نگاهی به مشکلات بازار مسکن در همدان

نگاهی به مشکلات بازار مسکن در همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۶ | ۱۳۹۹/۰۳/۲۱

بازار داغ افزایش بی‌رویه قیمت مسکن که این روزها به دغدغه اصلی خانواده‎های همدانی تبدیل شده و انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است محور اصلی صحن شورای این شهر شد.
به گزارش اخبار ساختمان، گرانی مسکن در همدان باعث شد تا اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت شهری، مدیران و کارشناسان حوزه مسکن در نشست هم اندیشی عصر سه شنبه حضور یافته و به طرح دیدگاه های کارشناسانه بپردازند و این موضوع مهم را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند.

رییس شورای اسلامی شهر همدان در این باره گفت: قیمت مسکن در همدان حتی با پایتخت برابری می کند و شاهد افزایش بی رویه آن هستیم.

کامران گردان افزود: برای تامین نیاز مسکن خانواده های همدانی هم اکنون نیاز به ۱۰ هزار واحد مسکونی است ضمن اینکه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع پروانه بهره برداری مسکن صادر شده است.

وی اضافه کرد: در واقع پنج هزار واحد مسکونی در همدان ایجاد شد هر چند باید تا ۱۶ ماه آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز ساخته شود.

گردان، تقویت موقعیت گردشگری همدان را عاملی در مهاجرت مردم از شهرهای بزرگ به همدان دانست و گفت: همدان به نسبت گذشته با افزایش مهاجرت به این شهر مواجه شده است.

وی کمبود زمین در همدان را مشکل ساز دانست و گفت: در شمال شهر زمین برای ساخت مسکن وجود دارد اما به دلیل اینکه جاذبه های لازم را ندارد، سرمایه گذاران رغبت کمتری برای ورود به این حوزه ساخت و ساز دارند که باید مورد توجه و حل موانع قرار بگیرد.

گردان، تعیین نرخ های کاذب توسط سایت های تبلیغاتی و برخی سوداگران بنگاه های معاملات ملکی را در گرانی مسکن تاثیرگذار دانست.

همدان دارای ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی است

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری همدان نیز گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در همدان وجود دارد که در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نیست.

حسین قراباغی اظهار داشت: گرانی مسکن در ماه های اخیر افزایش چشمگیری در همدان داشته به طوریکه حتی بالاتر از کلانشهرهایی نظیر مشهد، شیراز و اهواز شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی بیان کرد: نقش دلال ها و املاکی ها در این بین بسیار اثرگذار است ضمن اینکه مهمترین عامل گرانی زمین است.

قراباغی افزود: همچنین طرح جامع شهر همدان نیز که قرار بود توسط مشاور، مطالعه، تدوین و ارایه شود نیز تنها در حد یک نقاشی باقی ماند و هیچ گونه موفقیتی حاصل نشد.

رییس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر نیز تفکیک اراضی صورت نگرفت و با وجود درخواست دستگاه های نظارتی مبنی بر دلایل به اجرا نرسیدن این طرح، هیچ اقدامی صورت نگرفت.

وی نقش عوارض شهرداری و نظام مهندسی را از دیگر عوامل تاثیرگذار در گرانی مسکن دانست و گفت: نقش دستگاه های نظارتی باید در این زمینه مشخص شود.

قراباغی با اشاره به اینکه سایت های تبلیغاتی نیز عاملی برگرانی مسکن در همدان بوده اند، گفت: دستگاه های نظارتی باید دستور توقف این شگرد خرید و فروش و اجاره مسکن را بدهد چرا که دلال ها و مالکان مسکن به دلخواه نرخ های کاذب را منتشر می کنند.

وی با بیان اینکه همدان به بن بست توسعه جغرافیایی رسیده است، گفت: تلاش برای جذب سرمایه گذار در راستای ایجاد شهرک های مسکونی و ویلاسازی باید مورد توجه قرار بگیرد و طرح های تشویقی را لحاظ کرد.

لزوم توجه به ساخت مسکن ارزان قیمت

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح تفصیلی باید زمینههای لازم برای مسکن ارزان قیمت لحاظ شود.

ابراهیم مولوی افزود: در جنوب همدان باغ ها و کوهستان اجازه ساخت و ساز را نمی دهد و تنها منطقه توسعه مسکن از کوی رضا واقع در محدوده شهرک مدنی تا روستاهای چشین و خاکو است.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه زمین خواری نشود نمایندگان مسکن اراضی را در اختیار افرادی قرار دهند تا مسکن ارزان قیمت را ساخت و ساز کند.

مولوی خاطرنشان کرد: تسهیلات ارزان قیمت مسکن به شرط تملیک می تواند باعث خانه دار شدن زوج های جوان و سایر خانواده های بدون مسکن شود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

زمین برای تفکیک نداریم

رییس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: زمین برای تفکیک نداریم و همین مساله به گرانی مسکن کمک می کند.

علی رحیمی فر افزود: امروزه رشد نقدینگی بیشترین حباب را در بازار مسکن ایجاد کرده است و افزایش منطقی را شاهد نیستیم.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن حتی فراتر از مصالح ساختمانی و آهن آلات افزایش یافته است و این شرایط همچنان پایدار است.

رحیمی فر خاطرنشان کرد: هم اینک تنها منطقه برای تفکیک زمین تیپ سه زرهی است که ۵۰ هکتار زمین در این مطنقه وجود دارد.

جوانان درصد عمده اجاره‌نشینان را تشکیل می‌دهند

رییس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان نیز گفت: جوانان به ویژه زوج ها درصد عمده اجاره نشینان در این شهر هستند.

علی فتحی افزود: وضعیت نامطلوب گرانی مسکن باعث شده تا یک کارمند نیمی از حقوق خود را صرف اجاره مسکن کند ضمن اینکه اکنون بسیاری از آنها به دنبال دریافت تسهیلات برای رهن خانه هستند.

وی گفت: حتی برخی از زوج های جوان به دلیل گرانی مسکن همسر خود را رهسپار خانه پدری کرده و توان پرداخت اجاره مسکن را ندارند.

فتحی خاطرنشان کرد: اکنون با وضعیت روبه رشد گرانی مسکن، اگر حقوق ۳۰ ساله یک کارمند را هم محاسبه کنیم نمی تواند صاحب مسکن شود.

وی با تاکید بر اینکه مجمع نمایندگان باید به این مساله ورود پیدا کرده و به دنبال قانون اساسی در این حوزه باشند.

۵۰۰ متقاضی در انتظار مجوز مشاور املاک


دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: هم اینک بازار داغ سودآوری مسکن باعث شده تا متقاضیان اخذ مجوز تاسیس مشاور املاک افزایش چشمگیری یابد به طوریکه هم اکنون ۵۰۰ متقاضی در صف انتظار قرار دارند.

اکبر کاووسی امید افزود: در صنف مشاوران املاک شاهد فعالیت افراد منصف هستیم اما برخی نیز دلال و واسطه هستند و با خرید مسکن، آن را با چندبرابر قیمت ظرف یکی دو ماه به فروش می رسانند.

وی اضافه کرد: امروزه مشاوران املاک در خیابان های شهر همدان از تعداد فروشگاه های عرضه مواد غذایی بسیار بیشتر است و از مدیریت شهری می خواهیم آن دسته از املاک که موقعیت تجاری ندارند را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و فعالیت آنها را متوقف کند.

کاووسی با بیان اینکه هم اکنون زمین های نیروی انتظامی آماده تفکیک است، گفت: با تفکیک این زمین ها می توان زمینه ساخت و ساز را مهیا کرد ضمن اینکه با اقدام مطلوب شهرداری و مسکن ، عملیات تفکیک سازی زمین ۳۲ هکتاری منطقه خضر نیز اجرا شد.

وی فعالیت ۲ سایت تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه های اینترنتی را در گرانی مسکن تاثیر مستقیم دانست و گفت: از دادستانی و پلیس فتا می خواهیم فعالیت سایت های دیوار و شیپور در حوزه مسکن کنترل و ساماندهی شود.

کاهش فعالان حوزه صنف مشاور املاک

ابراهیم جمالی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک همدان نیز گفت: برخلاف ادعاهای مطرح شده، نه تنها افزایش متقاضی اخذ پروانه مشاور املاک نداشته ایم بلکه با کاهش این صنف مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: اتحادیه صنف املاک همدان بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت دارد و هم اکنون یک هزار و ۳۰۰ عضو داریم.

جمالی بیان کرد: سال گذشته ۳۸۷ فقره پروانه تاسیس مشاور املاک در شهر همدان صادر شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۲۶ مجوز جدید را صادر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از سال قبل تاکنون نیز بیش از ۳۰۰ فقره مشاوران املاک به دلیل رکورد درآمدی در سطح شهر تعطیل شدند و سودهی نداشتند.

جمالی یادآور شد: امروزه مردم کسری منابع درآمدی زندگی خود را با اخذ اجاره از مستاجران جبران می کنند هر چند می پذیریم در حوزه صنف املاک سوداگرانی وجود دارند که باید شناسایی و برخورد شوند.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن

شهردار همدان نیز در این نشست گفت: قیمت مسکن از سال ۹۶ تاکنون با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه شده است.

عباس صوفی افزود: باتوجه به شرایط کنونی نمی توانیم مسکن ارزان داشته باشیم و مسایل اقتصادی روز کشور در این تغییر قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز سرمایه گذاری در حوزه مسکن به یک فرهنگ تبدیل شده است و باید بپذیریم که حل چالش گرانی مسکن با نشست ها ارزان نمی شود.

صوفی خاطرنشان کرد: با این حال راهکارهای موثر را در این زمینه در حال انجام داریم و در فرآیند صدور پروانه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: براین اساس فرآیند صدور پروانه در یک ماه آینده دگرگون می شود به طوریکه از فعالیت دلال ها جلوگیری می شود و با ورود مهندسان خبره به این حوزه، مراحل کار آسان سازی می شود.

صوفی با اشاره به موافقت دستگاه های مرتبط پیرامون صدور پروانه برای املاک عادی گفت: با حمایت دادستانی و معاونت عمرانی استانداری همدان، صدور پروانه برای این املاک اجرایی خواهد شد.

۹ هزار همدانی نیازمند تامین مسکن هستند


مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست گفت: هم اینک بین هشت تا ۹ هزار همدانی نیازمند تامین مسکن هستند.

داریوش حسینی افزود: در طرح اقدام مسکن ملی ۱۷ هزار و ۳۰۰ همدانی ثبت نام کرده اند که پس از پالایش، به هشت تا ۹ هزار نفر خواهد رسید.

وی بیان کرد: براین اساس نیاز ایجاد پنج هزار واحد مسکونی را برنامه ریزی کرده ایم و تفاهم نامه های لازم نیز با دستگاه های اجرایی منعقد شده است.

حسینی اضافه کرد: در ساخت مسکن اقدام ملی از ظرفیت زمین های موجود دستگاه های اجرایی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه سه دوره گرانی مسکن را از دهه ۸۰ تاکنون داشته ایم، گفت: تثبیت ارز منجر به حل این مشکل می شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman