تاثیر عجیب ویروس کرونا بر بازار مسکن

تاثیر عجیب ویروس کرونا بر بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۳/۱۱

تاثیر ویروس کرونا بر بازار مسکن به گونه‌ای بوده که طرفین معامله سعی می‌کنند از مواجهه با یکدیگر خودداری کنند و حتی بعضی مشتریان و فروشندگان که تصمیم قطعی خود را برای معامله یک واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع می‌کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، در شرایط کنونی فعالیت بسیاری از بازار‌های اقتصادی از جمله بازار مسکن به دلیل شیوع ویروس کرونا عملا متوقف شده و این مسئله آثار گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

کاهش فشار بر بازار مسکن متاثر از شیوع ویروس کرونا در شرایطی رخ داده که آذر ماه روند معاملات مسکن افزایشی بود و پیش‌بینی‌ها از افزایش معاملات در اسفند ماه خبر می‌داد و تجربه اسفند ۹۷ نیز این بود که معاملات ملک نسبت به بهمن ماه همان سال ۴۰ درصد رشد داشت، اما ویروس کرونا همه پیش‌بینی‌های اقتصادی را بر هم زد.

این روند افزایشی در تهران در دو بخش اجاره و فروش در هفته دوم اسفند مجددا ادامه یافت و حتی سطح قیمت‌ها به بیش از هفته آخر بهمن رسید و روند افزایشی قیمت‌ها در آگهی‌های ثبت‌شده از سوی مالکان و مشاوران املاک به‌صورت یکسان دیده می‌شد.

در استان البرز نیز آگهی‌های فروش ملک افزایش قیمت داشتند؛ اما در هفته آخر بهمن شاهد کاهش قیمت در آگهی‌های اجاره منتشر شده از سوی مالکان بودیم که این روند با شیبی ملایم در دو هفته ابتدایی اسفندماه در آگهی‌های مشاوران املاک نیز دیده شد.

در شرایطی که بازار در بخش خرید و فروش دچار کاهش تعداد معاملات شده، افت بازار اجاره شدیدتر بوده است. در شهر تهران طی ۲۶ روز ابتدای اسفند ۷۳۳۷ نامه به امضا رسیده که نسبت به بهمن سال نود و هشت ۳۷ درصد و نسبت به اسفند پارسال ۳۲ درصد کاهش نشان میدهد.

در کل کشور نیز از یکم تا بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۵ هزار و ۳ قرارداد اجاره منعقد شده که از کاهش ۴۱ درصد و ۳۰ درصد به ترتیب نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

ایسنا در گزارشی نوشته در حال حاضر تاثیر ویروس کرونا بر بازار مسکن به گونه‌ای بوده که طرفین معامله سعی می‌کنند حتی المقدور از مواجهه با یکدیگر خودداری کنند و حتی بعضی مشتریان و فروشندگان که تصمیم قطعی خود را برای معامله یک واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع می‌کنند.

در گزارش دیگر آمده است که هرچند در بازه زمانی شب عید، جنب‌وجوش در بازار مسکن افزایش می‌یابد اما با شیوع ویروس کرونا به یکباره تعداد بازدیدها در هفته اول اسفندماه کاهش یافت و به شکل عجیبی تعداد قراردادهای بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفت.

مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن در مورد تاثیر ویروس کرونا بر بازار مسکن می‌گوید: مدتی است که بازار مسکن راکد شده و این روز‌ها تعداد مراجعات برای بازدید مسکن برای خرید بسیار محدود شده و حجم معاملات نیز کم شده است، وقتی مراجعه و تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد، بازار در یک وضعیت رکودی قرار می‌گیرد، در این شرایط به صورت طبیعی باید قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

او ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات اقتصادی که پس از شیوع ویروس کرونا بوجود آمد، بعید است قیمت‌ها کاهش یابد و تنها در صورتی که آثار تورمی را مد نظر قرار ندهیم قیمت مسکن سیر نزولی به خود خواهد گرفت.

سلطان محمدی می‌گوید: با توجه به کسری شدید بودجه دولت در سال ۹۹ و احتمال استقراض دولت از بانک مرکزی و احتمال چاپ پول قیمت مسکن نیز رو به بالا خواهد بود.

او می‌گوید: البته دولت اعلام کرده که برای کسری بودجه اوراق مالی چاپ خواهد کرد که در صورتی که مردم آن را بخرند اثری بر افزایش نقدینگی نخواهد داشت، اما در صورتی که بانک‌ها خریدار این اوراق باشند این موضوع تورم زا خواهد بود.

او با بیان اینکه با افزایش نرخ تورم توان و قدرت خرید خانواده‌ها کم خواهد شد، می‌گوید: ویروس کرونا باعث کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود و درآمد‌ها خانوار‌ها را نیز تحت تاثیر آن قرار می‌دهد و اجاره و خرید مسکن نیز با افزایش قیمت روبرو خواهد شد، اما اینکه دولت برای اقشار متوسط و کم درآمد چه برنامه‌ای داشته باشد هنوز مشخص نیست.

رویداد 24

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman