چرا بازار مسکن ساماندهی نمی شود؟

چرا بازار مسکن ساماندهی نمی شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۲۰ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۴

قیمت مصالح ساختمانی در ارومیه این روزها قیمتی افسارگسیخته پیدا کرده به‌طوری‌که نسبت به پایان سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و نظارتی برای بهبود این وضعیت به صورت محسوس مشاهده نمی‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان٬ این روزها قیمت انواع مصالح ساختمانی از میلگرد، ماسه و سیمان گرفته تا فولاد و آهن آلات در ارومیه بسیار افزایش یافته به‌گونه‌ای که دیگر مردم رغبتی برای ساخت و ساز ندارند. این افزایش قیمت افسارگسیخته تبدیل به یک معضل شده و داد شهروندان را در آورده است.

فشار گرانی مصالح بر قامت خمیده اجاره‌نشینان

بهمن رحیمی از شهروندان ارومیه‌ای که از گرانی قیمت مصالح ساختمانی گلایه‌مند است، می‌گوید: سال گذشته تنها اسکلت خانه‌ام را توانستم بنا کنم و با توجه به قیمت‌های کنونی دیگر توان خرید مصالح ساختمانی برای تکمیل خانه ام را ندارم.

وی می افزاید: با این قیمت های سر به فلک کشیده که روز به روز بدتر می‌شود نه می توانم خانه بسازم و نه خانه بخرم٬ تنها راه چاره من و امثال من ادامه اجاره نشینی است که آن هم تحت تاثیر این افزایش قیمت ها روز به روز دارد به صورت نامتعارف گرانتر می شود.

حمید حکیمی شهروند دیگری که به ساخت و ساز مشغول است می گوید: طی این سه ماه نخست سال قیمت فولاد و ماسه و میلگرد و غالب مصالح ساختمانی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل پیمانکاران با قیمت های قبلی برای ما کار نمی کنند.

وی می افزاید: در حالیکه بخش عظیمی از نیاز آذربایجان غربی برای سیمان در داخل خود استان تامین می شود ولی کجاست و چرا گران شده معلوم نیست٬ مگر نباید یک نهادی بر قیمت ها نظارت کند چه اتفاقی افتاده است که قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات لحظه ای تغییر می کند؟

افزایش 50درصدی قیمت مصالح ساختمانی در ارومیه

رئیس اتحادیه مصالح فروشان ارومیه می گوید: قیمت مصالح ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 50 درصدی داشته که رکود ساخت و ساز٬کاهش سرمایه گذاری در مسکن و افزایش اجاره بها نسبت به سال گذشته را در پی داشته است.

پرویز آهنگر در پاسخ به چرایی این موضوع بیان می کند: واردات کارخانجات و تأثیر پذیری آن از نوسان نرخ ارز سبب آشفتگی قیمت مصالح ساختمانی و عدم تعیین قیمت مشخص می‌شود و هر لحظه با قیمت جدیدی روبه رو می شویم به طوریکه قیمت برخی مصالح 50 تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی می افزاید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار با افزایش 50درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8هزار و 600 تومان است.

آهنگر تصریح می کند: قیمت هر پاکت سیمان در بازار ارومیه 15هزار و 500 تومان است که پارسال به قیمت 11 هزار و 250 تومان به فروش می رسید.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت هر شاخه تیر آهن 14 در بازار ارومیه 900 هزار و 50 تومان بود می افزاید: امسال قیمت تیر آهن و آهن آلات در ارومیه 50 درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان ارومیه با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه عرضه وجود ندارد می گوید: به دلیل کاهش ساخت و ساز در سال‌های اخیر انبارها پر از مصالح است و امیدواریم وضعیت بازار از رکود خارج شود.

رشد قیمت مصالح ساختمانی رکود موجود در بازار مسکن را افسار‌گسیخته تر از آنچه که است می‌کند نباید اجازه رها شدن فنر قیمت مسکن تحت تاثیر رشد بی ضابطه برخی کالاها و خدمات داده شود زیرا در صورت مهار قیمت‌ها ممکن نیست.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman