آغاز احداث ساختمان انرژی نزدیک به صفر

آغاز احداث ساختمان انرژی نزدیک به صفر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۰

پروژه احداث ساختمان انرژی نزدیک به صفر در ناحیه نوآوری شریف آغاز به کار کرده است که فعالان عرصه فناوری در آن مستقر شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، زینب حمیدزاده، دستیار توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی معاون علمی و فناوری درباره احداث ساختمان انرژی نزدیک به صفر در ناحیه نوآوری شریف اظهار کرد: این پروژه با حمایت مالی و کارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) و برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و با همکاری نزدیک حوزه توسعه زیست بوم نوآوری انرژی معاونت علمی، ایستگاه نوآوری شریف و پروژه EEEB اجرا خواهد شد.

امکان ارزیابی مقایسه ای عملکرد انرژی

وی افزود: این ساختمان، به گونه ‌ای طراحی خواهد شد که تا حد ممکن نیاز انرژی با منشا سوخت-های فسیلی ساختمان به سمت صفر کاهش یابد و با شاخص عملکرد انرژی بین ۵۰ تا ۷۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال، کم ترین اثرات مخرب بر محیط زیست را نیز داشته باشد. در واقع با انجام این پروژه، ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بصورت عملی ترویج خواهد شد.

حمیدزاده خاطر نشان کرد: از طرفی امکان ارزیابی مقایسه ای عملکرد انرژی ساختمان های دیگر با این ساختمان، به عنوان اولین ساختمان انرژی نزدیک به صفر که توسط متخصصین ایرانی طراحی شده، پدید می آید. پیش بینی می‌شود که سالانه چندین هزار نفر از این ساختمان بازدید کنند، که این موجب ارتقای سطح آگاهی مهندسین و سازندگان خواهد شد و انشاءالله این روند به اصلاح رویه های ساخت و ساز، هم راستا با رویکرد بهینه سازی انرژی و کاربرد انرژی های تجدیدپذیر، کمک خواهد کرد.

وی در مورد اهدافی که این پروژه بر اساس آنها شکل گرفته است، گفت: هدف کلی از این پروژه توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی در بخش ساختمان است و قرار است ساختمان به عنوان مرکزی برای کارشناسان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه بهینه‌سازی انرژی برای آموزش و ترویج فرهنگ در این زمینه شناخته شود. همچنین با اهداف ترویجی که دنبال می شود، امید است که بتوان با رویکرد بهینه سازی انرژی و کاربرد انرژی های تجدیدپذیر کمکی به اصلاح رویه های ساخت و ساز رساند.

ضرورت انجام پروژه‌های ملی در حوزه انرژی ساختمان

دستیار توسعه زیست بوم نوآوری حوزه انرژی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مورد ضرورت و اولویت انجام چنین پروژه ای بیان داشت: درحال حاضر هیچ بستر مطالعاتی و آزمایشگاهی در فضای دانشگاهی کشور در زمینه ساختمان های انرژی صفر وجود ندارد در حالیکه نیاز به پژوهش در این زمینه با نگاه به آینده، بر کسی پوشیده نیست. ما بر این موضوع واقف هستیم که در وضعیت کنونی کشور از لحاظ قیمت پایین حامل های انرژی و قوانین موجود، احداث ساختمان nZEB شاید غیراقتصادی به نظر برسد، اما با نگاه به آینده و با هدف توسعه پایدار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان پرچمدار عرصه علم و فناوری در کشور، ایجاد بستر برای شروع حرکت در این مسیر را رسالت خود می داند. بویژه در شرایط کنونی که به لحاظ وجود انگیزه و حمایت های مالی بین المللی، از فرصت خوبی برخوردار هستیم.

وی افزود: علاوه بر این، در حال حاضر در شهرهای بزرگ کشور با دو مشکل بزرگ آلودگی و پیک مصرف انرژی بخش خانگی روبرو هستیم، و قطعاً در صورت توسعه ساختمان های انرژی صفر و نزدیک به صفر، این معضلات نیز تا حد چشمگیری کاهش خواهند یافت و طبق پیش بینی های کارشناسان، جذابیت چنین ساختمان هایی، حتی در کشور ما، با گذر زمان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: باید نگاهی به تجربیات برخی کشورهای پیشرو در این حوزه نیز داشت. از این گذشته، محیطی که قرار است بعنوان زیست بوم استارتاپ‌‎های نوآور حوزه انرژی به بهره بر داری برسد، بهتر است خود از بالاترین حد شاخص های انرژی و محیط زیست (حداقل هم رده با الزامات ساختمان بسیار کم انرژی EC++ و بر اساس ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان) برخوردار بوده، و خود نمونه ای عملیاتی شده باشد.

کاربری ساختمان

حمید زاده در توضیح برنامه زمانی پروژه و کاربری این ساختمان ، اینگونه توضیح داد: تصمیم داریم فعالین زیست بوم حوزه انرژی اعم از شتاب دهنده‌ها و استارتاپ‌های نوآور حوزه انرژی و فناوری‌های پاک در این ساختمان مستقر شوند و همزمان امکان بازدید عموم مهندسین، معماران، اساتید و دانشجویان حوزه انرژی از ساختمان وجود دارد. مطابق با برآوردهای اولیه کارشناسان پروژه EEEB، پس از طی مراحل مختلف از جمله مناقصات دریافت طرح های مختلف، داوری و انتخاب بهترین طرح و همچنین مناقصه برای انتخاب مجری برای پیاده سازی طرح منتخب، امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری، ساختمان به بهره برداری برسد.

اصلاح الگوی مصرف

حمید زاده گفت: طبق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان اصلاح الگوی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید با اعمال مجموعه‌ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص شدت انرژی کشور به حداقل دو سوم میزان کنونی (منظور سال پایه = ۱۳۸۹)، تا پایان برنامه پنجم توسعه (سال ۱۳۹۵) و به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم (سال ۱۴۰۰) تحقق یابد، درحالی که روند شدت انرژی ایران طی سال های اخیر روندی افزایشی بوده است و عدم تطابق روند شدت انرژی در ایران، با روند حاکم بر جهان، نشان می‌دهد هنوز اهمیت مدیریت مصرف انرژی در کشور و همچنین لزوم بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با احداث این ساختمان در ناحیه نوآوری شریف گام مهمی در راستای فرهنگ سازی به کارگیری انرژی های تجدیدپذیر در آینده نزدیک برداریم.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman