در پی افزایش 100 درصدی اجاره بها در شیراز؛

مهاجرت مستاجران شیرازی به حاشیه شهر

مهاجرت مستاجران شیرازی به حاشیه شهر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۰

قیمت اجاره بهای مسکن در برخی مناطق شهر شیراز تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته ‌و حتی برخی مستاجران برای یافتن خانه متناسب با پس‌انداز و حقوقشان مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه شهر شده‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی داده‌های مرکز آمار در سال 98 نشان می‌دهد که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیش‌ترین سهم با 48 درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با 30 درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

از سوی دیگر بررسی نحوه تصرف مسکن مناطق شهری و روستایی در این سال نشان می‌دهد که بیش از 24 درصد خانوارهای شهری و حدود 4.5 درصد خانوارهای روستایی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

زنگ خطر گسترش حاشیه‌نشینی در شیراز با افزایش اجاره بهای مسکن

تحقیقات میدانی حاکی از آن است که امسال به دلیل شرایطی که بیماری کرونا در جامعه ایجاد کرده است، نوسانات بازار ارز و غیره قیمت اجاره بهای مسکن در برخی مناطق شهر شیراز تا 100 درصد افزایش داشته است و حتی برخی مستاجران برای اینکه خانه متناسب با پس‌انداز و حقوقشان اجاره کنند مجبور شده‌اند به مناطق حاشیه شهر کوچ کنند و این خود زنگ خطری برای گسترش حاشیه نشینی در کلانشهر شیراز است.

یکی از مستاجران می‌گوید که سال قبل اجاره بهای خانه‌ای که در آن ساکن بوده یک میلیون تومان بوده که امسال صاحبخانه به دو میلیون تومان افزایش داده است.

یکی دیگر از مستاجران می‌گوید: حقوق بازنشستگی که ماهانه دریافت می‌کند یک میلیون و 800 هزار تومان است که امسال با افزایش اجاره بها یک میلیون و 500 هزار تومان از حقوقش را بابت اجاره مسکن باید پرداخت کند و برای تامین مابقی مایحتاج خانواده درمانده شده است.

یکی از مستاجران نیز با گلایه از دلالی برخی از بنگاه‌داران و تاثیر آن در افزایش اجاره بها می‌گوید: سال گذشته آپارتمانم را 90 میلیون رهن کامل کرده‌ام اما صاحبخانه امسال درخواست 200 میلیون رهن کامل کرده وقتی به این افزایش نجومی اعتراض کردم در جواب گفت فلان بنگاه گفته این آپارتمان را می‌تواند 220 میلیون رهن کامل بدهد.

قیمت دلار ملاکی برای قیمت‌گذاری مسکن نیست

قاسم تابنده ماه، رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز، می‌گوید: صاحبخانه‌ها براساس قیمت ارز، قیمت خانه خود را تعیین می‌کنند و استدلالشان این است که چون قیمت دلار بالا رفته قیمت ملک هم بالاتر رفته است در حالی که قیمت دلار ملاکی برای قیمت‌گذاری مسکن نیست.

وی معتقد است که در حالت معقول و منطقی اجاره بها در شهر شیراز باید حداکثر تا 25 درصد افزایش یابد اما متاسفانه مرجعی برای قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد و در حال حاضر مالکان عامل تعیین قیمت مسکن هستند.

تعزیرات نمی‌تواند به ساماندهی بازار مسکن ورود کند

سید یاسر رایگانی، سخنگوی تعزیرات کشور، نیز تاکید کرد: تعزیرات نمی‌تواند به ساماندهی بازار مسکن ورود کند چون مرجعی برای قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد.

له شدن قشر ضعیف جامعه زیر بار نابسامانی بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز با تاکید بر اینکه دولت باید فکری برای ساماندهی بازار مسکن بکند زیرا این نابسامانی به فاجعه تبدیل می‌شود و قشر ضعیف را له می‌کند، پیشنهاد داد: دولت باید برای خانه‌دار شدن مردم آپارتمان‌های اجاره به شرط تملیک با اقساط طولانی مدت 25 الی 30 ساله بسازد.

وی معتقد است که طرح دولت برای مالیات بر خانه‌های خالی نیز به ضرر مردم است و اگر دولت از مالکان مالیات بگیرد آنها نیز برای جبران این مالیات با بالا بردن اجاره بها به مستاجران فشار می‌آورند و راهی دیگر برای افزایش اجاره بها باز می‌شود.

تاثیر تلاطمات بازارهای رقیب بر افزایش قیمت مسکن

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرایطی که هم اکنون در بازار مسکن حاکم است ربطی به حوزه درون بخشی ندارد و از بازارهای رقیب نشات می‌گیرد، گفته است: در شرایطی که معاملات کاهش یافته قیمت افزایش یافته و این نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها غیرواقعی و متاثر از تلاطمات بازارهای رقیب است.

وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد کرونا گفته است: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران تا 25 درصد و برای کلانشهرهای دیگر 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد تعیین شد.

تسنیم

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman