدادادی احتمال ۱۰ ساله شدن بازپرداخت قیمت زمین را نیز جزو طرح های دردست بررسی اعلام کرد.

او قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را حداقل چهار میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این واحدها در متراژ ۷۵ تا ۸۵ متر ساخته می شوند و متقاضیان باید ۴۰ میلیون تومان نیز آورده اولیه داشته باشند و به تناسب ساخت نیز باید به این آورده اولیه اضافه کنند.

خرید و احداث ۲ هزار و ۳۷۶ واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) استان کرمانشاه نیز در خصوص آمار تامین مسکن محرومان مددجو این نهاد در هفت سال گذشته گفت: ۲۱ هزار و ۳۰۵ خانوار در مدت هفت ساله از خدمات مسکن این نهاد با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومان بهره مند شده اند.

محسن رخصی افزود: در فاصله سال های ۹۲ تا انتهای ۹۸ تعداد ۲ هزار و ۳۷۶ مورد احداث و خرید مسکن مددجویان با اعتبار ۴۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان انجام شده است.

به گفته وی، بعد از زلزله آبان ۹۶ نیز تعداد پنج هزار و ۵۳۵ واحد با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان بازسازی شده اند که این مبلغ جدای از تسهیلات دولتی به زلزله زدگان مددجو بوده است.

تعمیر جزیی و کلی تعداد ۱۳ هزار و ۳۹۴ واحد مددجویان، دیگر خدماتی بود که رخصی در زمینه مسکن محرومان به آن اشاره کرد.

ساخت ۲۹۲ واحد مسکونی توسط بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم(ص)

اما یکی دیگر از نهادهایی که برای تامین مسکن نیازمندان پا به میدان گذاشته بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به گونه ای که در تاریخ ۳۰ تیر ماه امسال بود که با حضور سردار سید ضیاءالدین حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در روستای «مارانگاز» شهرستان سنقر و کلیایی، ۲۹۲ امین واحد مسکونی مددجویی تحویل داده شد.

این واحدها به همت سپاه حضرت نبی اکرم(ص) توسط بسیج سازندگی استان کرمانشاه احداث و از این تعداد ۱۱۳ واحد آن در شهرستان سنقر و کلیایی، ۱۰۱ واحد در کرمانشاه، ۴۴ واحد در هرسین، ۲۴ واحد در صحنه و ۱۰ واحد آن در شهرستان کنگاور ساخته شده اند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman