بررسی نکات مهم در کاشی کاری و سرامیک کاری

بررسی نکات مهم در کاشی کاری و سرامیک کاری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۴/۰۶

کاشی و سرامیک نوعی مصالح ساختمانی هستند که نه تنها برای تزئینات داخلی و خارجی بلکه به عنوان عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرند. کفپوش و دیوارپوش حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه معمولاً از جنس سرامیک و کاشی هستند زیرا آنها در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارند و آسیب نخواهند دید.

به گزارش اخبار ساختمان، کاشی کاری و سرامیک کاری کار ساده ای نیست و باید توسط افراد ماهر و حرفه ای انجام شود. در حال حاضر به دلیل تنوع بسیار بالای این مصالح حتماً باید یک معمار ماهر نسبت به نصب آنها اقدام نماید زیرا پیچیدگی هایی در حین کار وجود دارد که یک فرد معمولی نمی تواند آن را انجام بدهد. کاشی و سرامیک هایی که در بازار عرضه می شوند از تنوع طرح، رنگ و اندازه برخوردار هستند و افراد می توانند با توجه به فضای مورد نظر و دکوراسیونی که انتخاب نموده اند نسبت به خرید این محصولات اقدام کنند.

تنوع رنگ این مصالح و طرح و نقش آنها به حدی بالاست که ممکن است هنگام انتخاب آنها سردرگم شوید اما می توانید از یک طراح داخلی کمک گرفته و با راهنمایی وی انتخابی سریع، آسان و مطمئن داشته باشید.

برای کاشی کاری و سرامیک کاری انجام یکسری کارها بسیار ضروری است که در این نوشته به طور مختصر به آنها اشاره می کنیم. قبل از شروع کار باید فضای مورد نظر بررسی و اندازه گیری شود سپس بر اساس متراژ، قیمت نصب کاشی کاری یا سرامیک کاری تخمین زده و زمان بندی های لازم برای اجرای کار مشخص گردد.

بررسی کلی محل و جزئیات مرتبط با آن توسط افراد مجرب و متخصص صورت می گیرد. اندازه گیری کلی فضا، تخمین قیمت مصالح، زمان بندی و تضمین نهایی پروژه از جمله مواردی هستند که حتماً باید در اجرای پروژه کاشی یا سرامیک کاری بدان توجه شود. پس از رعایت این امور می توان نسبت به انتخاب و خرید کاشی و سرامیک اقدام نمود و از افراد ماهر برای نصب آنها کمک گرفت. در نهایت مکانی که با کاشی یا سرامیک پوشش داده شده باید تمیز گردد تا بتوان از آن استفاده نمود.

انتخاب مناسب کاشی و سرامیک نقش مهمی در روند اجرای پروژه دارد به همین دلیل کاشی کاران نسبت به یکسری محصولات توجه ویژه دارند. کاشی و سرامیک باید از قابلیت هایی ویژه برخوردار باشند تا با استفاده طولانی مدت در محیط مرطوب دچار ترک خوردگی، رنگ پریدگی و یا سائیدگی نشوند. هنگام خرید این مصالح باید از عدم وجود لکه، لب پریدگی، عیوب چاپی، ترک های مویی و خلل و فرج در آنها اطمینان حاصل نمود.

علاوه بر آن به دلیل قرار گرفتن آنها در محیط های مرطوب باید به درجه جذب آب این محصولات نیز دقت نمود. مقاومت در برابر آب موضوعی بسیار مهم در انتخاب کاشی و سرامیک است که همواره باید بدان توجه شود. وقتی صحبت از کاشی و سرامیک می شود برخی افراد گمان می کنند که هر دو به یک مصالح اشاره دارند در صورتی که کاشی با سرامیک فرق دارد.

کاشی یک قطعه سفالی است که با لعاب پوشش داده می شود. در واقع قسمت اصل کاشی یا همان بدنه آن از سفال بوده و لایه محافظ آن لعاب است. اما اگر لعابی که بر روی کاشی ریخته می شود سرامیکی باشد این کاشی، سرامیک نامیده خواهد شد.

کاشی نسبت به سرامیک وزن سبک تری دارد و برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقابل وزن سرامیک سنگین تر است و مقاومت آن نیز به نسبت کاشی بالاتر است، از این رو از سرامیک برای پوشش کف استفاده می شود.

سرامیک ها به دلیل مقاومت بالا در برابر سرما، گرما و فشار و میزان جذب آب پایین کفپوشی مناسب برای مکان های مختلف هستند، البته لازم به ذکر است که این محصول هم به عنوان کفپوش ساختمان و هم به عنوان دیوارپوش کاربرد دارد.

 

بیشتر بخوانید:

در بازسازی آپارتمان به چه مواردی باید توجه کرد؟

نصب کاشی و سرامیک

قبل از کاشی کاری یا سرامیک کاری باید سطح دیوارها را تراز کرد و برای رفع نواقصی که در زیرکار وجود دارند زاویه ها نیز باید کنترل شوند. سطوح کاهگلی، گچ و خاکی و یا پوشانده شده با هر نوع ملات غیر از ملات ماسه و سیمان برای نصب کاشی و سرامیک مناسب نیستند. اگر ملاتی غیر از ماسه و سیمان برای بندکشی آجرهای دیوار استفاده شود باید یک روز قبل از کاشی یا سرامیک کاری سطح دیوار با ملات ماسه سیمان پوشیده شود.

در تهیه این ملات نباید از سیمان سفید استفاده شود اما در صورت استفاده به جای ماسه می توان از پودر کوارتز استفاده نمود. برای بندکشی کاشی و سرامیک نیز میزان دوغابی که برای پر کردن بندها استفاده می شود به اندازه مصالح بستگی دارد. این دوغاب باید بیشتر از فضای خالی باشد زیرا مقداری از آن بر روی سرامیک ها ریخته می شود و باید آن را پاک نمود.

این دوغاب از سیمان و پودر سنگ تولید می شود و به صورت مایع است که پس از ریختن بر روی سطح با استفاده از تی بندها را پر کرده و پس از خشک شدن ماده دوغاب درون بندها، سطح را تمیز می کنند. پس از بندکشی به مدت ۱۲ ساعت بهتر است بر روی سطح سرامیک کاری و یا کاشی کاری شده رفت و آمد نشود.

اما برای پر کردن بند کاشی های دیوار با استفاده از دست می توان بندها را پر کرد. رعایت نکات نصب و بندکشی می تواند عمر کاشی و سرامیک را بالا ببرد در غیر این صورت پس از چند سال این مصالح ساختمانی در جای خود لق می زنند و مجدداً باید نسبت به نصب آنها اقدام کرد. پس از نصب کاشی و سرامیک نباید به آنها ضربه زد تا کاملاً به سطح بچسبند و دیگر از جای خود تکان نخورند.

بعد از سرامیک کاری باید مراقبت های لازم جهت افزایش طول عمر آنها صورت گیرد برای مثال از قرار دادن وسایل سنگین و یا کشیدن اشیای نوک تیز بر روی آنها ممانعت شود. تمیز نگه داشتن و انجام مراقبت های لازم می تواند عمر سطوح کاشی کاری و یا سرامیک کاری شده را دو برابر کند.

از دیگر روش هایی که می توانید با استفاده از آن نسبت به نصب کاشی اقدام نمایید، نصب کاشی با چسب است. چسبی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، انواع مختلفی دارد. برای مثال چسب کاشی پودری و خمیری نمونه ای از آن ها است.

قیمت چسب کاشی

قیمت چسب کاشی با توجه به کیفیت و برند آن می تواند متفاوت باشد. برای انتخاب بهترین چسب کاشی بهتر است با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

طرح کاشی کاری

از دیگر نکات مهمی که باید در کاشی کاری به آن توجه داشته باشید، طرح کاشی و نوع طرحی است که در نظر دارید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید. طرح های متنوعی از کاشی کاری وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها در این زمینه اقدام نمایید. برای مثال کاشی کاری شطرنجی و شبکه ای نمونه ای از این طرح ها است. استفاده از کاشی طرح دار و کاشی طرح سنگ می تواند در اجرای هرچه بهتر کاشی کاری به شما کمک کند.

کاشی کاری آشپزخانه

کاشی از جمله مصالحی است که در طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نمونه مناسب از آن با توجه به سبک طراحی آشپزخانه از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

ساختمانچی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman