نحوه اجرای اسکلت های فلزی چگونه است؟

نحوه اجرای اسکلت های فلزی چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۶

سازه های فلزی بعلت امکان مونتاژ اسکلت قبل از نصب و لزوم اجرای همزمان و بدون وقفه اسکلت، در مقایسه با سایر سازه ها از سرعت عمل بالاتری برخوردار است.

به گزارش اخبار ساختمان، احداث ساختمان به منظور رفع احتیاج انسانها صورت گرفته و مهندسین، معماران مسئولیت تهیه اشکال و اجراء مناسب بنا را برعهده دارند، محور اصلی مسئولیت عبارت است از:
الف) ایمنی
ب) زیبائی
ج) اقتصاد

با توجه به اینکه ساختمان های احداثی در کشور ما اکثرا بصورت فلزی یا بتنی بوده و ساختمانهای بنایی غیر مسلح با محدودیت خاص طبق آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران ساخته می شود .به همین منظور درابن مقاله به صورت خلاصه چگونگی اجرای ساختمان فلزی را شرح می دهیم:

اجرای اتصال بیس پلیت Base Plate (صفحه زیر ستون) و بولت Bolt:

دلایل استفاده از صفحه زیرستون و بولت: ستونهای یک ساختمان اسکلت فلزی ، نقش انتقال دهنده بارهای وارد شده را به فنداسیون (به صورت نیروی فشاری، کششی، برشی یا لنگر خمشی) به عهده دارند. در این میان، ستون فلزی با صفحه ای فلزی که از یک سو با ستون و از سوی دیگر با بتن درگیر شده است روی فنداسیون قرار می گیرد. توجه به اینکه ستون فلزی به علت مقاومت بسیار زیاد تنشهای بزرگی را تحمل می کند و بتن قابلیت تحمل این تنشها را ندارد؛ بنابراین صفحه ستون واسطه ای است که ضمن افزایش سطح تماس ستون با پی، سبب می گردد توزیع نیروهای ستون در خد قابل تحمل برای بتن باشد.

کار اتصال صفحه زیر ستونی با بتن بوسیله میله مهار (بولت Bolt) صورت می گیرد و برای ایجاد اتصال، انتهای آن را خم می کنیم و مقدار طول بولت را محاسبه تعیین می کند. تعداد بولت ها بسته به نوع کار از دو عدد به بالا تغییر می کند، حداقل قطر این میله های مهاری میلگرد نمره ۲۰ است؛ در حالی که صفحه تنها فشار را تحمل می کنر، بولت نقش عمده ای ندارد و تنها پایه این است که حتما انتهای ستون سنگ خورده و صاف باشد تا تمام نقاط مقطع ستون بر روی صفحه بیس پلیت بنشیند و عمل انتقال نیرو بخوبی انجام پذیرد.

از آنجا که علاوه بر فشار ، لنگر نیز بر صفحه زیر ستونی وارد می شود، طول بولت باید به اندازه ای باشد که کشش وارد شده را تحمل نماید که این امر با محاسبه تعیین خواهد شد.

نصب ستونها:

قبل از اینکه ستونها نصب گردند توسط جوشکاران و با توجه به نقشه تیپ بندی ستونها در روی زمین قبلاً آماده می شوند که در زیر شرح آن آمده است.

باتوجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع و فاصله دو پروفیل که در یک ستون شرکت دارند آنها قبلاً به ارتفاع مورد نظر بریده شده و روی پروفیل قرار داده می شوند واین پروفیل ها عمود بر هم هستند تا پروفیل ستون که جوشکاری می شود از زمین فاصله داشته باشد و راحت تر بتوان آن برگرداند تا دو طرف آن جوشکاری شود.

بعد از اینکه دو پروفیل مورد نظر در محل قرار گرفت با توجه به اینکه چه پلیت هایی روی آن جوشکاری شود که معمولاً‌ در طبقات پائین برای ساختمان چند طبقه از پلیت سرتاسری استفاده می شود. عملیات جوشکاری انجام می گیرد.

پلیتها به اندازه ها و ارتفاع مورد نظر و در فواصل مشخص شده در نقشه جوشکاری می شوند که در محل اتصال سقف از پلیتهای بزرگتری استفاده می شود و اگر در محل اتصال سقف بادبند نیز اتصال داده شود از پلیتهای بزرگتر نسبت به پلیتهای سقف استفاده می شود که همه در نمای تیپ بندی ستون در نقشه داده شده است.

بعد از اینکه ستونها آماده شدن روی بیس پلیتها نبشی هایی را در یک جهت که باهم ریسمان هستند جوش می دهند و محل قرار گیری ستون را مشخص می کند بعد هم توسط جرثقیل ستونها روی بیس پلیت قرار داده شده و به نبشی ها تکیه داده می شوند و در واقع کار نبشی ها این است که نگذارد ستونها تکان بخورد سپس ستونها را از چهار طرف جوشکاری می کنند و شاغول می نماید بدین ترتیب ستونها جهت اتصال تیرها آماده می شود.

تیرریزی:

با توجه نبشی های زیر سری که برای اتنصال تیرها و شاه تیرها قرار داده شده است عملیات تیر ریزی صورت می پذیرد در پلان تیر ریزی شماره تیرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تیر لانه زنبوری باشد قبلاً روی زمین توسط جوشکاران ساخته می شود ودر محل نصب می گردد و در واقع سقف جهت اجرا آماده می شود که معمولاً‌ از تیرچه بلوک استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید:

گاست پلیت چیست؟

مزایای استفاده از عرشه های فولادی در ساخت و سازها

انواع بادبند و نحوه اتصال آن:

بادبندهایی که برای مقابله با نبروهای جانبی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز:
ـ بادبند ضربدری
ـ بادبند V شکل شامل Vشکل باز و بسته است
ـ بادبند ۸ شکل شامل ۸ شکل باز و بسته است
ـ بادبند K شکل و …
ـ بادبندهای EBF

بادبندها اعضا کششی فشاری هستند که برای مقابله با نیروهای جانبی در نظرگرفته می شوند و مانع کج شدن اسکلت ساختمان درهنگام اعمال نیروی جانبی می گردند که باید در یک ساختمان به صورت متقارن اجرا گردند یعنی در هر چهار طزف ساختمان باید بکار گرفته شوند که بر حسب دلایل معماری میتوان از انواع بادبند استفاده کرد.

بطور مثال در جاهایی که می خواهیم از پنجره یا نور گیر و حتی در استفاده کنیم باد بند ۸ شکل باز بهترین گزینه برای ما خواهد بود ولی از لحاظ مقاومت K شکل بهترین حالت برای یک دیوار بادبندی است.

عرض و ارتفاع پلیتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاویه اتصال تیر بادبند محاسبه شده است و اینکه نوع تیر باد بند از نبشی یا ناودانی را سالم به دو پلیت گوشه جوش می دهند و توسط لقمه که پلیت کوچکی دو ناو دانی را به هم جوش می دهند و در جهت دیگر ناودانی دو قسمت کرده و در قسمت اتصال و تیر قبلی توسط پلیت به هم جوش می دهند و بدین ترتیب دیوار بادبندی آماده می شود.

اما اگر بادبند ۸ شکل باز یا بسته باشد تمام ناو دانی سالم و طول مورد جوش داده می شود اجرای آن راحت تر است.

اجرای پله: برای ساختمان اسکلت فلزی معمولا از پله فلزی با شمشیری های پروفیل آهن استفاده می شود که اندازه آنها در پلان تیرریزی داده می شود و طول آن نیز مشخص و توسط جوشکار قبلاً آماده و در محل نصب می شود.

برای پوشش بین شمشیری های پله می توان از مصالح سقف استفاده کرد مانند تیرچه بلوک که تیرچه های آن هم مثل تیرچه های سقف سفارش داده شده و حمل تا در محل مورد نظر قرار گیرد و همانند عملیات سقف تیرچه بلوک بتن ریزی می شود.

گروت ریزی: گروت ریزی با گروت سیمانی مناسب می باشد که دارای خاصیت غیر انقباضی و مقاومت بسیار بالا است. گروت ریزی را می توان جهت پر کردن فضای خالی بین صفحات نشیمن و دستگاه های صنعتی و سازه های سنگین که نیاز به تحمل لرزه و فشار بسیار زیاد است استفاده می کنند گروت ساخت فابیر مطابق با استاندارد طراحی و ساخته شده است و مناسب برای گروت ریزی است.

معمولا امکان گروت ریزی قبل از نصب سازه های فلزی وجود ندارد. (زمانی که قصد گروت ریزی زیر استراکچر یا ستون است و یا گروت برای بیس پلیت) گروت ریزی بعد از نصب بیس پلیت و تراز کردن انجام میگیرد که برای گروت ریزی بهتر است یک گروت منبسط شونده باشد.

گروت ریزی برای این انجام می شود که فضای خالی زیر بیس پلیت و فونداسیون را تراز کند و در واقع گروت ریزی برای تنظیم تراز بیس پلیت بکار می رود بنابراین قبل از نصب اسکلت، بیس پلیت باید تراز باشد. البته در بعضی سازه های کوچک و دکل های جدار پوسته ای اسکلت با بیس پلیت همزمان است که در این حالت بعد از نصب بیس پلیت گروت ریزی می کنند.

برای گروت ریزی بهتراست که قالب از دو طرف روبروی هم فاصله بیشتری با لبه پلیت داشته باشه تا در هنگام گروت ریزی از یک طرف مخلوط گروت و آب رو که غلظت مناسبی داره و حالت خمیر روان رو داره بریزید تا هوا از یک سمت دیگه خارج شود. ضربه های کوچک به قالب و پلیت برای خارج شدن هوا بی تأثیر نیست.

خواص گروت ریزی با گروت فابیر: گروت ریزی را در مقاطع با ضخامت ۱۰ الی ۱۰۰ میلی مناسب است. گروت ریزی برای استحکام بالا در تمامی سنین اجرا می شود. گروت ریزی در تراوایی کم و دوام بالامورد استفاده قرار می گیرد.

زمان انبساط گروت ریزی در شروع ۱۵ دقیقه و در پایان ۲ ساعت است. بعد از گروت ریزی مقدار انبساط گروت ۲ درصد در ۲۴ ساعت است. برای آماده سازی سطوح برای گروت ریزی سطوحی که قصد گروت ریزی را دارید باید از هر گونه آلودگی روغنی، گرد و خاک پاک کرد.

استفاده از پمپ باد جهت دور کردن گرد و خاک قبل از گروت ریزی توصیه می شود.

روش مصرف گروت زمان گروت ریزی: به مدت ۲ تا ۳ ساعت قبل از گروت ریزی باید سطوح را کاملا غرقاب کرد و در زمان گروت ریزی باید آب اضافی را از روی سطح خشک کرد یا گرفت. صفحات ستونی که قرار است زیر آنها گروت ریزی انجام شود باید از هر گونه آلودگی پاک شده و روی آنها سوراخ هایی برای خروج هوا قرار داده شود.

در مکانی که می خواهیم گروت ریزی انجام دهیم باید به نحوی قالب بندی شده باشد که به هیچ وجه نشت رطوبت در آن اتفاق نیفتد.

اندازه مناسب آب برای گروت ریزی برای هر کیسه ۲۵ کیلویی چقدر است؟: جهت گروت خمیری شکل حدود ۵/۳ لیترآب اضافه می کنیم. جهت گروت روان حدود ۵/۴ – ۴ لیترآب اضافه می کنیم. جهت گروت ریزی آب را داخل ظرف مناسب ریخته و کل پودر را کم کم اضافه کرده و با یک میکسر مکانیکی مناسب اختلاط را به مدت پنج دقیقه تکمیل کنید. گروت ریزی حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه پس از اختلاط انجام می گیرد.

زمانی که ضخامت مقطع گروت ریزی کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد می توان در یک مرحله گروت ریزی کرد ولی برای ضخامت های بیشتر باید از سنگدانهای با ضخامت ۱۵ میلیمتر نسبت حجمی را با گروت استفاده کرد تا اثرات زیانباز حاصل از هیدراتاسیون از بین برود.

توجه: گروت ریزی باید پیوسته ویکباره انجام شود به همین دلیل باید قبل از اجرای گروت ریزی برنامه ریزی لازم جهت تولید پگ های مختلف در مقاطع زمانی مناسب انجام می شودکه به محض اتمام پگ بعدی آماده ریزش باشد. برای گروت ریزی حجیم توصیه می شود از پمپ های مناسب استفاده شود. بعد از اتمام عمل آوری گروت ریزی مناسب باید با مواد یا گونی خیس و یا آب پاشی محافظت شود.

نکات قابل توجه جهت گروت ریزی در هوای گرم: مصالح اولیه گروت ریزی قبل ازآماده سازی در هوای خنک قرار گیرد و استفاده شود. خنک کاری تجهیزاتی که در معرض مستقیم گروت ریزی هستند بسیار مهم است. حدالمقدور از گروت ریزی در ساعات گرم روز خودداری کنید. برای گروت ریزی برنامه ریزی مناسبی جهت پیوسته و بدون توقف انجام دهید.

دمای آب مصرفی برای گروت ریزی کمتر از ۲۰ درجه سانتی گراد باید باشد.

شکل ظاهری گروت ریزی: شکل ظاهری گروت به صورت پودر است. گروت به رنگ خاکستری است.

بسته بندی گروت : گروت درکیسه های ۲۵ کیلویی تولید می شود.

شرایط نگهداری گروت: ازتماس مستقیم گروت با پوست وچشم خودداری کنید. هنگام اختلاط گروت از تنفس جلوگیری کنید.

هنگام کار با گروت از دستکش و عینک ایمنی و ماسک استفاده کنید. گروت را در محیطهای خشک و پاکتهای در بسته نگهداری می کنند. مدت زمان نگهداری گروت یک سال پس از تولید است.

عمران سافت


برچسب ها:

اسکلت فلزی ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman