خطر در کمین ساختمان های اراک است

خطر در کمین ساختمان های اراک است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۹ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۵

سینامهر شمیران که سوخت یاد پلاسکو افتادیم، کشته هایشان را شمردیم و مقایسه کردیم و شگفت زده شدیم که سینامهر شمیران با توجه به اندازه و هیکلش، در تعداد کشته ها دست کمی از پلاسکو نداشت، بعد هم وارد فاز وعده و شعار و گفتگوهای کارشناسی و ... شاید هم گاهی بد و بیراه به این و آن و کمی هم غصه خوردن و البته جدی تر از همه جستجوی مقصر شدیم.
به گزارش اخبار ساختمان، اصلا کلا گویی در جریان چنین حادثه هایی روند همینگونه است و نه قصه ساختمان های ناایمن پایان دارد و نه عکس العمل های پس از حوادث فرقی با هم دارند. چه تمام پلاسکوی تجاری بسوزد و فرو بریزد و چه طبقات زیرین سینامهر درمانی. البته پس از اینگونه حوادث صدای اعتراض ها و گلایه از اخطارهای شنیده نشده بلند می شود و حتی اقداماتی همچون تخریب پاساژ تجاری ناایمن در عبدل آباد را شاهد هستیم ولی طبق معمول پس از مدتی تب ماجرا فرو می نشیند و موضوع ساختمان های ناایمن فراموش می شود.

حادثه کلینیک سینامهر شمیران مجددا این پرونده خاک گرفته را از زیر میز به روی میز آورد، بلکه این بار طلسم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن شکسته شود.

علت حادثه کلینیک سینامهر شمیران تهران رعایت نکردن مسائل ایمنی عنوان شد، اما سوال اینجاست که وضعیت دیگر ساختمان‌ها و مراکز عمومی در کشور چگونه‌ است، این اتفاق باعث شد که ساختمان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی در پایتخت شناسایی شود، اما آیا دیگر کلانشهرها و شهرهای کشور نیز صدای زنگ خطر ساختمان‌های ناایمن خود را شنیده‌اند یا خیر؟

پنجشنبه گذشته نیز هتل سبز کارون دلیجان نیز دچار حریق شد که علت آنهم اشکال در سیم کشی ساختمان اعلام شد، البته تنها نقطه مثبت ماجرای هتل سبز کارون دلیجان این بود که در این حادثه از خسارت جانی خبری نبود. البته این مجموعه به لحاظ مالی خسارت بالایی را متحمل شد و دلیل این خسارت بالا نیز نبود تجهیزات اطفای حریق مناسب در شهر دلیجان و آتش نشانی این شهر بود. در جریان این حریق آتش نشانان خمین و محلات و نراق برای کمک به خاموش کردن آتش راهی محل شدند و در نهایت پس از دو ساعت، آتش مهار شد.

اراک گرچه عنوان کلانشهر را یدک می‌کشد، اما وضعیت ایمنی ساختمان ها در این شهر و تجهیزات و امکانات آتش نشانی در این شهر با تعریف کلانشهری اش چندان همخوانی ندارد.

بارها موضوع مشکل ایمنی برخی ساختمان‌ها و مراکز تجاری این شهر مطرح شده است، سی ام دیماه ۱۳۹۷ در سالروز دوسالگی حادثه پلاسکو گزارشی با عنوان " اراک و پلاسکوهایش" بر روز خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت و مسعود آقازیارتی مدیرعامل سازمان آتش نشانی اراک در این گزارش، وضعیت پاساژ اسلامی، طلا، پاساژ سعادت و حتی بازار تاریخی اراک را به لحاظ سازه‌ای و ایمنی نامناسب عنوان کرد.

امروز نزدیک به ۱۸ ماه از این گزارش می‌گذرد، اما همچنان مسئولان نگران وضعیت این پاساژها و مراکز عمومی هستند که نشان می‌دهد هشدارها و حوادث رخ داده هم تلنگری برای اهتمام به رفع نواقص نبوده است.

رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن درگیر مصلحت‌اندیشی‌ها

مسئول ایمنی و بهداشت شهرداری اراک با بیان اینکه سال‌هاست که به موضوع ایمنی ساختمان‌ها به عنوان دغدغه پرداخته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت پاساژ اسلامی، طلا و پاساژهای قدیمی اراک بسیار بسیار بد است و بارها هم اخطارهای ایمنی برای این اماکن عمومی صادر شده است.

ابوالفضل تکلو با تاکید بر اینکه متاسفانه به دلیل برخی از مصلحت اندیشی‌ها تاکنون این اخطارها به نتیجه‌ای نرسیده است، گفت: با هر بار اخطار، بیان می‌شود که فعلا دست نگه دارید، کسبه ضرر می‌کنند یا شب عید است و فعلا اقدام نکنید و ... بهانه‌های مختلف مطرح می شود و هیچگاه این امکان فراهم نشده است که تدابیر ایمنی لازم برای این اماکن اجرایی شود.

وی با اشاره به وضعیت بسیار خطرناک سیستم برق رسانی، ایمنی برق و سیم کشی پاساژ طلا، تصریح کرد: در پاساژهای قدیمی اراک مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان رعایت نشده و این وضعیت ایجاب می کند که به موضوع یک بار برای همیشه وارد شویم، حادثه پلاسکو کم کم در حال فراموش شدن است، ولی اگر حادثه بزرگی در اراک رخ بدهد ممکن است که مسئولان به فکر جدی گرفتن وضعیت ایمنی ساختمان ها و اجرای آیین‌نامه موجود در این راستا بیفتند.

خلاء قانونی و نبود اهرم نظارتی در حوزه ایمنی ساختمان‌ها

تکلو با تاکید بر توجه ویژه به مبحث سوم و دوازدهم مقررات ملی ساختمان، آیین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها و ایمنی کارگاه‌های ساختمانی اظهار کرد: مشکل اصلی این است که متولی ایمنی در مجتمع‌های تجاری مشخص نیست. در قانون کار، وزارت کار متولی کنترل و نظارت ایمنی صنایع و کارخانجات است، اما در پاساژها و بازارها کسی زیر بار مسئولیت ایمنی نمی رود و با توجه به اینکه اکثر واحدها استیجاری یا سرقفلی است و عملا متولی وجود ندارد، می‌توان این خلاء را ناشی از نقص قانونی دانست.

وی با بیان اینکه این خلاء قانونی باعث شده است که عملا اهرمی برای نظارت وجود نداشته باشد، گفت: وضعیت مراکز تجاری و عمومی باعث شده است که بارها شورای انتظامی، سازمان آتش نشانی، نظام مهندسی و ... اخطار بدهند ولی ورود به این موضوع از سوی شورای تامین شهرستان ممکن است به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای رد ‌شود به همین دلیل باید در ابتدای امر بر رفع این نقص قانونی و تعیین متولی مشخص اقدام کرد.

طلا و اسلامی ضرب‌الاجل لازمند/ اسلامی روی ویبره

تکلو ایمنی سیستم برق، ایمنی بنا، ایمنی حفاظ‌ها، تاسیسات، استحکام بنا، رعایت نشدن فاصله گذاری، نوع گازرسانی و ... را از جمله مشکلات پاساژها و مراکز تجاری شهر اراک دانست که در واقع مشکلات ریشه‌ای هستند، افزود: جلسات متعددی با هیات امنای پاساژها برگزار شد، اما به دلیل خلاء قانونی هزینه تامین ایمنی را نمی‌توان مشخص کرده و به کسبه محول کرد، امروز اگر در طبقه سوم پاساژ اسلامی قدم بزنیم کاملا می‌توان لرزش ساختمان را حس کرد. بنا استحکام لازم را ندارد و به دلیل نداشتن متولی ایمنی در این اماکن اخطارها نتیجه بخش نبوده است و هر روز هم وضعیت بدتر می‌شود. احتمال وقوع حوادثی مانند پلاسکو، کلینیک اطهر و هتل سبز کارون دلیجان در اینگونه مراکز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت دادن به رفع مشکلات ایمنی پاساژهای اسلامی و طلا ضروری است، در خصوص وضعیت دیگر ساختمان‌های شهر اراک اظهار کرد: متاسفانه روند شهرسازی و تخلفات ساختمانی بویژه در بافت فرسوده مانند کوی علی ابن ابیطالب(ع)، کوی سجادیه و ... باعث شده است که شاهد ساخت خانه‌های دو تا سه طبقه غیرقانونی باشیم و اصول ایمنی نیز اصلا توجه نشده است و در شرایط اضطراری مانند وقوع زلزله به صورت جدی مشکل ساز خواهند بود.

بی توجهی پیمانکاران به مقررات و صلاحیت ایمنی

مسئول ایمنی و بهداشت شهرداری اراک با اشاره به ایمنی پروژه‌های ساختمانی تصریح کرد: بسیاری از حوادث شهر اراک مربوط به حوادث ساختمانی است به این معنا که پیمانکار یا کارفرما مقررات را رعایت نمی‌کند. در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان صراحتا اعلام شده است که کارگاه‌های دارای بیش از ۱۸ متر ارتفاع با پنج متر گودبرداری و بیش از پنج هزار مترمربع بنا باید حتما یک افسر ایمنی مقیم در پروژه ساختمانی داشته باشند که متاسفانه این الزام به آن دسته از مهندسان ناظر تفویض شده که تخصص و دغدغه ایمنی ندارند و همین امر باعث شده است که شاهد داربست ها و پرتگاه‌های غیرایمن در سطح شهر باشیم و نظارتی هم از سوی نظام مهندسی وجود ندارد و همین عوامل حادثه را رقم می‌زند.

وی بی توجهی به دریافت صلاحیت ایمنی پیمانکاران، آموزش ندادن موارد ایمنی به کارگران و استفاده نکردن از الزامات ایمنی و استانداردهای تجهیزات مورد استفاده را از دیگر مواردی دانست که از سوی پیمانکاران رعایت نمی‌شود.

تکلو افزود: با وجود اینکه بارها هشدارهای لازم صورت گرفته است، اما هنوز ساختمان‌های عمومی و حتی مسکونی دارای وضعیت خطرناک نارنجی یا قرمز شناسایی نشده اند در حالی که لازم است که این اقدام حتما در اراک انجام گیرد.

لازم است که یکبار برای همیشه وضعیت ایمنی ساختمان‌های عمومی اراک بویژه پاساژهای در معرض خطر روشن و رسیدگی شود، اتفاقات بر اساس ماهیت وجودی شان به صورت ناگهانی و بدون خبر قبلی رخ می‌دهند و لازم است فارغ از مصلحت‌اندیشی و بهانه‌گیری علاج قبل از وقوع صورت گیرد.

پاساژ اسلامی و طلا شمار بسیاری واحد تجاری و کسبه را خود جای داده اند و شمار بسیار زیادی هم مراجعه کننده دارند و هر لحظه ممکن است با وقوع یک اتفاق ناگوار خسارت مالی و جانی بسیاری روی دست شهر اراک بماند و برای جان هایی که در هر حادثه ای از دست بروند هیچ راه بازگشت و جبرانی هم وجود نخواهد داشت.

درست است که این روزها کسبه شرایط اقتصادی دشواری را سپری می کنند و حتی سه ماه اخیر را در رکود و تعطیلی به سر برده‌اند، اما مسلما سلامت و حفظ جان از مباحث اقتصادی ارجح تر است و قطعا اقدام مسئولین برای تامین ایمنی ساختمان‌های ناایمن با همکاری مردم و کسبه همراه خواهد بود.

ایسنا

برچسب ها:

ساختمان ناایمن ،اراک 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman