جزئیات اجرای طرح مسکن ملی در یزد

جزئیات اجرای طرح مسکن ملی در یزد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۲ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۴

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با اشاره به تعیین ۱۷ شهر با جمعیت کمتر از ۱۰۰ نفر در این استان برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، ابراز امیدواری کرد که اقدامات اجرایی این طرح در ۱۳ شهر به صورت ویلایی تا پایان تیرماه و چهار شهر دیگر به صورت آپارتمانی تا پایان مردادماه آغاز شود.
به گزارش اخبار ساختمان، «علیرضا قربانیان» با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن در طی ماه‌های گذشته از طرف وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کرده و سهمیه بنیاد مسکن برای ساخت این واحدها ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کل کشور است.

وی افزود: در ارزیابی‌های صورت گرفته تمامی شهرها از لحاظ کمی و کیفی در استان یزد بررسی شده و تاکنون ۱۷ شهر برای ساخت این واحدها مشخص و به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

قربانیان با اشاره به اینکه سهمیه استان در مرحله اول یک‌هزار و ۳۰۵ واحد در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون بالغ بر ۲۷۰ نفر از متقاضیان تعیین تکلیف شده که امیدواریم با همکاری و تعامل با اداره کل راه و شهرسازی و بررسی موانع موجود، سایر متقاضیان ثبت نامی مراحل بعدی هم تعیین تکلیف شوند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان اضافه کرد: در طرح اقدام ملّی مسکن سهمیه شهرها بر اساس نتایج حاصل از بررسی و مطالعات آماری و جمعیتی شهرها در نظر گرفته شده و همچنین متراژ واحدها به طور میانگین ۸۵ مترمربع پیش‌بینی که ساخت واحدها در چهار شهر اردکان، تفت، شاهدیه و میبد به صورت آپارتمانی و در ۱۳ شهر دیگر استان به صورت ویلایی است.

وی ابراز امیدواری کرد که در بحث زمان‌بندی ساخت واحدها بتوانیم مقدمات اقدامات اجرایی واحدهای ویلایی را تا پایان تیرماه و واحدهای آپارتمانی را تا پایان مرداد ماه آغاز کنیم.

قربانیان تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن شامل تأمین زمین، عقد قرارداد، پیگیری ساخت واحدهای مسکونی و واگذاری آن به مردم است و این کارها در اولویت برنامه‌های بنیاد مسکن استان قرار دارد و امیدواریم بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در ساخت و احداث واحدها با تخصیص و تأمین اعتبارات بانک‌ها و آورده‌های مردمی به نتیجه مطلوب که همان تأمین مسکن متقاضیان فاقد مسکن است، برسیم.

وی ضمن تاکید بر این که متقاضیان ثبت‌نام کننده طرح اقدام ملی می‌بایست شرایط پرداخت اقساط وام مسکن و همچنین توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن را دارا باشند، گفت: انتظار می‌رود تا کسانی در این طرح ثبت نام کنند که شرایط پرداخت تسهیلات مسکن را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: میزان اقساط پرداختی نیز بسته به رقم تسهیلات متفاوت خواهد بود که در این زمینه نیز باید متقاضیان شرایط اقساط بانک مسکن را مدنظر قرار دهند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: تسهیلات طرح ملی مسکن در قالب تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود که متقاضیان دارای زمین می‌توانند به صورت انفرادی تسهیلات بگیرند و شروع به ساخت خانه کرده و اگر متقاضی زمین برای ساخت و ساز نداشته باشد تسهیلات ساخت در زمین‌های دولتی که به طرح ملی مسکن سپرده شده، در اختیار انبوه‌سازان دارای صلاحیت قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که تسهیلات طرح اقدام ملّی مسکن متناسب با موقعیت و محل طرح تغییر می‌کند، گفت: در حال حاضر سقف تسهیلات در نظر گرفته شده در استان، ۱۰۰ میلیون تومان که سود سالانه این تسهیلات با نرخ مصوب بانک مرکزی و بازپرداخت حداکثر ۱۲ سال و متناسب با پیشرفت فیزیکی و در پنج مرحله به متقاضیان پرداخت می‌شود.

قربانیان در پایان به تفاوت این طرح با طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در این طرح، تمام واحدها در قالب مشارکت متقاضیان و سازندگان در زمین‌های واقع در محدوده شهرها با امکانات زیرساختی و روبنایی ساخته می‌شود و در نتیجه سعی بر این شده است که مشکلاتی که در برخی از طرح‌های مسکن مهر برای متقاضیان ایجاد شده بود در این طرح برطرف شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman