مسکن مهر آذربایجان‌غربی رو به اتمام است

مسکن مهر آذربایجان‌غربی رو به اتمام است
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۱

یکی از برنامه های دولت در تامین مسکن، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن ملی برای دهک‌های متوسط و تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار مسکن مهر تا پایان دولت تدبیر و امید است که این طرح در آذربایجان غربی با ۹۸ درصد رشد در حال اتمام است.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت مسکن یکی از مهمترین برنامه های همه دولت ها در کشورهای مختلف دنیا به ویژه برای خانه دار شدن خانواده های متوسط و ضعیف جامعه بوده که هرکدام به نوبه خود و با تدابیر خاصی، این اقدام را پایه ریزی کرده و ادامه می دهند.

دولت تدبیر و امید نیز که اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه رفاه اجتماعی داشته، طرح های مهمی را در حوزه مسکن اجرا کرده و ادامه داده که به ترتیب طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر دولت های پیشین را شامل می شود که نشانه اهتمام دولت برای پایان دادن به کاری نیمه تمام است.

تاکنون بیش از یک میلیون نفر در آذربایجان غربی برای خرید مسکن ملی نام نویسی کرده‌اند که این افراد در حال پالایش هستند و برای تعدادی که ثبت‌نام آنها تا مرحله آخر تایید شده، پرونده اخذ تسهیلات تشکیل شده و حتی از ماه آینده برخی از متقاضیان می‌توانند مسکن ملی خود را از دولت تحویل بگیرند.

برنامه‌ای که در دولت دوازدهم در آذربایجان غربی تدوین شد، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن ملی برای دهک‌های متوسط و تکمیل و تحویل ۵۰۰ هزار مسکن مهر تا پایان دولت است که تا به امروز بخش عمده‌ای از مسکن مهر ساخته و تحویل داده شده است.

با افزایش تعداد متقاضیان مسکن و جهش قیمت‌ها در بازار، دولت دوازدهم تقویت عرضه مسکن و پایداری نهضت خانه‌سازی را در اولویت برنامه‌ها قرارداده است.

رییس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز اعلام کرد که مسکن مهر در این استان ۹۸ درصد پیشرفت دارد.

تورج طیبی‌فر با بیان اینکه در آذربایجان غربی پروژه فاقد متقاضی وجود ندارد، افزود: ۲ درصد باقیمانده مسکن مهر، طرح های دارای پرونده‌های حقوقی و طرح‌های با پیشرفت فیزیکی زیر ۳۰ درصد است.

وی ادامه داد: به دنبال حل وفصل مشکلات طرح‌های با موانع حقوقی هستیم که این طرح‌ها پس از رفع موانع به همراه پروژه‌های کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت در قالب طرح اقدام ملی مسکن پیش می‌روند.

رییس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری آذربایجان غربی توضیح داد: با افتتاح ۲ هزار و ۱۰۷ واحد در قالب ۲۳ تعاونی تا پایان شهریورماه در شهرهای ارومیه، سردشت، مهاباد، نقده، میاندوآب و بوکان، جشن اختتامیه طرح‌های مسکن مهر گرفته می‌شود.

طیبی‌فر با بیان اینکه یک‌هزار ۴۸۴ واحد در قالب ۱۶ طرح که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارند، بخاطر مشکلات بین تعاونی و اعضا متوقف هستند، گفت: با حل این اختلافات، تا پایان سال جشن افتتاح این پروژه ها را در این استان می‌گیریم.

وی با اشاره به اینکه در تامین زیرساخت‌های مسکن مهر مشکلی نداریم و شرکت‌های خدمات‌رسان در تامین زیرساخت‌ها همکاری لازم را دارند، افزود: در سایت گلمان ارومیه ۲ مدرسه، مسجد و درمانگاه احداث شده و برای تامین خدمات روبنایی در سایر مناطق مسکن مهر اقدامات لازم انجام شده و یا در دست اقدام است.

وی افزود: طبق مذاکرات انجام شده با فرماندهی نیروی انتظامی در سال‌جاری در سایت گلشهر و گلمان در برنامه داریم، کلانتری احداث کنیم که تامین اعتبار هم شده است.

رییس اداره نظارت بر طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری آذربایجان غربی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن با بیان اینکه در شهریور ماه به ۵۷ متقاضی، مسکن طرح اقدام ملی واگذار می‌شود، گفت: در برنامه داریم که ۲۰ هزار و ۹۷۰ واحد مسکونی برای متقاضیان در ۱۴ شهر استان تامین شود.

طیبی فر ادامه داد: در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به میزان تورم میزان تسهیلات از سقف ۴۵ میلیون تومان برای مسکن مهر فراتر رفته و تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته و همچنین سود تسهیلات از هفت درصد به ۱۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه در هفته دولت عملیات اجرایی ۶ هزار و ۴۹۰ واحد مسکونی در هشت شهر استان آغاز شد، گفت: ۶۳۲ واحد مسکونی تا پایان شهریور ماه تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

سید محسن حمزه‌لو با اشاره به اینکه نوع پروژه‌های مسکن مهر در سه گروه تعاونی، گروهی و خودمالک، و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرا می‌شد، افزود: از مجموع ۴۶ هزار و ۷۰۷ مسکن مهر، فقط چهار هزار و ۲۳۹ واحد در پروژه های تعاونی به اتمام نرسیده است.

وی با توضیح اینکه طرح اقدام ملی در قالب سازمان ملی زمین و مسکن و بازآفرینی شهری اجرا می‌شود، اظهار داشت: تعداد ۲ هزار و ۷۸۴ واحد مسکن مهر جزو پروژه های مشکل دار است که از آمار مسکن مهر استان کسر و در طرح اقدام ملی مسکن ساماندهی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی هم در سفر 2 هفته گذشته خود به آذربایجان غربی با اشاره به اینکه واحدهای اقدام ملی مسکن تا پایان دولت تعیین تکلیف می‌شود، گفت: در این رابطه تحویل زمین به متقاضیان یا اتصال مستقیم آنان به طرح در دستور کار قرار دارد.

محمد اسلامی گفت: بر اساس ثبت‌نام‌های انجام شده ۵٣٢ هزار واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن در کشور شناسایی شده است.

وی بیان کرد: ١١۶ هزار نفر از این تعداد ثبت‌نام کننده جزو جامعه کارگری بوده و ١١ هزار نفر آنها بانوان سرپرست خانوار هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد تاکنون ٢٠ هزار نفر افتتاح حساب و واریز وجه کرده اند تا باقی مراحل انجام شود.

طرح مسکن مهر که از حدود هشت سال پیش آغاز شده است، در دولت تدبیر و امید سرعت گرفت و بیش از ۶۰ درصد واحدهای تحویلی در دولت دکتر حسن روحانی به متقاضیان تحویل داده شده است که نشان می دهد این دولت به تعهدات دولتهای قبلی پا برجا بوده است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman