سیدهادی میرمیران؛ رئیس انجمن مفاخر ایران

سیدهادی میرمیران؛ رئیس انجمن مفاخر ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۵ | ۱۳۹۹/۰۶/۰۹

سید هادی میرمیران از معماران نسل جدید کشور ما به شمار می رود؛ معماری که همواره روح معماری کهن این مرز و بوم را در کارهای خود حفظ کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، سید هادی میرمیران ، متولد ۲۳ اسفند ۱۳۲۳، قزوین بود. او یک مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود. میرمیران، چهار دهه فعالیت حرفه‌ای داشت.

از میان آثار این معمار می‌توان به طراحی شهر جدید بهارستان در اصفهان، بنای کانون وکلای دادگستری مرکز، بنای کنسولگری ایران در فرانکفورت، بنای مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، بنای مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح بنای کتابخانه ملی ایران (به اجرا در نیامده)، طرح بنای فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران (به اجرا در نیامده) و طرح بنای موزه ملی آب (به اجرا در نیامده) اشاره نمود. از مهم ترین خصوصیات معماری میرمیران، حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش‌های جدید طراحی بود.

میرمیران، تحصیلاتش را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و با ارزشیابی عالی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران فعالیت داشت. بعد از انقلاب از سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر طراحی شرکت خانه‌سازی ایران (اصفهان) مشغول طراحی پروژه‌های شهرسازی شد.

وی در سال ۱۳۶۴ در کنار گروهی از همکاران خود، شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را راه اندازی کرد و تا آخرین روزهای زندگی خود در این شرکت مشغول به کار بود.

میرمیران در شامگاه ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۵ و بعد از مدت زمان ده ساله نبردش با بیماری سرطان، درگذشت.

اظهارات دیگران درباره میرمیران

علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر ایران: انتخاب کردن اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران و همچنین تأسیس نمودن موزه ملی معماری، دو پیشنهاد اساسی و با اهمیت میرمیران در آخرین روزهای حیاتش بوده ‌است. او به جمعیت، انجمن، شهر و استان خاصی متعلق نیست. او یک معمار ملی با ایده‌های شرقی و پشتوانه باشکوه معماری فاخر و با اصالت ایرانی است.

هادی میرمیران از نظر ایرج اعتصام، سرآغاز نسل جدید معماری کشور ماست، در کشوری که از سنت معماری غنی و دیرینه ای برخوردار است، سنتی که میرمیران آن را به صورت عمیق می‌شناسد و به آن عشق می‌ورزد، اما هرگز حاضر نیست از آن تقلید سطحی کند؛ بلکه با همه وجود، ویژگی هایش را حس می‌کند و برای آن ارزش قائل است که خواه ناخواه در محصولات معماری آن بازتاب پیدا کرده و پیدا خواهد کرد.

مهم ترین خصوصیات کارهای سید هادی میرمیران

* حفظ روح معماری گذشته ایران با متدهای نوین طراحی
* توجه و تأکید روی زمینه و تاریخ، با هدف زنده کردن فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
* ایجاد پیوند و استفاده از میراث گذشته، حرکتی ادامه دار از صورت به معنا یا از فرم به مفهوم
* رهایی از فرم ها و الگوها ی گذشته
* توجه و تأکید روی فضا به عنوان جوهر اصلی و با اهمیت ترین موضوع در معماری
* تکیه روی الگوها و فرم های تاریخی

رویکرد شکلی معماری میرمیران

آثار معماری میر میران را می‌توان به سه گرایش شکلی تقسیم نمود:

1. به کار بردن دیاگرام فرم آثار معماری: هادی میرمیران در پروژه‌های آغاز دهه هفتاد خورشیدی از این متد برای طراحی کارهای معماری خود بهره می برده است. در این متد، وی با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را شروع نموده یا همان طور که بهرام شیردل می گوید، معماری را از معماری آغاز می‌کند و در پروسه طراحی، گاهی پروژه تا پایان، تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه می ماند و گاهی نیز تغییرات شگرفی پیدا کرده است، مثل پروژه کتابخانه ملی ایران.

2. به کار بردن دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت: در این مرحله، او با بهره گرفتن از فرم‌های موجود در طبیعت یا آثار هنری، طراحی را شروع کرده، ولی در پروسه طراحی، به طور کامل از آن‌ها فاصله گرفته و به یک پروژه‌ای با دیاگرام متفاوت می رسد. میرمیران در پروژه موزه ملی آب ایران از ویژگی های شکلی دو عنصر آب و خاک بهره می گیرد و در پروژه بانک توسعه صادرات ایران، فرم مکعبی شکل را به کار برده که شکافی در آن هست و فرم گاو صندوقی را یادآوری می کند که درش مقدار کمی باز مانده ‌است.

3. به کار بردن دیاگرام دو فرم و فضای میانی: این دیاگرام را می‌ توان در آثار گذشته او نیز دید، ولی در چند پروژه اخیر، نقش مهم تری را در ساماندهی پروژه‌ها عهده دار است. ویژگی اصلی این فضای میانی، ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری می باشد، مثل پروژه کانون وکلای دادگستری تهران. این اثر از جمله آثاری می باشد که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای میانی بهره گرفته شده‌است.

پیشینه آموزشی میرمیران

* دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۸۵
* دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۷۵
* دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و همدان، از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۵

افتخارات سید هادی میرمیران

* مشاور منتخب وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان “برترین مشاور شهرسازی” – ۱۳۷۰
* جایزه نخست در مسابقه شرکت خانه‌سازی ایران برای ” مجتمع ایل گلی تبریز” – ۱۳۷۱
* مقام نخست جایزه آبادی در مسابقه اجرا شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی جهت “طرح احیاء مجموعه کریمخانی شیراز” – ۱۳۷۲
* مقام نخست در مسابقه اجرا شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران جهت “طرح آماده‌سازی اراضی شهر جدید بهارستان”- ۱۳۷۲
* جایزه اول و مقام نخست در مسابقه فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران- ۱۳۷۳
* جایزه اول و مقام نخست برای طرح موزه مرکز اسناد ریاست جمهوری، رفسنجان – ۱۳۷۳
* جایزه اول و مقام نخست در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان – ۱۳۷۴
* جایزه دوم در مسابقه طراحی ساختمان کتابخانه ملی ایران- ۱۳۷۴
* تقدیر نامه افتخار به عنوان طرح منتخب در مسابقه بین‌المللی برای طراحی کتابخانه ملی شورای شهر کانسای- کان ژاپن- ۱۳۷۵
* رتبه نخست در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران – ۱۳۷۵
* طرح برگزیده در مسابقه طراحی ساختمان جدید وزارت نیرو – ۱۳۷۵
* لوح تقدیر طرح برگزیده نخستین جشنواره مهندسی ساختمان جهت طرح بهسازی و بازسازی میدان کهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان- ۱۳۷۵
* لوح تقدیر طرح منتخب نخستین جشنواره مهندسی ساختمان جهت طراحی موزه ملی آب ایران- ۱۳۷۵
* رتبه نخست در مسابقه طراحی ساختمان نو بانک توسعه صادرات ایران- ۱۳۷۶
* رتبه نخست در طرح اتصال حرم امام رضا (ع) با بافت اطراف- ۱۳۷۷
* طرح منتخب در مسابقه بین‌المللی طراحی موزه تاریخ کالیفرنیا، فرزنو- ۱۳۷۸
* کسب نشان معماری ایران (استاد پیرنیا) در نخستین دوره- ۱۳۷۹
* طرح منتخب در مسابقه طراحی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین-آلمان-۱۳۷۹
* کسب رتبه دوم جایزه بزرگ معمار ۱۳۸۰ به خاطر مجموعه ورزشی رفسنجان
* طرح منتخب در مسابقه طراحی خانه مولانا تهران-۱۳۸۰
* طرح منتخب در مسابقه مرکز همکاری‌های تکنولوژی های ریاست جمهوری تهران- ۱۳۸۰
* لوح تقدیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هاشمی رفسنجانی به خاطر طراحی مجموعه ورزشی رفسنجان – ۱۳۸۰
* لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران به خاطر شناسایی و معرفی معماری ایران- ۱۳۸۰
* برگزیده جایزه مهراز- ۱۳۸۱
* منتخب به عنوان پیشکسوت معماری از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور- ۱۳۸۱
* کسب رتبه اول جایزه بزرگ معمار ۱۳۸۲ به خاطر اثر کانون وکلای دادگستری مرکز
* مقام دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتی سنتر- تهران- ۱۳۸۲
* کسب لقب شهروند افتخاری اصفهان- ۱۳۸۳
* کسب لوح تقدیر و تندیس از طرف جامعه مهندسان مشاور ایران- ۱۳۸۳
* کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر از طرف رئیس‌جمهور وقت – ۱۳۸۳
* تقدیر نامه افتخار به عنوان طرح منتخب در مسابقه بین‌المللی طراحی ساختمان کنفرانس کشورهای اسلامی در جده- عربستان – ۱۳۸۴
* کسب نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران- 1385.

آثار سید هادی میرمیران

هادی میرمیران به عنوان یکی از فعال ترین معماران مطرح ایرانی، آثار بسیاری را در طی دوران حرفه‌ای خود خلق کرده که تعداد زیادی از آن ها به مرحله اجرا رسیدند. با این وجود، طرح‌هایی نیز در میان سوابق کاری این معمار به چشم می‌خورند که هیچ وقت از حد یک طرح اولیه فراتر نرفته‌اند و طرح‌هایی مانند کتابخانه ملی ایران، موزه ملی آب ایران، فرهنگستان ایران میرمیران و همچنین مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز، از جمله این موارد می باشند.

کتابخانه ملی ایران



پس از فراخوان وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۷۳ خورشیدی برای انتخاب برترین طرح برای ساختمان نو کتابخانه ملی ایران در منطقه عباس آباد تهران، رقابت سختی میان پنج شرکت سطح اول معماری ایران ایجاد شد و طرح‌های گوناگونی ارائه شد. سید هادی میرمیران که یکی از چندین شرکت کننده این مسابقه طراحی بود، طرح فوق ‌العاده ‌ای از یک کتابخانه ساده تهیه نمود که با وجود انتخاب نشدن از طرف برگزار کنندگان مسابقه، از طرف بسیاری از اعضای جامعه معماری، مورد استقبال ویژه قرار گرفت.

حجم اصلی ساختمان کتابخانه ملی ایران که توسط میرمیران طراحی شده است، از دو مکعب مستطیل عمودی و افقی عظیمی تشکیل شده بود. مکعب عمودی در نقش مخزن بسته کتاب کتابخانه ملی ایران عمل می کرد و مکعب افقی، شامل سایر فضاهای این کتابخانه عظیم بود. سید هادی میرمیران در طراحی این کتابخانه هم مثل بسیاری از طرح‌های دیگرش در عین استفاده نمودن از معماری سنتی ایرانی، ایده اصلی خود را از یکی دیگر از سمبل‌های ملی ایران گرفته است، یعنی کوه دماوند.

موزه ملی آب ایران



موزه ملی آبی ایران را می توان از بهترین طرح‌هایی سید هادی میرمیران دانست که هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. این موزه، شامل ۵ قسمت آموزش، موزه‌داری، خدمات، مالی و اداری می باشد و موزه ‌داری به عنوان عظیم ترین بخش آن، شامل گالری‌های ثابت و موقت در دو گروه اصلی و جانبی می باشد. یکی از هدف های اصلی پروژه موزه ملی آب ایران هادی میرمیران از نظر خود او، یعنی سعی برای نمود معماری سنتی ایران با همکاری معمار مشهور ایرانی، بهرام شیردل، تحقق یافته بود و مواردی مثل مفهوم آب در فرهنگ ایران در درجه های بعدی قرار می گرفت.

مجموعه ورزشی رفسنجان



مجموعه ورزشی رفسنجان که شکل فعلی خود را از کانسپت یخچال‌های سنتی ایرانی گرفته است، یکی از برترین آثار سید هادی میرمیران در استان کرمان است. مجموعه ورزشی رفسنجان سید هادی میرمیران که به خاطر طراحی منحصر به فرد خود، قسمتی از محیط پیرامون خود به نظر می آید، توانست در سال ۱۳۸۰ خورشیدی، جایزه بزرگ معمار آن سال را برای این معمار به همراه داشته باشد.

طرح مجتمع مسکونی ایل گلی تبریز



زمین این مجتمع مسکونی در جنوب شرقی شهر تبریز و در شمال غربی باغ ملی ایل بیگی قرار گرفته است. در طراحی این مجموعه مسکونی سعی بر آن بوده که از امکانات متناسب منظر طبیعی و حضور باغ ملی ایل گلی که در کنار آن واقع است، بهره گرفته شود. در این مجتمع مسکونی که به شکل آپارتمانی است، واحدهای مسکونی یک تا چهار خوابه، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌ها و سالن اجتماعات در نظر گرفته شده است. الگوی اصلی طراحی مجموعه، قرار گرفتن واحدهای مسکونی، حول یک فضای باز مرکزی، هم راستا با باغ ایل گلی است.

این فضای باز به شکل صفحه‌ای منظور شده ‌است که در زیر آن مراکز خدماتی و سرویس مجموعه جای گرفته اند و دیدی فوق العاده بر همه شهر تبریز دارد. واحدهای مسکونی به شکل دو نوار ساختمانی و طبقه در اضلاع این فضا واقع شده و در بین آن‌ها یک برج پانزده طبقه در نظر گرفته شده ‌است که از دید خوبی به شهر تبریز و مجموعه استخر ایل برخوردار است.

در دل این برج، یک گشادگی وسیع منظور شده که دید به تبریز را از روی صفحه ممکن می کند. کل زیربنای این مجموعه در حدود ۱۷۵ هزار هکتار متر مربع می باشد که ۷۲ درصد به مسکونی و مابقی به فضاهای دیگری مانند خدمات، ارتباطات، پارکینگ و غیره اختصاص داده شده است.

پویانو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman