معاون عمرانی استاندار یزد:

49 هزار خانه خالی در یزد وجود دارد

49 هزار خانه خالی در یزد وجود دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۰

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به این که در این استان به تعداد خانوارها خانه وجود دارد، از خالی بودن قریب ۱۴ درصد از خانه‌های یزدی‌ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با عملیاتی شدن طرح مالیات بر خانه‌های خالی و مسکن ملی شاهد ساماندهی این حوزه در استان باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، «محسن صادقیان» افزود: معاونت عمرانی استانداری از جمله گسترده‌ترین حوزه‌های اجرایی و زیرساختی در مدیریت استان است که حوزه‌هایی مانند راه، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها و روستاها و دستگاه‌های خدمات‌رسان و محیط زیست از جمله دستگاه‌های مرتبط با این حوزه هستند.

وی افزود: حوزه‌های تخصصی نظیر معاونت عمرانی گرچه دارای سختی‌های متعدد است ولی شیوه اجرا و فرآیند کاری کاملاً کارشناسی و منسجمی دارد و لذا تمام پرسنل حوزه عمرانی استانداری یزد سعی دارند در سال جهش تولید پشتیبان حوزه صنعت و اقتصاد استان بوده و طبق قانون فرآیند حمایتی از این مهم را تسریع کنند.

صادقیان برنامه محور بودن را از جمله ضرورت‌های توسعه همه جانبه استان به ویژه درحوزه اقتصادی عنوان و تصریح کرد: هر چند دولت در حوزه‌های اقتصادی خیلی در بحث تأمین منابع مالی نقشی ندارد و بار این مهم بیشتر بر دوش سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی است ولی حوزه عمرانی ارتباط مستقیمی با اعتبارات دولتی دارد.

این مسئول ورود شهرداری‌ها به مقوله سرمایه‌گذاری را از جمله اقدامات حوزه عمرانی استانداری یزد برای توسعه بیش از پیش استان دانست و در این باره اعلام کرد: کتابچه سرمایه‌گذاری شهرداری‌های استان با عنوان جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در یزد تا قریب یک ماه آتی رونمایی می‌شود.

معاون استاندار یزد یکی دیگر از بخش‌های مهم مرتبط با حوزه عمرانی استان را بخش مسکن خواند و با بیان این که ساماندهی مسکن از برنامه‌های حوزه عمرانی برای دو سال آینده است، در باب اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد:هر چند به ازای هر ۱۰۰ خانوار، ۱۰۲ خانه در استان یزد وجود دارد ولی براساس گزارش اتحادیه بنگاه‌های املاک در سال گذشته ۸۵ هزار خانوار یزدی مستأجر بوده‌اند.

وی با بیان این‌ که در استان یزد به تعداد خانوارها خانه وجود دارد ولی خیلی از منازل مسکونی خالی است، تصریح کرد:‌ اگر از خانه‌های خالی درون شهرها، مالیات اخذ شود، مالکان آنها تشویق و ترغیب به اجاره این واحدهای مسکونی خواهند شد.

صادقیان در همین راستا نیز در ضوابط بودجه سال ۹۹ بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی قانونی شده است، گفت: خوشبختانه با توجه به فراهم شدن سامانه SDI در استان امکان شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه در استان مهیا شده و با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون مذکور در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن ان خواهیم بود.

این مسئول با یاداوری این که طبق آخرین آمار سرشماری نزدیک به ۱۴ درصد خانه‌های شهر یزد خالی هستند، خاطرنشان کرد: قریب ۴۹ هزار خانه از مجموع ۳۵۳ هزار خانه درون شهر یزد خالی هستند و این آمار نیز هر سال در حال افزایش است به طوری که در سال ۸۵ تعداد خانه‌های خالی شهر یزد هشت درصد، ‌در سال ۹۰ این آمار به ۱۲.۷۸ درصد و در سال ۹۵ نیز آمار خانه‌های خالی یزد به ۱۳.۹۶ درصد افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: البته به منظور ساماندهی مسکن در استان یزد برای گام نخست بحث شناسایی جامعه هدف در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفت و بعد از رایزنی‌ها، مقرر شد تمام افراد واجد شرایط در استان یزد برای استفاده از ظرفیت طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند.

وی با بیان این‌ که طبق آخرین آمار بدست آمده تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر در استان یزد موفق به ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن شده‌اند، اظهار کرد: امروز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در استان یزد برای تمام افراد واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن، زمین مورد نیاز فراهم است و با توجه به پتانسیل موجود در استان یزد برای تمام شهرهای استان و تمام واجدین شرایط چنین امکانی تا زمین مورد نیازشان را با شرایط ۹۹ ساله تأمین کنیم.

صادقیان در پایان نیز گفت: ‌با توجه به سهمیه استان در طرح مسکن ملی، پیگیر ثبت‌نام تمام فرهنگیان، نیروهای مسلح و کارگران واجد شرایط جامانده از این طرح و تامین زمین مورد نیازشان هستیم.

ایسنا

برچسب ها:

خانه های خالی ،یزد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman