معرفی محصول؛

سنگ مرمریت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ مرمریت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۴ | ۱۴۰۰/۰۳/۲۴

سنگ مرمریت یک نمونه از سنگ های محبوب مورد استفاده در صنعت ساختمان در میان خریداران شناخته می شود. استفاده از این سنگ به دلیل ساختار آهکی آن بیش تر در فضای سربسته و مکان هایی که با آب سر و کار نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، از آن جایی که تغییرات آب و هوایی می تواند بر مقاومت و شکل ظاهری این سنگ تاثیر بگذارد، بهتر است در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار نگیرد. برای مثال ایجاد شکستگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ و رنگ پریدگی از جمله تاثیرات سوء قرار گرفتن این سنگ در نمای بیرونی است.

آن چه که در ادامه این مطلب به بیان آن خواهیم پرداخت، توضیحات تکمیلی در مورد یکی از مصالح ساختمانی به نام سنگ مرمریت است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

مشخصات سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از جمله سنگ هایی است که مقاومت زیادی در برابر حرارت از خود نشان می دهد. این سنگ در برابر اسید آسیب پذیر بوده و در صورت مجاورت با تغییرات آب و هوایی دچار تغییر در شکل ظاهری می شود. این سنگ وزنی در حدود ۲۵۶۰ کیلوگرم بر متر مربع دارد و مقاومت فشاری و پایایی آن از سنگ تراورتن بالاتر و از سنگ گرانیت پایین تر است.

از آن جایی که سنگ مرمریت خاصیت آهکی دارد، جذب آب در آن بسیار بالا است و به همین خاطر استفاده از آن در مکان هایی مانند حمام اکیدا توصیه نمی شود. بسیاری از افراد بر این باورند سنگ مرمر و سنگ مرمریت با یکدیگر شباهت دارند. ولی این تصور کاملا غلط بوده و این سنگ ها با یکدیگر متفاوت هستند.

برای افزایش مقاومت سنگ های مرمریت از چسب و رزین یا اپوکسی در پشت سنگ استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت سنگ های مرمریت از مقاومت چندان بالایی برخودار نیستند. از این رو بهتر است در مکان های پر رفت و آمد از این سنگ استفاده نشود. چرا که به مرور زمان دچار فرسودگی می شود.

با این حال این سنگ نمونه ای از بهترین و زیباترین سنگ هایی است که می توان در فضای داخلی مورد استفاده قرار داد. هرچه سنگ های مرمریت از تراکم بالاتری برخوردار باشند، مرغوبیت بیش تری داشته و از دوام بیش تری نیز برخوردار هستند. از جمله ویژگی هایی که باعث متمایز شدن این سنگ با سایر سنگ ها شده است، قابلیت ساب پذیری سنگ های مرمریت است. از این سنگ می توان به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید در مورد سنگ کورین بدانید

تفاوت های سنگ مرمریت و سنگ مرمر

سنگ مرمریت نوعی سنگ آهکی رسوبی است. این درحالی است که سنگ مرمر نوعی سنگ آهک حاصل از دگرگونی است. سنگ های مرمریت بر اساس میزان دگرگونی صورت گرفته بر روی آن ها به سه دسته سنگ کریستال، ابری و چینی تقسیم بندی می شوند. این سنگ بر اساس شکل ظاهری رنگ های متفاوتی دارد و از این رو می تواند سلیقه های مختلف را پاسخگو باشد.

نمونه خالص این سنگ از رنگ سفید و درخشانی برخوردار است. نمونه هایی از این سنگ که رنگ خاکستری و سیاه دارند از مواد کربن دار ساخته شده اند. انواع سبز رنگ سنگ مرمریت به واسطه وجود کلریت و سیلیکات های متفاوت ایجاد شده اند. برخی از سنگ های مرمریت رنگ های صورتی و قرمز دارند که این رنگ از وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت ایجاد شده است. نمونه های زرد و کرم رنگ این گونه سنگ ها نیز به واسطه وجود لیمونیت است.

برای مثال سنگ مرمریت سبزوار و کاشمر دارای زمینه رنگ سفید، سنگ مرمریت پرشین سیلک یا سیلک امپرادور دارای زمینه رنگ طوسی، سنگ مرمریت مهکام دارای رنگ قهوه ای، سنگ مرمریت بوانات، انارک و بجستان دارای زمینه رنگی قرمز و سنگ مرمریت دهبید شایان و نمین دارای زمینه رنگی کرم هستند.

 

بیشتر بخوانید: قرنیز سنگی چیست؟

این سنگ نسبت به تراورتن دارای خلل کم تری است. قبل از فرآوری سنگ های مرمریت، خطوط آهکی برحسته ای بر روی آن ها وجود دارد که بعد از فرآوری کردن آن این خطوط غیر قابل لمس می شوند. در گذشته از بتونه برای پر کردن این خلل و فرج ها استفاده می شده است. اما امروزه از رزین برای انجام این کار استفاده می شود.

سنگ مرمریت نمونه ای از انواع سنگ ساختمانی بوده و در دسته سنگ های آهکی دگرگون شده قرار می گیرد. پایه تشکیل این سنگ دگرگون شده کربنات کلسیم بوده و از کلسیت، دولومیت و کریستال تشکیل شده است. سنگ مرمریت جلای بسیار خوبی داشته و امکان صیقل زدن آن نیز وجود دارد. این سنگ بر اساس مقدار کربنات منیزیم موجود در آن با نام های مرمریت دولومیتی، کلسیتی دولومیتی، منیزیتی و کلسیتی شناخته می شود.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنگ چینی در صنعت ساختمان

انواع سنگ مرمریت

سنگ مرمریت انواع مختلفی دارد. از جمله سنگ های مرمریت می توان به سنگ مرمریت آباده، سنگ مرمریت اداوی، ارسنجان، ارک، آرک بسطام، ارومیه، اعلمی، آفریکن بلک، اقبال یزد، امپرادور دارک، امپرادور لایت، امپریال، ایرجی، بجستان، بسطام، بلک مارشال، بوانات، پارادایس، پالساندرو (دیپسکو)، پاییز، سنگ مرمریت پرزیدنت، پرشین سیلک، پرطاوسی، تکاب، جرفت، چشمه شیردوش، جوشقان شهیادی، چهرک، چیتا، حمزاوه، خاتم کرمان، خوبسنگان، خور، خوی، خوی قرمز و دارک گلدن اشاره کرد.

مرمریت دهبید، دهبید احرار، دهبید آرینف دهبید انگورک، دهبید ثمین، دهبید چاه مرغی، دهبید حسن آباد، اوشن بلک(مشکلی لوکس)، دهبید خراسان، دهبید زارع، دهبید شایان، دهبید فارسیان، دهبید قمصری، دهبید کوه سفید، دهبید مروارید، دهبید مشکی، دهبید نسکافه ای، دیپلمات، رز پرشیا، روسولوانته، رویال براون ترکیه، رویال بژ ترکیه، رویال کلاسیک، رین فارست، سبز سیاتل، سبز هند، سفید سبزوار، سیمکان، مرمریت شهرکرد، صلصالی، فاتستیک رد، فراز، فروزان، قرمز سنندج، کاپوچینو ترکیه، کاپوچینو نوآ، مرمیت کاشمر، کاملیا، کاوش، کرم سراتو یزد، مرمریت کرم کرمان، کنگلومروا، کوبیسم، کوثر، کویر کاشان، گادن بلک کاشان، گلدن بلک محلات، گلدن رز اردستان ، گلدن گلکسی، گلدن مجیک، گندمک، گوهره خرم آباد، لاشتر، لته ترکیه، لیمویی اسپایدر، مرمران، مشکی محلات، مشکی نجف آباد، مهکام، میامی، میکا، مینیاتور مشهد، مینیاتور یزد، نفیس یزد، نمین، نیریز، هرسین، هرمس، همای ابریشم و یاقوت سیرجان از دیگر نمونه های مرمریت هستند. هر یک از این سنگ ها ویژگی های ظاهری منحصر بفردی دارند.

ساختمانچی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman