مقاوم سازی مناطق روستایی لازم الاجراست

مقاوم سازی مناطق روستایی لازم الاجراست
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۵

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در بسیاری از نقاط کشور در حال اجرا است گفت: مطابق برنامه طرح جامع مسکن و ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تا افق ۱۴۰۵ در دستور کار است تا ضریب مقاوم سازی در این حوزه به ۷۰ درصد برسد.
به گزارش اخبار ساختمان، حمید رضا سهرابی، در نشست ویدئو کنفرانس و ارتباط تصویری از راه دور با مدیر و کارشناسان بنیاد مسکن شهرستان های فارس اظهار داشت: مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از طرح‌های موفق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که هر ساله با قوت و قدرت در کشور ادامه پیدا کرده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور افزود: حدود ۵۷ درصد از واحدهای مسکونی روستاها نیاز به مقاوم سازی برای کاهش خطر تخریب در حوادث طبیعی دارند از این رو افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه بهسازی و نوسازی امری ضروری است.

سهرابی در این نشست از راه دور از مقاوم بودن ۴۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی در کشور خبر داد و گفت: طرح مقاوم سازی مسکن روستایی سال ۱۳۸۴ در حالی کلید خورد که در کشور تنها هفت درصد واحدهای روستایی مقاوم بود.

مقاوم سازی بافت های فرسوده ضروری ترین اقدام در جهت توسعه روستایی

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان اینکه مقاوم سازی بافت های فرسوده ضروری ترین اقدام در جهت توسعه روستایی است گفت: بنیاد مسکن با اعطای تسهیلات دراین حوزه خوش درخشید و اقدامات اساسی برای مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی انجام داده است.

وی تشویق روستاییان به استقبال از تسهیلات مقاوم سازی را خواستار شد و گفت: توسعه مقاوم سازی بافت های فرسوده موضوعی است که در حوادث و زلزله های ویرانگر کارکرد آن بیشتر مشخص می شود، در اکثر زمین لرزه های بالای پنج ریشتر و حتی ۶ ریشتر که منجر به خسارت شده است بافت های بهسازی شده در روستاها کمترین آسیب را دیده اند و بنیاد مسکن دراین حوزه کارنامه درخشانی دارد.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور خاطر نشان کرد: تسهیلات مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ در روستاهای کشور اجرایی شده و هم اکنون سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با این سازو کار در مناطق روستایی ساخته می‌شود.

بیش از سه میلیون واحد مسکونی روستایی غیر مقاوم در کشور

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور از مقاوم سازی ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در سال در کشور خبر داد و گفت: از ۵۰۳ میلیون واحد مسکن روستایی کشور بیش از سه میلیون واحد غیر مقاوم است.

سهرابی همچنین بر لزوم بررسی و رفع موانع موجود در مسکن محرومین، روان سازی اعطای تسهیلات روستایی، پرداخت کمک بلاعوض تاکید کرد و افزود: به ۸۰ درصد روستاهای کشور تاکنون تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده و در بحث مقاوم سازی روستاها نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ۴۳ درصد به افق ۷۰ درصد برنامه ریزی کرده است.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی افزایش یافته است افزود: این تسهیلات به صورت قرض الحسنه و با مدت زمان پرداخت ۱۵ ساله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سهرابی تصریح کرد: ۶۰ درصد از واحدهای مسکن روستایی کشور با وقوع کوچک‌ترین زلزله و سیل تخریب می‌شوند و با وجود این آمار در صورت وقوع حادثه جان ۱۳ میلیون روستایی ساکن در روستاها به خطر می‌افتد. بنا بر این شتاب بخشیدن به اجرای طرح های توسعه روستایی و مقاوم سازی ضرورت دارد.

افزایش تسهیلات مسکن روستایی زمینه ساز تحول در توسعه روستایی

سهرابی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور همچنین با بیان اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن روستایی از ۴۰ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان به تایید رسیده است افزود: استفاده از این تسهیلات می تواند زمینه ساز ایجاد تحول در ساخت مسکن و توسعه روستایی باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: با نظارت و فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها مقاوم‌سازی و بهسازی شده‌اند، بر اساس طرح جامع مسکن، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بر اساس طرح جامع مسکن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است گفت: بنیاد مسکن، متولی احداث مسکن در نقاط روستایی است و پایبندی به احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی چهره بسیاری از مناطق را متحول کرده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه کشور ما در مسیر سانحه خیزی زلزله و حوادث دیگر قرار دارد به اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد و افزود: بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ بم دولت به مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی همت گماشت و اجرای این طرح از سال ۷۴ آغاز و تا ۸۴ به طول انجامید. از سال ۸۴ تاکنون نیز طرح احداث مسکن روستایی اجرا شده است.

در این ارتباط از راه دور مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا نیز گزارشی از روند اعطای تسهیلات مقاوم سازی روستایی، اجرای طرح های هادی و شناسایی قابلیت های جدید در توسعه روستایی ارائه داد و اظهار داشت: پرداخت تسهیلات حوادث سال ۹۸ به واحدهای مسکونی خسارت دیده در اثر بارندگی های اخیر در شهرستان و روستاهای تابعه نیز در سال گذشته دنبال شده و دراین رابطه ۹۰ فقره وام تعمیری و ۴۰ فقره وام احداثی به متقاضیان اعطا شده است.

محمد جابری انصاری مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا همچنین از پرداخت تسهیلات بلاعوض شهری و روستای از محل حوادث دراین شهرستان خبر داد و گفت: در سالی که گذشت ۱۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال در قالب ۹۰ واحد تعمیری و ۴۰ واحد احداثی به متقاضیان به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

همچنین مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان گزارشی از توسعه مسکن در این شهرستان ارائه داد و گفت: احداث پروژه ۲۴ واحدی استهبان، پروژه ۳۶ واحدی و ۱۶ واحدی محرومین دراین شهرستان و همچنین پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب ۳۰۰ فقره وام مسکن در شهر ایج از جمله اقدامات انجام شده است.

محسن ابراهیمی مدیر بنیاد مسکن شهرستان استهبان بخشی از فعالیت های توسعه روستایی در این شهرستان را نیز تشریح کرد و گفت: در شهرستان استهبان برای ۲۵ روستا طرح هادی تهیه شده و این طرح ها در ۲۳ روستا اجرایی شده است، ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی در این شهرستان تملک گردیده و پنج هزار و ۸۰۰ جلد سند مالکیت روستایی و شهری صادر شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب هم در این نشست گزارشی از اجرای طرح های توسعه روستایی در شهرستان داراب ارائه داد و بیان داشت: بسیاری از روستاهای شهرستان داراب با برخورداری از منابع و اعتبارات و همچنین تسهیلات بانکی و مشارکت ها در راستای محرومیت زدایی و توسعه گام های اساسی در آن برداشته شده است.

محمد هادی میزان خاطر نشان کرد: پرداخت ۶۸ فقره وام حوادث ساخت شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، پرداخت ۶۸ فقره بلا عوض حوادث ساخت شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر ۷۲۶ میلیون تومان و توزیع هفت هزار ۶۹ پاکت سیمان رایگان به خسارت دیدگان سیل فروردین ماه ۹۸ از اقدامات بنیاد مسکن در سال گذشته است.

در این نشست ویدئو کنفرانس مدیران بنیاد مسکن در شهرستان های خفر، جهرم و قیر و کارزین نیز گزارشی از اجرای طرح های توسعه ارائه دادند.

صمد کارگر فرد مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم به طرح های پرداخت تسهیلات مسکن در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با تشکیل پرونده و معرفی ۳۱۹ نفر جهت اخذ تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستائی مبلغ ۱۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در این حوزه اعطا شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم اضافه کرد: همچنین با تشکیل پرونده و معرفی ۷۸ نفر جهت اخذ تسهیلات احداثی شهری و روستایی مبلغ ۳۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و با تشکیل پرونده و معرفی ۵۸ نفر جهت اخذ تسهیلات تعمیری شهری و روستایی مبلغ پنج میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال و همچنین با تشکیل پرونده و معرفی ۳۵ نفر جهت اخذ تسهیلات معیشتی شهری و روستایی مبلغ پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

محسن مهرآفرین مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیر و کارزین نیز گزارشی از روند اعطای تسهلات دراین شهرستان ارائه داد و بر لزوم استفاده از ظرفیت های توسعه روستایی دراین شهرستان تاکید کرد و ابراز داشت: طرح‌های توسعه روستایی که در شهرستان قیرو کارزین کلید خورده زمینه ساز توسعه همه جانبه شهرستان خواهد بود.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان نی ریز نیز در این ارتباط از راه دور گزارشی از فعالیت های توسعه در شهرستان نی ریز ارائه داد و بیان داشت: بنیاد مسکن در شهرستان نی ریز با اجرای طرح های توسعه مسکن روستایی، مقاوم سازی بافت های فرسوده، توسعه معابر و استفاده از سهیمه قیر رایگان در بسیاری از مناطق به محرومیت زدایی پرداخته است.

مهندس علی اکبر مبین یاد آور شد: بنیاد مسکن از همه ظرفیت های قانونی برای ایجاد انگیزه ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی بهره گیری کرده است و اقدامات جهادی دراین راستا برای تامین معیشت و ایجاد انگیزه ماندگاری و کاهش مهاجرت ها بوده است.

مبین اضافه کرد: بنیاد مسکن با اجرای طرح های بهسازی و عمران روستایی اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه روستایی در این شهرستان انجام داده است، اجرای پروژه های بهسازی شهرک فاضل با یک میلیارد ریال، روستای دهمورد با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال، روستای صالح آباد با ۸۰۰ میلیون ریال و روستای چشمه انجیر با ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال بخشی از اقدامات دراین حوزه است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان نی ریز همچنین اظهار داشت: اعتبارات طرح های یاد شده به مبلغ هشت میلیارد و ۶۲۷ میلیون ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده و ۱۱ میلیارد و ۲۱۷ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman