افزایش محافظت از سازه‌های فلزی با عصاره ریحان

افزایش محافظت از سازه‌های فلزی با عصاره ریحان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۴ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۶

محققان دانشگاه تربیت مدرس با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، با استفاده از عصاره ریحان، نانو پوششی عرضه کردند که قادر است به مدت طولانی‌تری از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی محافظت کند.
به گزارش اخبار ساختمان، دکتر مزدک ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس و مجری طرح، با اشاره به اهمیت محافظت از سازه‌های فلزی در برابر خوردگی گفت: پوشش‌های آلی یکی از رایج‌ترین روش‌های حفاظت از این سازه‌ها هستند؛ چراکه مکانیسم اثر این نوع پوشش‌ها جلوگیری از نفوذ آب، اکسیژن و یون‌های خورنده به داخل سازه و ایجاد واکنش با آن است.

وی تحلیل پوشش‌ها و کاهش قدرت سد کنندگی آنها را از جمله مشکلات پوشش‌های محافظتی نام برد و یادآور شد: قدرت سد کنندگی این پوشش‌ها به مرور زمان تحلیل می‌رود از این رو برای افزایش عمر و خواص حفاظتی پوشش‌های آلی در این مطالعات موفق به ارائه راهکارهای دوستدار محیط زیست با کمک عصاره گیاه ریحان شدیم.

به گفته این محقق، در این طرح با استفاده از عصاره ریحان، به عنوان یک بازدارنده طبیعی خوردگی در پوشش‌های آلی استفاده شد.

ایزدی، درباره ساختار پوشش سنتز شده توضیح داد: در ساختار این پوشش نانو لوله‌هایی از جنس خاک رس که حاوی عصاره گیاه ریحان هستند، پراکنده شد و در صورتی که نفوذ الکترولیت در پوشش اتفاق بیفتد، عصاره موجود در نانو لوله‌ها آزاد شده و فصل مشترک فلز – پوشش که در معرض خوردگی قرار دارد را در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

این دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: به منظور بررسی دقیق‌تر نانو ساختار سنتز شده و بارگذاری موفقیت آمیز بازدارنده مورد استفاده، آزمون‌های مشخصه یابی شامل آزمون پراش پرتو ایکس و آزمون‌های میکروسکوپی، و هم‌چنین به منظور بررسی کارایی پوشش مورد استفاده، از آزمون‌ها سنجش خواص از قبیل طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شده است.

وی یادآور شد: نتایج به دست آمده از این آزمون‌ها نشان داده است که بهترین رفتار محافظت از خوردگی این پوشش مربوط به پوشش آلی حاوی 5.0 درصد وزنی نانو لوله‌های حاوی عصاره ریحان است.

نتایج این تحقیقات در مجله Composites Part B به چاپ رسیده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman