مناره‌ها، نمادهای معماری اسلامی شهر یزد

مناره‌ها، نمادهای معماری اسلامی شهر یزد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۳ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۷

گلدسته‌ها از نمادهای شهر دارالعباده و تاریخی یزد هستند که نه تنها نماد تقویت اسلام و تشیع در این سرزمین هستند بلکه از جاذبه های گردشگری آن به شمار می‌روند.
به گزارش اخبار ساختمان، مناره‌ها یا گل‌دسته‌ها انواعی از برج‌ها هستند که با برخورداری از معماری اسلامی بیشتر به مساجد ملحق می‌شوند و علاوه بر آن که مانند فانوس‌های دریایی، راهنمایان و روشن کننده و چراغ‌هایی در شب‌ها بوده‌اند، محل اقامه اذان هستند و در گذشته موذن‌ها بر فراز مناره‌ها با نواختن صدای اذان، به شهر زمان نماز را اطلاع می‌دادند.

شهر یزد که به دارالعباده نیز شهره است، از گذشته دارای تعداد زیادی مسجد بوده که اکثر آن‌ها صاحب مناره‌های بلند و بسیار زیبایی بودند که کاشی‌کاری‌ها و زیبایی آن‌ها به یزد کویری جلوه ویژه‌ای داده است.

دیدن یزد، شهر گلدسته‌های رنگارنگ و متنوع از فراز پشت بام‌ها شاید علاوه بر جلوه بصری، بازگوکننده جریان تشیع و اسلام در این سرزمین کویری است.

یکی از جالب ترین ویژگی‌های این سرزمین کویری، تک مناره های گلین، زوج مناره‌های زیبا، بلندترین مناره مسجد جهان و ماره قدیمی‌ترین مسجد گلی جهان است، البته آستان مقدس برخی امام‌زادگان این سرزمین دارالعباده مانند امام زاده سید جعفر محمد (ع) نیز دارای مناره‌هایی است که دیدن آن‌ها پس از روزهای کرونایی، برای هر گردشگری خالی از لطف نیست.

ایسنا

برچسب ها:

معماری اسلامی ،گلدسته ،یزد 
عکس های مرتبط
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman