رییس نظام مهندسی کرمان اعلام کرد:

ساخت و ساز در کرمان سیر صعودی گرفت

ساخت و ساز در کرمان سیر صعودی گرفت
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۵ | ۱۳۹۹/۰۴/۱۰

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: با رویکرد مثبت دولت سالانه از یک میلیون تا یک میلیون ۱۰۰ هزار مترمربع کار ساخت ساختمان در کرمان ثبت می‌شود و با توجه به اقدامات انجام گرفته، امسال ساخت و ساز مسکن در این استان رشد صعودی خواهد داشت.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا گلستانی در جمع خبرنگاران افزود: قیمت مسکن در استان کرمان اکنون به یک تناسب رسیده و دلایل آن اقتصادی و قابل کنترل است و طرح اقدام ملی که دولت پیگیری می کند می تواند به تامین و تولید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه و کنترل نرخ آن کمک کند.

وی با اشاره به اقدامات دولت در تولید مسکن گفت: بیش از ۹۵ درصد واحدها در پروژه مسکن مهر تحویل مردم شده و طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای با جمعیت بالای ۱۵ هزار نفر در حال آغاز است که می تواند به قیمت گذاری و صاحب خانه‌شدن اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان گفت: نشست شورای مسکن برای پیگیری پالایش ثبت نام شوندگان طرح اقدام ملی مسکن برگزار شد و افرادی می توانند متقاضی مسکن در این طرح باشند که از این تسهیلات استفاده نکرده باشند که این طرح می تواند به وضعیت مسکن استان کمک کند.

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) طرحی در قالب اقدام ملی مسکن و فعالیت های بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر می‌تواند به اقشار کم درآمد جامعه کمک کند.

گلستانی افزود: عوارض ساختمانی برای ساختمان های بلندمرتبه افزایش ملموسی داشته اما ساختمان های یک تا ۲ طبقه افزایش نرخ چندانی نداشته است.

بررسی عوامل افزایش قیمت مسکن در کرمان

وی اضافه کرد: قیمت ساختمان در کرمان طی بیش از چهار سال گذشته ۲ تا چهار برابر شده و بسته به نوع ساخت متفاوت است و در این وضعیت باید شناسنامه، نوع مصالح استاندارد و عمر تاسیسات ساختمان در ساخت و ساز مشخص باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن در کرمان گفت: کشور ایران بیش از ۴۰ سال درگیر تحریم‌ها شده و عملکرد دولت در نرخ مسکن باید در شاخص های کلان اقتصادی ارزیابی شود.

وی با اشاره به اینکه ثبات اقتصادی در سطح کلان نداریم تاکید کرد: در این زمینه یک نقد به دولت وارد است زیرا توضیح کافی به مردم داده نمی شود و دادن این توضیحات آرامش را در جامعه حاکم می کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن ناشی از عوامل مختلف ازجمله نوسان نرخ ارز و سوداگری دلالان بوده و افزایش نرخ در کرمان نسبت به کشور بسیار کنترل شده است گفت: تناسب نرخ املاک در مقایسه با کالاهایی همچون خودرو، به صورت همراه ارزیابی می شود و نرخ گذاری مسکن در استان کرمان با توجه به دیگر کالاها صحیح است.

طرح مجریان ذیصلاح برای نخستین‌بار در کرمان اجرا شد

گلستانی با اشاره به فعالیت ۲۰ شرکت حقوقی و ۲۰ شرکت حقیقی در مرکز استان کرمان افزود: این مجریان باید تخلفات ساختمان سازی را رسیدگی کنند و دارای مجوز قانونی از دادگستری هستند که اهرم کنترل در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: طرح مجریان ذی‌صلاح را برای نخستین بار در استان کرمان اجرا کردیم و آموزش مجریان ساختمان کیفیت اجرا را افزایش می دهد و موجب اشتغال پایدار برای هموطنان می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با بیان اینکه بحث مجری ذی‌صلاح ساختمان چالش اصلی کنونی جامعه ما بود گفت: در این زمینه ما در معرض اتهام ۲ دسته ازجمله افراد فاقد صلاحیت و همکاران کنونی خودمان هستیم زیرا اجرای قانون توسط افراد دارای صلاحیت مستلزم رعایت حقوق قانونی است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان کرمان رویه رعایت منافع افراد را در پیش نگرفته گفت: بر اساس قانون افرادی که در ساختمان سازی فعالند نمی توانند شغل دیگری داشته باشند زیرا افراد چند شغله موجب افزایش نرخ بیکاری می شوند و در صورتی که افراد به یک شغل اکتفا کنند نرخ بیکاری کاهش می یابد.

گلستانی تصریح کرد: وضعیت احداث ساختمان در محلات حاشیه ای کرمان ازجمله الله آباد و وضعیت مقررات ایمنی ساختمان در این استان نسبت به کشور مطلوب ارزیابی می شود.

فرآیندهای سازمانی نظام مهندسی در کرمان الکترونیکی شد

وی افزود: برنامه الکترونیکی شدن فرایندهای سازمانی را از پیش داشتیم و مقرر بود که در ماه های پایانی امسال اجرا شود که کرونا به آن سرعت بخشید.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان با اشاره به بزرگترین مزیت الکترونیکی شدن فرایندهای سازمانی گفت: این فعالیت اعمال سلیقه در ثبت کار ساختمان را حذف می کند و همه با یک رفتار سنجیده می شوند.

وی با بیان اینکه عملکردها با سیستم الکترونیکی شفاف‌سازی می شود و خطای سیستمی کاهش می یابد یادآور شد: فرایندهای سازمانی را در کمیسیون تدوین ضوابط تشکیل دادیم که این امر از تشدد عملکردها جلوگیری می کند و نظام نامه ها و دستورالعمل های آن تدوین شده است.

راه اندازی کمیسیون بانوان نظام مهندسی کرمان

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد سازمان را بانوان تشکیل می دهند گفت: با راه اندازی کمیسیون بانوان برای نخستین بار سطح مشارکت تمامی اعضا را داریم.

گلستانی بیان داشت: زمانی که مصلحت بر نگاه فنی غالب می شود کار به صورت صحیح انجام نمی شود و پیگیر انجام سیما و منظر شهری و فضا سازی متناسب با استان کرمان هستیم و بیش از یک سال است که این موضوع با همراهی شهردار و معاون معماری و شهرسازی در حال انجام است.

تدوین دستورالعمل مدیریت مصرف انرژی در کرمان

وی افزود: مهمترین مساله بحث مدیریت مصرف انرژی است و با استانداردهای محیط زیست و رعایت قوانین توسعه نشات گرفته از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، پیگیری می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه قانون گذار، دولت را مکلف کرد که سالانه به میزان پنج درصد از هدررفت انرژی کاهش یابد که در این حوزه دستورالعملی در استان کرمان در حال تدوین است.

وی تصریح کرد: انرژی در کشور ما با توجه به نرخ ارز بسیار ارزان تر از گذشته شده و منفعت ما در صرفه جویی انرژی است که در این زمینه نیز کم کاری می شود.

گلستانی افزود: اهمیت محیط زیست آنقدر است که حفاظت از این حوزه به عنوان وظیفه عمومی یک اصل قانونی اساسی به آن اختصاص یافته و هرگونه فعالیت اقتصادی که منجر به تخریب این حوزه شود در قانون ممنوع اعلام شده است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman