معرفی انواع نمای ساختمان؛

فایبر سمنت برد چیست؟

فایبر سمنت برد چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۴ | ۱۴۰۰/۱۰/۰۷

سمنت برد یا پنل های سیمانی الیاف دار، دیواری خشک با پوشش صفحه سیمانی دارای الیاف و فاقد آزبست است که برای دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، فایبر سمنت برد به مصالح سنتی نیازی ندارد و از مزایای دیگری نیز بهره مند است که باعث می شوند استفاده از آن در مقایسه با به کار بردن دیگر محصولات ساختمانی، بهتر بوده و نتیجه ایده آل تری به همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم فایبر سمنت برد را به شما معرفی کنیم و جزئیات اجرا، روش به کارگیری و موارد کاربرد آن در معماری را با شما در میان بگذاریم.

فایبر سمنت برد چیست؟

سمنت برد یا پنل سیمانی الیاف دار از ترکیب یکدست سیمان پورتلند، الیاف فرآوری شده سلولز، سیلیکا کوارتر ریز و بقیه افزودنی های معدنی به وسیله فرایندهای پیچیده و با کنترل دیجیتالی تولید می شود. در هیچ کدام از مراحل این فرایند، آزبست به کار نمی رود و به همین خاطر، این فناوری دوستدار محیط زیست است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت، به کارگیری مصالح پیش ساخته به خاطر امکان کنترل بیش تر و سرعت اجرای زیاد، خیلی مورد استقبال واقع شده است. یکی از این مصالح پیش ساخته، سمنت برد است که برای پوشش دیوار و نما به کار می رود. الیاف سلولزی موجود در این صفحه ها سبب زیاد شدن مقاومت آن ها در مقابل تنش های فشاری و کششی حاصل از تغییرات دما می شود و از بروز عیوب گوناگونی مثل ترک خوردن جلوگیری به عمل می آورد. پنل های سیمانی الیاف دار یا همان فایبر سمنت برد با توجه به مقاومت خمشی خوبی که دارد، می تواند برای نمای بیرونی و داخلی، دیوارهای خارجی و داخلی و پوشش سقف و کف ساختمان ها به کار برود.

از جمه خصوصیت های قابل توجه پنل های سیمانی الیاف دار، مقاومت خوب آن ها در برابر آتش سوزی است. پنل های سیمانی الیاف دار، عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی خیلی خوبی نیز هستند. این پنل ها نسبت به محصولات دیگر، مقاومت بهتری در برابر جذب و عبور رطوبت دارند. گرچه این پنل ها در وضعیت غوطه وری، آب زیادی را به خود جذب می کند و مقاومت خمشی آن ها کم می شود، ولی بعد از خشک شدن، ابعادشان هیچ تغییری پیدا نمی کند و دوباره مقاومت خمشی اولیه خود را به دست آورند.

با توجه به این که فایبر سمنت برد از سطح بسیار صافی برخوردار است، پس از نصب می توان بدون اقدام به نازک کاری، سطح پنل را رنگ آمیزی کرد یا انواع کاغذ دیواری یا هر گونه پوشش PVC یا ورق HPL را روی سطح آن به اجرا در آورد.

 

بیشتر بخوانید:

نمای استرچ متال چیست؟

نمای کرتین وال چیست؟


موارد استفاده فایبر سمنت برد

فایبر سمنت برد، کاربردهای زیادی دارد که به شرح زیر هستند:

پوشش داخلی ساختمان

پوشش دیوارهای داخلی: پنل سیمانی الیاف دار تا چگالی 300 کیلوگرم بر متر مکعب در فضاهای داخلی در نقش پوشش به کار می رود. با توجه به مقاومت خوبی که این محصول در برابر ضربه دارد و خواص مکانیکی مناسبی که دارد، برای به کار بردن دز دیوارهای داخلی مکان های پر رفت و آمد مناسب است.

پوشش های دکوراتیو: با توجه به تنوع طرح و رنگی که پنل سیمانی الیاف دار دارد، می توان از آن برای اجرای دیوارهای دکوری و در نقش پوشش نهایی (بدون نیاز به رنگ آمیزی) در کلیه فضاهای مسکونی و تجاری بهره برد.

زیرسازی کاشی و سرامیک: در فضاهایی مثل سرویس بهداشتی، استخرها و سایر فضاهایی که با رطوبت سر و کار دارند، با توجه به مقاومت بسیار خوبی که فایبر سمنت برد در برابر رطوبت دارد و همچنین چسبندگی خوبی که با ملات های ساختمانی و چسب های کاشی ایجاد می کند، در نقش پوشش دیوار خشک و زیرسازی به کار می رود.

سقف کاذب: در همه فضاهای اداری، تجاری و مسکونی و همچنین فضاهایی که با رطوبت و بخار آب زیادی سر و کار دارند، مثل استخرها، حمام ها و غیره، می توان از فایبر سمن برد در نقش سقف کاذب به شکل تایل های 60 * 60 استفاده کرد که ظاهری دکوراتیو نیز به ارمغان می آورد.

درای وال فایبر سمنت برد

درای وال فایبر سمنت برد عبارت است از دیوار خشک با پوشش صفحه سیمانی دارای الیاف و بدون آزبست که برای اجرای دیوارهای داخلی و دیوارهای خارجی و همچنین نما به کار می رود. برای اجرای این دیوار به استفاده از مصالح سنتی نیازی نیست.

اجزای تشکیل دهنده درای وال فایبر سمنت برد

* پوشش نهایی خارجی: رنگ اکریلیک با پایه آب، پوشش های دارای بافت
* پوشش خارجی: صفحه سیمانی الیاف دار Fibre Cement Board برای پوشش دیوارهای خارجی و نمای ساختمان به صورت همزمان کاربرد دارد.
* زیرسازی: قوطی فولادی جهت کمربندی برای وصل کردن استاد و رانر و تراز کردن سازه برای دیوار خارجی و نماسازی، پیچ، چسب پلی اورات و بتونه مختص درزگیری و آب بندی
* عایق های حرارتی، صوتی، آب بند و بخاربند
* عایق پلی اورتان، پشم سنگ، پلی استایرن (عایق حرارتی و صوتی)، واتر بریر (آب بند از بیرون به وسیله یک لایه یک طرفه) و ویپور بریر (بخار بند از داخل به وسیله یک لایه نایلون معمولی)
* پوشش داخلی: فایبر سمنت برد، صفحه گچی، رابیتس به همراه گچ پاششی
* پوشش نهایی داخلی: رنگ اکریلیک با پایه آب، رنگ پلاستیکی یا روغنی و کاغذ دیواری

اجرای سمنت بورد

با توجه به نحوه به کارگیری فایبر سمنت برد که به شکل پوششی یا دیوار خشک است و در بخش های قبلی به صورت کامل توضیح داده شد، روش اجرای فایبر سمنت برد به شرح زیر است:

اجرای سیستم دیوار خشک

در این سیستم به خاطر کم بدون سختی درون صفحه ای، در صورت اجرای آن در نقش دیوار بین قاب عملکرد لرزه ای ساختمان، تغییرات زیادی در بر نخواهد داشت. سیستم دیوارهای خشک از عناصر افقی و عمودی از جنس ورق فولادی سرد نورد شده تشکیل می شود. عناصر افقی که رانر نام دارند، به وسیله پیچ یا میخ هیلتی در دو تراز، یکی از روی کف سازه و یکی دیگر روی سقف نصب می گردند و سپس عناصر عمودی که با نام استاد شناخته می شوند، با فاصله های استاندارد با توجه به نوع دیوار و کاربری بنا روی رانرها قرار می گیرند.

در اجرای سازه دیوار، استادها درون رانرها جای بازی دارند و به یکدیگر پیچ نمی شوند. نحوه اتصال آن ها از طریق پیچ کردن پنل ها است که این روش اتصال پنل ها به استاد و رانر، دارای انعطاف پذیری است. این انعطاف پذیری سبب کم شدن نیروی زلزله می شود و زمانی که زلزله روی می دهد، هیچ گونه فشار اضلفی و نیروی متقاب بر سازه ساختمان اعمال نمی شود و کوچک ترین خللی در رفتار سازه در برابر زمین لرزه ایجاد نمی شود. پس از کامل شدن سازه بندی، صفحه های فایبر سمنت به وسیله پیچ بر روی سازه بندی نصب می شوند. در صورت لزوم، بین صفحه های فایبر سمنت از مصالحی عایق، مثل پشم سنگ، پشم شیشه یا پلی استایرن بهره گرفته خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به نکات فنی در اجرای نمای خشک ساختمان

اجرای سیستم دیوار ایستای فایبر سمنت برد

دیوار ایستای سمنت برد، حاصل ایده نوآورانه ای بود که برای حل مشکلات دیوارهای سنتی و تکمیل سیستم دیوارهای خشک ارائه شد. این سیستم در کنار بهره مند بودن از مزیت اجرای سریع و اتصال مکانیکی به سازه و ساختمان، در مقایسه با سیستم های مشابه نصب خشک از استحکام بیش تری برخوردار است. این سیستم می تواند معیبی مثل ایجاد صدای توخالی، عدم امنیت، نفوذ حشرات در حفره های دیوار و غیره را برطرف می کند.

دیوار ایستای فایبر سمنت از استاد و رانرهای گالوانیزه تشکیل می شود که به کمک هیلتی یا پیچ به سقف و کف ساختمان متصل می شوند و بعد از نصب تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، دو سمت دیوار با صفحه های سمنت برد پوشانده می شود. بعد از این که عملیات نصب پنل های بتن سبک با ترکیب سیمان به پایان رسید، گرانول پلی استایرن و افزودنی ها به درون دیوار تزریق می شوند. در پایان کار نیز درز بین پنل ها با کمک بتونه و نوار درزگیری پوشانده می شود و نتیجه کار، دیواری است که کیفیت بسیار خوبی دارد و برای رنگ آمیزی یا پرداخت های دیگر آماده است.

 

بیشتر بخوانید: نمای خشک سرامیک چیست؟

اجرای نمای سمنت برد (فایبر سمنت برد روی نما)

زیرسازی فلزی


اجرای عناصر عمودی (وال پست) از قوطی 40 * 40: به خاطر این که در بیش تر پروژه های ساختمانی، دیوارهای اطراف با مصالح سبک اجرا می گردند و تنها نقاط اتصال سازه نما تیرهای طبقه ها هستند، برای تامین اتصال عناصر افقی در همه بخش های نما از وال پست استفاده می شود و از آن جایی که بار همه نما به این سازه انتقال پیدا می کند، از قوطی 40 * 70 یا با توجه به محاسبات طراح پروژه از عناصر مناسب بهره گرفته می شود.

اجرای المانھای افقی (کمر کش) از قوطی 40 * 40: به خاطر این که پروفیل های گالوانیزه M و V به شکل عمودی اجرا می شوند، باید عناصر افقی از قوطی 40 * 40 به فاصله های عمودی ماکسیمم 150 سانتی متر بر روی وال پست ها به اجرا در آیند. لازم است ذکر شود که اجرای کمر کش افقی به شکل رو گذر به بهتر تراز شدن زیرسازی کمک می کند.

زیرسازی گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه M: این پروفیل با ورق گالوانیزه به قطر 0.7 تولید می شود. از این پروفیل برای کنترل تغییرات ابعادی پنل های سیمانی که به خاطر تغییرات دما و رطوبت ایجاد می شود، به کار می رود. این پروفیل در محل قرارگیری دو پنل فایبر سمنت برد در کنار یکدیگر به کار می رود. در صورت به کار بردن این پروفیل، درز میان پنل های سیمانی مشخص خواهد بود که باید برای پوشش این درز از پروفیل گالوانیزه A استفاده کرد. این پروفیل از بخش وسطی خود و به کمک یک پیچ به زیرسازی فلزی وصل می شود.

پروفیل گالوانیزه V: این پروفیل با ورق گالوانیزه به قطر 0.7 تولید می شود. از این پروفیل در کنار پروفیل گالوانیزه M برای زیرسازی نمای فایبر سمنت مدولار و سایدینگ استفاده می شود. از ان جایی که قیمت این سازه به طور قابل توجهی از پروفیل M کمتر است، به کار بردن این پروفیل به کم شدن هزینه های حاصل از زیرسازی کمک زیادی خواهد کرد. این پروفیل از دو سمت و به کمک دو پیچ به زیرسازی فلزی وصل می شود.

نصب سمنت برد

اجرای عایق ضد رطوبت (سیلر) در پشت پنل ها: صفحه های سیمانی الیاف دار یا همان فایبر سمنت برد به خاطر این که عمدتا از سیمان تشکیل شده اند، به صورت آنی با محیط های مرطوب و در مواجهه با آب، سازگاری خوبی از خود نشان می دهند، ولی به خاطر داشتن الیاف سلولزی در ترکیبشان و خاصیت جذب آب زیاد این مواد در زمان اشباع شدن از رطوبت (چه به شکل مستقیم و چه با بخار آب یا رطوبت موجود در هوا) انبساط پیدا کرده و در زمان خشک شدن منقبض می شوند.

تنش های حاصل از این کم و زیاد شدن طول روی محل اتصالات (پیچ ها) باعث می شود نما با مشکل رو به رو گردد. برای جلوگیری کردن از این اتفاق باید در پشت پنل از سیلر مخصوص استفاده شود. روی پنل نیز به وسیله پرایمر و رنگ پوشیده می شود تا مقدار جذب رطوبت به حداقل میزان ممکن برسد.

برش در ابعاد مشخص

برش دادن صفحه های سیمانی الیاف دار یا فایبر سمنت برد باید به کمک دستگاه میز برش صورت بگیرد تا از غیر گونیا شدن و ناصافی محل برش داده جلوگیری به عمل آید. نباید این صفحه ها را به کمک دستگاه سنگ فرز برش داد.

پویانو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman