صاحب خانه شدن در بیرجند سخت شد

صاحب خانه شدن در بیرجند سخت شد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۵ | ۱۳۹۹/۰۲/۳۱

افزایش قیمت مسکن و زمین در شهر بیرجند سبب شده که خانه‌دار شدن در مرکز استان با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به ویژه برای قشر جوان تبدیل به یک رویا شود.
به گزارش اخبار ساختمان، دغدغه جوانان برای ازدواج و اختصاص بخش قابل توجهی از درآمد آنان برای پرداخت اجاره و رهن خانه از جمله مشکلات دیرینه در جامعه ما است که ارتباط مستقیم با نداشتن مسکن شخصی پیدا می‌کند.

یک شهروند با بیان اینکه هفت سال از ازدواجش می‌گذرد و هنوز نتوانسته صاحب خانه شود گفت: زمانی که مسکن مهر شهر بیرجند خرید و فروش می‌شد فقط ۱۵ میلیون تومان کم داشتم که بتوانم یکی از آن واحدها را خریداری کنم اما تلاش‌ها برای دریافت وام کم‌بهره بی‌نتیجه ماند.

محسن رمضانی افزود: هفت سال است که مستاجر هستم و هنوز نتوانسته‌ام پس‌انداز قابل توجهی داشته باشم تا بتوانم خانه‌ای بخرم.

وی گفت: فعلا به طرح اقدام ملی مسکن امید بسته‌ام اگرچه شنیده شده آنجا هم چند نوبت باید پول سنگینی پرداخت کنیم اما در شرایط فعلی بازار مسکن چاره‌ای جز این روش برای خانه‌دار شدن نداریم.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه همواره نگاه مردم به مسکن به عنوان سرمایه بوده است گفت: دیده می‌شود عده‌ای دائم دنبال خرید و فروش خانه یا زمین هستند چون معتقدند سود در زمین و ساختمان است.

مصطفی محمدی که از سال ۹۵ در شهر بیرجند مستاجر است افزود: تاکنون ۲ بار خانه عوض کرده‌ام و اکنون هم باید به درخواست صاحب ملک، خانه را خالی کنم اما با وجود نرخ اجاره‌بها پیدا کردن خانه مناسب سخت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای خرید خانه اقدام نمی‌کنید اظهار داشت: همه پس‌اندازی که در این چند سال توانستیم جمع کنیم، ۵۰ میلیون تومان است که حتی پول رهن یک خانه هم نمی‌شود چه برسد که بخواهیم خانه‌ای را بخریم.

مزایده‌ها و افزایش قیمت زمین

یک مشاور املاک در شهر بیرجند با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن در شهر هستیم گفت: اگرچه تصور بر این بود که بیماری کرونا باعث رکود بازار مسکن شود اما عکس این قضیه اتفاق افتاد و اجاره املاک و قیمت مسکن افزایش یافت.

احسان نجارباشی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا است اظهار داشت: برگزاری برخی مزایده‌ها باعث افزایش نجومی قیمت زمین‌ها در شهر بیرجند می‌شود.

وی گفت: اصل مزایده مورد اشکال نیست زیرا اگر برگزار نشود، مشکلات بیشتر خواهد بود ولی برگزاری مزایده برای یک یا پنج قطعه باعث سفته‌بازی شده زیرا همه متقاضی هستند و تلاش می‌کنند از هم سبقت بگیرند لذا شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

این فعال حوزه مسکن گفت: افرادی که معمولا در مزایده‌ها شرکت کرده و برنده می‌شوند، دلال هستند که قیمت را در بازار افزایش می‌دهند لذا این موضوع نفعی به حال مردم عادی ندارد.

وی واکاوی این موضوع را نیازمند یک بحث تخصصی دانست و اظهار امیدواری کرد که مدیران شهری و استانی درخصوص این مشکل به صورت جدی ورود پیدا کنند.

نجارباشی گفت: مسکن نیاز اساسی برای مردم است به خصوص زوجین جوان در این شرایط قیمت اجاره، دچار مشکل زیادی می‌شوند.

وی با بیان اینکه آپارتمان‌های ۸۰ متری در شهر بیرجند تا ۵۵۰ میلیون تومان متقاضی دارد اظهار داشت: در برخی نقاط شهر حتی متری ۱۰ میلیون تومان هم آپارتمان‌ها فروش می‌رود.

مشاور املاک در بیرجند کاهش ساخت و سازها و کم شدن عرضه مسکن را در افزایش تقاضا و قیمت اثرگذار دانست و گفت: تمام مناطق شهر متقاضی مسکن وجود دارد ولی با توجه به قیمت‌ها خرید و فروش در منطقه ظفر و سپیده افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: در برخی نقاط هم که قیمت زمین بالاتر است خرید و فروش کمتر می‌شود و علت آن کم شدن فعالیت ساخت و ساز در این مناطق است.

نجارباشی با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در برخی نقاط شهر ادامه داد: در یک سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت را به طور متوسط شاهد بودیم.

وی گفت: اگر به همین روال پیش رود قطعا به یک بن بست در شهر خواهیم رسید که خرید ملک تدبیل به رویای دست نیافتنی شود.

لزوم هدف‌گذاری در قیمت مصالح ساختمانی

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند هم دلیل افزایش قیمت‌ها را مبتنی بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در همه انواع آن و حضور دلالان دانست و گفت: اگر در این زمینه هدف‌گذاری درستی انجام نشود این قیمت‌ها اوج بیشتری نیز خواهد گرفت.

علیرضا اربابی تأکید کرد: زمین در بیرجند زیاد بوده ولی قیمت‌های بالایی دارند و برای ساخت و ساز نیز قیمت مشارکت و هزینه‌ها و عوارض خیلی بالا است به همین دلیل خیلی از شرکت‌های ساخت و ساز از بیرجند به مشهد رفته‌اند چرا که آنجا هم قیمت زمین‌ها کمتر است هم در بخش عوارض و باقی هزینه‌ها یارانه و حمایت‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه راهکار برای کاهش قیمت‌ها زیاد داریم ولی کمتر به آنها توجه می‌شود گفت: زمین‌ها را نباید به مزایده بگذارند چرا که دلالان همواره این زمین‌ها را خریداری می‌کنند و به قیمت گزافی می‌فروشند.

رییس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند افزود: باید زمین‌ها به مردم و زوج‌های جوانی که خانه‌دار نیستند واگذار شود تا خودشان خانه بسازند یا تدابیری اندیشیده شود تا افرادی در مزایده شرکت کنند که تاکنون زمینی خریداری نکرده‌اند اما دست‌های زیادی پشت پرده به دنبال منافع خود هستند.

وی بیان کرد: از آنجا که در استان خراسان جنوبی صنعت، کارخانه، تولید و اشتغال‌های بزرگ به تعداد زیاد نداریم همه به سمت بازار مسکن روی آورده‌اند به همین دلیل شاهد افزایش قیمت هستیم.

اربابی اظهار داشت: بانک‌ها می‌توانند با ارائه وام‌های کم‌بهره در بخش تولید و اشتغال کمک کننده باشند.

اقدام ملی امیدی تازه در بازار مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به افزایش میزان دستمزد کارگری در سال جدید، افزایش هزینه تولید و قیمت مواد اولیه، شاهد افزایش بیش از انتظار قیمت مصالح ساختمانی هستیم که منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است.

حسن علیزاده تصریح کرد: البته نوسانات بازار، دلال‌گری و بی‌اعتمادی مردم نسبت به ثبات بازار مسکن نیز منجر به خریدهای احساسی در این بازار شده که عاملی ثانویه در افزایش قیمت‌ها در این حوزه است.

وی با این وجود تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی را یک راهکار مهار قیمت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر برای پنج هزار نفر در شهر بیرجند زمین تامین شده و مقدمات ساخت مسکن اقدام ملی در حال فراهم شدن است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه پنج هزار متقاضی مسکن در شهر بیرجند طی ۲ سال آینده با تکمیل مسکن اقدام ملی صاحب خانه خواهند شد اظهار داشت: این اقدام تاثیر خوبی در مهار قیمت بازار مسکن خواهد داشت.

وی با اشاره به ارایه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در طرح اقدام ملی مسکن گفت: در بافت‌های فرسوده هم تسهیلات افزایش پیدا کرده اما استقبال از این بخش در استان ما کم بوده است.

علیزاده افزود: در طرح اقدام ملی متقاضیان پس از دریافت پیامک ۴۰ میلیون تومان واریز خواهند کرد و مابقی آورده هم در سه قسط دیگر از متقاضیان متناسب با قیمت روز مصالح دریافت خواهد شد.

وی تعیین تکلیف واحدهای خالی در شهر را یکی از راهکارهای مهار تقاضای بازار مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بحث مالیات بر خانه‌های خالی اعمال شود قطعا اینگونه واحدها وارد بازار و به متقاضیان عرضه می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه نگاه به مسکن نباید به عنوان یک کالای سرمایه‌ای باشد افزود: شاهد میل زیاد شهروندان به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستیم که منجر به انباشت سرمایه‌های کلان در حوزه مسکن شده لذا بدیهی است افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به جمعیت فعلی شهر بیرجند برگزاری مزایده‌ها تاثیر چندانی بر قیمت مسکن ندارد گفت: البته نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان نظام نامه‌های خاص خود را دارند اما در راستای وظایف راه و شهرسازی علاوه بر تامین زمین طرح اقدام ملی در اراضی ۴۵۰ هکتاری بیرجند هم برای ۴۲ هزار نفر تامین زمین شده است که در بلندمدت می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار مسکن باشد.

علیزاده توصیه کرد: با توجه به اراضی که برای ساخت مسکن در شهر بیرجند دیده شده شهروندان برای صاحب خانه شدن به هر قیمت و مبلغی اقدام نکنند بلکه احتمال می‌رود با تحمل بیشتر وضعیت بازار بهتر شود.

نگاه‌ها به سمت مزایده‌های بنیاد مستضعفان

در حالی برای بحث افزایش قیمت زمین همواره نگاه‌ها به سمت مزایده‌های بنیاد مستضعفان است که رییس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان اخیرا در سفر به خراسان جنوبی گفت: در برخی استان‌ها تصور بر این است که به مزایده گذاشتن املاک بنیاد مستضعفان سبب گرانی ملک شده در حالی که سیاست‌های انقباضی عامل گرانی مسکن و ملک است.

سید صولت مرتضوی افزود: در مجموع عرضه و مزایده اموال و املاک باید قیمت‌شکن باشد اینکه چرا قیمت زمین و مسکن در استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی افزایش پیدا می‌کند بخشی به تبع افزایش قیمت در سطح کلان کشور است.

وی با اشاره به گرانی املاک شهر بیرجند بعد از چند سال ثبات قیمتی اظهار داشت: هضم این موضوع که مزایده سبب گرانی می‌شود مقداری سخت است چون وقتی چیزی ادعا می‌شود باید برای آن دلیل هم وجود داشته باشد.

رییس سازمان اموال و املاک بیان کرد: بدون شک در استان خراسان جنوبی قیمت اموال و املاک از متوسط رشد کشور بالاتر نیست که یکی از دلایل گرانی و افزایش قیمت می‌تواند سیاست‌های انقباضی باشد.

به گفته وی اموال و املاک مادامی که به مردم عرضه یا به مزایده گذاشته نشود، سبب افزایش تقاضا و از طرف دیگر افزایش قیمت‌ها می‌شود.

استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۷۶۸ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۵۳ هزار نفر شهری (۵۹ درصد) و حدود ۳۱۵ هزار نفر در مناطق روستایی مستقر هستند.

براساس آخرین آمار مجموع خانوار شهری و روستایی استان ۲۲۴ هزار خانوار بوده که از این تعداد ۱۲۹ هزار خانوار شهری و ۹۵ هزار خانوار روستایی هستند اما تعداد واحدهای مسکونی استان ۲۱۴ هزار واحد است.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت مسکن ،بیرجند 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman