معرفی محصول؛

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۰ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۷

هنگامی که پروژه‌های عظیم و بزرگی مانند ساختمان سازی، سد سازی، پل سازی و … دارید که در آنها از بتن استفاده شده است، تشخیص استفاده از نوع میلگرد یا شبکه‎های مش میلگردی برای مقاوم سازی سازه بسیار مهم است.

به گزارش اخبار ساختمان، از روش‎های متداول در ساخت و ساز، استفاده از شبکه‎های مش میلگردی است که مزایای زیادی دارد. در شبکه‎های مش میلگرد، میلگرد‎ها به صورت طولی و عرضی با زاویه‎ی قائم قرار گرفته و سپس نقطه‎های تقاطع به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

انواع میلگرد مانند میلگرد سایز 14، میلگرد سایز 16، میلگرد ساده و آجدار و … در ساختمان سازی کاربرد دارد. برای خرید میلگرد آجدار و سایر میلگرد‎ها، داشتن اطلاعات پایه در مورد میلگرد‎ها مانند تنش تسلیم، مقاومت کششی، اسپیسر میلگرد و … ضروری است.

بدون داشتن استحکام کششی که به واسطه‎ی میلگرد، سیم مش یا فولاد تقویت کننده بتن ایجاد می‌شود، بتن به طور صحیح نمی‎ایستد و ترک می‌خورد. هنگام ارزیابی پروژه خود، باید مشخص کنید که آیا با یک راهرو، استخر شنا، یک پاسیو یا دیوار حائل و … رو به رو هستید تا بتوانید برای انتخاب بهترین تقویت کننده‌ی بتن تصمیم‌گیری کنید.

جهت جلوگیری از ترک خوردن بتن، انتخاب بهترین تقویت‌کننده‌ی بتن اهمیت بالایی دارد که در کم کردن هزینه‌های اجرای پروژه‎ها، تاثیر‎گذار می‌باشد. لازم است این تشخیص توسط افرادی که در این زمینه دارای مهارت و تخصص هستند، انجام گیرد.

شبکه‎های میلگردی مش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. جوش‌های نقطه‌ای در این شبکه‎ها سبب مقاومت بالای آنها می‌شود و همچنین حمل و نقل آنها آسان بوده و هزینه‎های نصب آنها کم است.

میزان بودجه‌ای که برای هر پروژه تخصیص داده می‌شود در نوع انتخاب میلگرد و یا شبکه‎های میلگردی مش تاثیر‌گذار است. بتن به عنوان یک ماده ساختمانی بسیار محبوب است و مصرف آن در پروژه‎های ساختمانی روز به روز در حال افزایش است.

از ترکیب آب، سیمان، ماسه، شن و بعضى مواد مضاف و افزودنى دیگر بتن به دست می‌آید. هر کدام از این مواد باید با مقدار مشخص و معینی با یکدیگر مخلوط شوند. عملیات ترکیب بتن به وسیله‌ی دستگاه بتن ساز انجام می‌گیرد.


برای مسلح کردن بتن، از میلگرد‎های تقویتی و میله‎های فولادی استفاده می‌شود تا مقامت کششی و انعطاف‎پذیری بتن افزایش یابد. بدون تقویت بتن، ساخت انواع سازه‎های بتنی و ساخت و ساز‎ها امکان‌پذیر نیست. بتن به تنهایی قوی نیست، از این رو استفاده از میلگرد و یا شبکه‎های میلگردی مش در بتن، ضروری است.

دلایل استفاده از بتن در ساخت و سازها

دلایل استفاده از بتن گسترده است. بتن در برابر آب و آتش مقاومت خوبی دارد. از این رو از بتن برای ساخت دیوار‌ها و انواع سازه‌ها استفاده می‌شود.

در صورتی که هیچ تقویت کننده‌ی فولادی برای بتن وجود نداشته باشد، موجب شکسته شدن و ترک بتن می‌شود.
از مزیت‌های بتن مسلح این است که عناصر یا بخش‌های ساختمانی را می‌توان خارج از ساختمان ساخت و سپس به محل ساخت و ساز منتقل کرد.

بتن مسلح تحمل بار خوبی دارد و از رایج‌ترین مصالحی است که در ساخت و سازها به کار می‌رود. هنگامی که بتن سخت می‌شود، چسبندگی بالایی با میلگرد پیدا می‌کند که این میزان از چسبندگی باعث می‌شود که میلگرد و بتن در اثر تحمل وزن تغییر شکل دهند. علاوه بر این، در بتن و میلگرد در اثر تغییرات درجه حرارت، لغزشی ایجاد نمی‌شود.

افزایش مقاومت کششی بتن مسلح و افزایش دوام بتن از مهمترین دلایل استفاده از میلگرد در بتن مسلح است. از آن جا که هر‌گونه آلودگی در سطح میلگرد باعث درگیری بین بتن و میلگرد می‌شود و میزان اصطکاک را کم می‌کند، لازم است میلگرد‎هایی که برای سازه‌های اجرایی و پروژه‎ها استفاده می‌شود تمیز، نو و عاری از هرگونه ذرات و گرد و غبار باشد.

نکته‌ای که لازم است حتما به آن توجه شود، سطح مقطع میلگرد است که نباید سطح مقطع میلگرد‎ها به دلیل زنگ‌زدگی ضعیف شده باشد.

نکاتی برای استفاده از میلگردهای زنگ زده

از میلگرد‌هایی که سطح مقطع آنها دچار زنگ‌زدگی خفیف شده است بنابر رعایت شرایط خاص، می‌توان در پرو‌ژه‌های ساخت و ساز استفاده کرد:

1- زنگ‌زدگی سطح مقطع میلگرد با استفاده از برس یا ماسه شنی به طور کامل پاک شده باشد.
2- پس از زنگ‌زدایی، قطر میلگرد حداکثر 5/0 کاهش پیدا کند.

چه میلگردهایی در بتن استفاده می شوند

میلگرد‎هایی که در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند از دو نوع ساده و آجدار هستند. برای آگاهی از قیمت میلگرد ساده و سایر میلگرد‎ها با سایز و اندازه‎های مختلف می‌توانید از بنگاه‌های معتبر و کارخانه‌ها استعلام بگیرید.

برای ساخت میلگرد‌هایی که در بتن مسلح به کار می‌رود، از دو نوع فولاد استفاده می‌شود که عبارتند از فولاد نرم و فولاد با تنش جاری.

برای تولید میلگرد اکثرا از روش نورد گرم استفاده می‌شود. برای تولید میلگرد آجدار با تنش جاری بالا از روش نورد گرم و روش پیچش و کشش استفاده می‌شود.

پوشش بتن روی میلگرد‎ها (حداقل فاصله‌ای بین رویه‌ی میلگرد‌ها اعم از طولی یا عرضی تا نزدیک‌ترین سطح آزاد بتن) سبب حفاظت میلگرد در برابر آتش سوزی و خوردگی می‌شود. چنانچه آتش سوزی زیاد نباشد، تنها سطح سازه‎های بتنی دچار آسیب می‌شود و برای مقاومت و ظرفیت باربری سازه مشکلی به وجود نمی‎آورد.

بررسی تاثیرات وضعیت محیطی بر روی بتن و میلگردها

وضعیت محیطی متفاوت، ضخامت پوشش بتن روی میلگرد‎ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. در وضعیت محیطی ملایم که عبارتست از وضعیتی که در آن هیچ گونه رطوبت، خشک شدن، یخ زدگی و … وجود نداشته باشد.

در وضعیت محیطی متوسط، بتن مسلح در معرض رطوبت قرار می‌گیرد و چنانچه وضعیت محیطی شدید باشد، بتن در معرض مواد خورنده، گاز‌ها، رطوبت و … قرار می‌گیرد.

همچنین برای افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله باید از میلگرد آجدار استفاده شود. در بتن مسلح، از میلگرد برای افزایش کشش و از بتن برای تحمل فشار استفاده می‌شود. بهتر است برای خرید میلگرد با توجه به قیمت میلگرد به روز، تصمیم‌گیری و اقدام به خرید کنید.

در طول ساخت و ساز، میلگرد‌ها با هم گره خورده تا یک قفس ایجاد کنند. این میلگرد‌ها دارای گره‎هایی است که اجازه می‎دهند تا به طور ایمن با بتن ارتباط داشته باشند. به طور معمول، در میلگرد‎ها از فولاد استفاده می‌شود که این مانع از ایجاد ترک شده و همچنین آب برای میلگردها زنگ‌زدگی ایجاد نمی‌کند.

در بین مصالح ساختمانی، بتن مسلح یک ماده مقرون به صرفه است و جای تعجب نیست که چرا آنقدر محبوب است. بتن مسلح، مقاومت نسبتا بالایی دارد و برای ساخت ساختمان‎‎های مرتفع، پل‎ها، سیلو‎ها و … به کار می‌رود.

سپاهان آهن


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman