افزایش فشارها به مستاجران در فیروزآباد

افزایش فشارها به مستاجران در فیروزآباد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۸ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۸

طی هفته‌های اخیر، اجاره‌بهای منازل در فیروزآباد به طرز بی‌رویه افزایش داشته و معضلاتی را برای قشر ضعیف و متوسط ایجاد کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، آشفته‌بازار مسکن و نبود ثبات قیمت‌ها، این روزها گریبان این شهرستان و دیگر شهرستان‌های استان فارس را گرفته به‌طوری‌که اجاره‌بهای منازل در این مناطق سر به فلک کشیده و نفس مستأجران را گرفته است.

روزهای اوایل خردادماه تا پایان تابستان لحظه‌های نفس‌گیری برای مستأجرانی است که دنبال اجاره کردن سرپناه برای خود و خانواده‌هایشان هستند اما بخش دردناک این داستان واقعی زمانی است که برخی مستأجران حتی توانایی اجاره یک اتاق ۱۲ متری و گاه یک پارکینگ ۱۰ متری برای خانواده خود ندارند.

تلخ‌تر اینکه یک مستأجر که کارگر روزمزد بوده و در اغلب روزهای سال بیکار است، از آنجا که هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های نامتعارف و بسیار بالا ندارد خود را در بن‌بست، گرفتار می‌بیند.

گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام‌آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی در فیروزآباد و دیگر شهرهای استان فارس به مستأجران پیشنهاد می‌شود، افزایش قیمت چند برابری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

تعداد زیادی از مستأجران هستند که دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند و این‌ نگرانی بزرگی است که می‌تواند تهدیدی بر سلامت روانی جامعه باشد.

فیروزآبادی‌ها و دیگر شهرستان‌ها که از بهمن ماه ۹۸ تاکنون تلاش خود را برای نابودی ویروس کرونا به کار گرفته‌اند، اکنون با وضعیت بد اقتصادی و معیشتی، در کنار تعطیلی بازار و بیکاری بسیاری از کارگران و شهروندان که از تبعات این ویروس بوده و موجب گرانی و چندبرابر شدن قیمت‌ اقلام خوراکی و بهداشتی شده، اکنون با چند برابر شدن مبلغ رهن و اجاره نیز مواجه گشته‌اند.

در حال حاضر اجاره‌بهای منازل در شهرستان باعث شده تا قشر مستأجر که دیگر توانایی فشار مالی اداره زندگی و اجاره‌بهای منازل را با توجه به رشد چند برابری قیمت‌ها به ویژه در بحث مسکن ندارند به فکر زندگی حاشیه‌نشینی بیفتند.

خلأ قانونی فشار بر مالکان واحدهای مسکونی و آشفته بازاری که این روزها در بازار ملک و مسکن ایجاد شده تعدادی از مالکان را به سمت سود بیشتر سوق داده به‌گونه‌ای که یک‌ منزل با متراژ کم اکنون در فیروزآباد با ودیعه بسیار بالا همچنین اجاره‌های نامتعارف به مستأجرها پیشنهاد و نرخ‌گذاری شده است.

مشاوران املاک نیز که این روزها از رهگذر افزایش نرخ اجاره‌بهای منازل و چند برابر شدن قیمت‌ها، سازشان کوک شده، اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما در این آشفته‌بازار درآمد بیشتری کسب می‌کنند چون به ازای افزایش نرخ‌ها، درآمد آن‌ها از طریق تنظیم یک سند، فروش یا اجاره ملک بهتر شده است.

خانه‌های بسیار کوچک و موقر و گاهی مستعمل با بیش از ۲۰ سال ساخت در فیروزآباد این روزها حکم کاخ را پیداکرده و با پولی که سال گذشته می‌شد یک‌منزل ۲۰۰ متری خرید اینک یک‌منزل ۵۰ متری نیز نمی‌شود، تهیه کرد.

عجیب‌تر اینکه نرخ یک‌منزل در فیروزآباد با نرخ منزل مشابه در مرکز استان و دیگر کلان‌شهرها برابری می‌کند و این بسیار روند نامتعارف است.

آشفته بازار مسکن ضرورت نظارت را تشدید می‌کند

یکی از شهروندان فیروزآبادی که مستاجر و از قشر کارمند بوده اظهار داشت: اجاره‌بها در شهرستان فیروزآباد سرسام آور شده و قشر کارمند واقعا توان پرداخت اجاره بها دو برابری را ندارد.

وی افزود: سال گذشته در این شهرستان بابت یک واحد دو خوابه آپارتمان، ۴۰ میلیون تومان رهن و اجاره دریافت میشد که در سال جاری به ۱۱۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان رسیده و این قیمتها با توجه به حقوق ماهیانه و حجم مخارج بسیار بالا و دور از انصاف است.

این کارمند فیروزآبادی خواستار نظارت و پیگیری جدی از سوی مسوولان شهرستان بر امور مشاور املاک و بنگاه‌ها شد.

یکی از بنگاه‌داران مشاور املاک مشغول فعالیت در فیروزآباد نیز اظهار داشت: متأسفانه این روزها قیمت مسکن در این شهرستان به‌صورت نجومی ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش‌یافته و این در حالی است که بیشتر مستأجران توانایی پرداخت چنین اجاره‌هایی را ندارند.

وی افزود: افزایش متعارف اجاره مسکن در فیروزآباد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است ولی برخی از مالکان بسیار بیشتر از حد معمول اقدام به نرخ‌گذاری منازل خود کرده‌اند که این باعث رکود بازار اجاره مسکن شده است.

وی گفت: از مالکان تقاضا داریم که رعایت انصاف را برای مستأجران داشته باشند ضمن اینکه نظارت مسئولان و قیمت‌گذاری با توجه به نوع منزل همچنین توجه به قرارگیری در محلات مختلف نیز می‌تواند از افزایش سرسام‌آور قیمت منازل در فیروزآباد و دیگر شهرها جلوگیری کند.

در چند سال اخیر نظارت بر بازار توسط مسوولان به صورت مقطعی صورت می‌گیرد. گاهی قیمت برخی اقلام خوراکی و ارزاق، اجاره‌بهای مسکن، لوازم‌خانگی و... در یک برهه از زمان با افزایش چندبرابری جولان می‌دهند که نیازمند نظارت و اقدام جدی مسوولان به‌ دور از شعار برای تثبیت قیمت به‌صورت واقعی است.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman