رنجش صنعت ساختمان از التهابات بازار آهن و میلگرد

رنجش صنعت ساختمان از التهابات بازار آهن و میلگرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۵۵ | ۱۳۹۸/۱۲/۲۰

این روز‌ها بازار ملتهب میلگرد و آهن‌آلات صدای سازندگان و خریداران آهن را در آورده و این سوال مطرح می‌شود که بالاخره مرجع رسمی قیمت‌گذاری آهن کیست؟

به گزارش اخبار ساختمان، مدتی است که شاهد افزایش قیمت پروفیل، تیر آهن و میلگرد هستیم که رشد بی سابقه‌ای نسبت به سال گذشته داشته است. اخیرا ثبات قیمتی را نه تنها در بازار آهن‌آلات بلکه در مصالح ساختمانی چون گچ، شیرآلات و پروفیل مشاهده نکرده‌ایم، التهابات بازار ارز، تشدید تحریم‌های آمریکا و سیاست باعث شیب صعودی قیمت محصولات فولادی شده‌اند. اما در چند روز اخیر، قیمت این محصولات رفتار متفاوتی را از خود نشان داده است.

طی چند هفته گذشته و پس از عدم تامین گاز شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، قیمت این کالا و قراضه فولادی و طبعا قیمت شمش فولادی و قیمت میلگرد افزایش یافت. شاید این داده را بتوان چهره‌ای دیگر از التهاب قیمتی در بازار آهن به شمار آورد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سوالی که هم اکنون پیش می آید، آیا صعود قیمتی تیرآهن، میلگرد، پروفیل و سایر محصولات در سال ۹۹ هم ادامه دارد یا به ثباتی نسبی می‌رسند؟

ارتباط مستقیم پروفیل با ساختمان

حسین طوسی رئیس انجمن صنایع پروفیل در و پنجره یو پی وی سی ایران گفت: صنعت پروفیل ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان دارد و به کمک آن می توان در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی کرد و تاثیر عمده ای در مصرف انرژی و اتلاف آن دارد.

او بیان کرد: بزرگ ترین چالش این صنعت مسئله تامین مواد اولیه است. از ۳ ماه گذشته تاکنون دسترسی لازم به مواد اولیه به شدت نداشته ایم که از بورس کالا تهیه می کردیم.

رئیس انجمن صنایع پروفیل در و پنجره UPVS ایران تشریح کرد: قیمت پروفیل نسبت به ۳ ماه گذشته ۲ برابر شده است و این افزایش به مراتب در بازار سیاه و آزاد بسیار بیشتر است. حتی در همین چند هفته گذشته که شیوع بیماری مطرح شده است دلالان بیش از گذشته از این بازار سوء استفاده می‌کنند.

او تشریح کرد: با پیشرفت بیماری کرونا، قیمت در بازار UPVS به بالاترین حد خود در یک سال گذشته رسیده است در صورتی که باید شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

طوسی علت افزایش قیمت را دست دلالان در این بازار دانست و گفت: دلالان نقش زیادی در افزایش قیمت یو پی وی سی دارند اما تنها دلیل آنها نیستند. دست اندرکار انی مانند پتروشیمی ها، دفتر صنایع پایین دستی و وزارت صنعت در توزیع مواد اولیه نقش بسزایی دارند که نهایتا این مواد در بورس کالا عرضه و قیمت گذاری می شود و به جرات می توان گفت آنها بزرگترین تاثیر را در عرضه و قیمت گذاری محصولات بر عهده دارند.

رئیس انجمن صنایع پروفیل در و پنجره UPVS ایران با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل این صنعت تامین مواد اولیه است و صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی جزو صنایع پایین دستی یا تکمیلی صنعت پتروشیمی است؛ افزود: هر کدام از ارگان های دست اندرکار تقصیر کمبود مواد اولیه را به گردن دیگری می اندازند؛ وزارت صمت کمبود مواد را به گردن پتروشیمی، پتروشیمی به گردن دفتر پایین دستی، این ارگان به گردن وزارت صمت و در نهایت بورس می اندازند و در یک بازه زمانی بازی کی بود کی بود من نبودم را به راه می اندازند که در حقیقت تمام آنها مقصر هستند.

طوسی افرود: در اصل باید گفت دلالان مواد را خریداری کرده و سپس آن را احتکار می کنند و پس از مدتی به ۲ برابر قیمت به فروش می رسانند که شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.

او بیان کرد: قیمت نفت در کل جهان سقوط کرده است و در نتیجه آن قیمت مواد پتروشیمی نیز باید سقوط کند اما در همین شرایط بورس نیز سقوط نکرده است و به بالاترین حد خود رسیده است و برنامه رقابت آزاد گذاشته اند که در آن اصولا دلالان برنده هستند.

رئیس انجمن صنایع پروفیل در و پنجره UPVS ایران بیان کرد: دلال ها با سرمایه های سرگردان مواد را احتکار می کنند و سپس قحطی می شود و به دنبال آن قیمت آن افزایش پیدا می کند، این کار متاسفانه سال هاست که ادامه دارد که سودجویان اصرار دارند ادامه داشته باشد در صورتی که باید از بورس کالا برداشته شود.

طوسی تشریح کرد: هیچ ارگانی متاسفانه از آن حمایت نکرده است و همه به نوعی تماشاگر هستند و ما نگران هستیم در نهایت به تعطیلی کشانده شوند چرا که نمی توانند مواد را تامین کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تحلیل وضعیت بازار میلگرد در دو سال گذشته

نرخ میلگرد کاهش خواهد یافت

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: چندی پیش شاهد افزایش قیمت محصولاتی چون فولاد و میلگرد بوده ایم که خوشبختانه هم اکنون افزایش قیمت را پشت سر گذاشته ایم. بازار آهن و فولاد نوساناتی را تجربه کرد که برخی اعتقاد داشتند به دلیل کمبود مواد اولیه چون شمش و آهن اسنفجی است که در صادرات مطرح بود و برخی اعتقاد داشتند دلیل آن کمبود گاز بوده است.

او بیان کرد: گرانی در بازار آهن از یک ماه گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد تغییر کرده است و با توجه به پیگیری‌ها قیمت آهن کاهش داشته است. هم اکنون شاهد کاهش هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تومانی میلگرد و آهن در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در تشریح افزایش این روز‌های قیمت میلگرد و شمش، افزود: سه دلیل برای این مساله می‌توان ذکر کرد که مهمترین آن‌ها کنترل غیرعادی قیمت‌ها در ماه‌های گذشته است. مطالعه قیمت‌های پایه بورسی نشان می‌دهد قیمت‌ها هیچ تناسبی با قیمت‌های جهانی ندارد و به نوعی قانون‌گذار می‌گوید که باید قیمت‌ها پایین نگه داشته شوند.

رستگار افزود: موضوع دوم که بر افزایش قیمت میلگرد و آهن تاثیرگذار بود، قطعی و کمبود گاز در برخی واحد‌های تولیدی بود که افت تولید و نگرانی از کمبود عرضه را به دنبال داشته است که خوشبختانه این مشکل ادامه دار نبود و کوتاه مدت رفع شد. سومین عامل گرانی قیمت‌ها را افزایش قیمت دلار عنوان کرد.

دو هزار تن شمش آهنی در بورس عرضه شد

جهاندار شکری مدیرعامل یکی از شرکت ها فولادی افزایش قیمت آهن را بالا رفتن قیمت شمش دانست و گفت: مشکل بازار آهن باید به صورت ریشه‌ای حل شود. یکی از اصلی ترین دلایل آن بالارفتن قیمت شمش است که وابستگی به نرخ دلار دارد.

شکری معتقد است که قیمت اصلی آهن در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و متاسفانه در بازار بورس نیز عرضه آن به مقدار زیاد صورت نمی‌گیرد. میزان شمش آهنی که در بازار بورس عرضه می‌شود دو هزار تن است که جوابگوی نیاز‌های صنعت فولاد نیست و باید بیشتر شود.

حال باید دید دلال‌ها تا چه اندازه می‌توانند در بروز این شرایط دخیل باشند؛ به گفته کارشناسان دلال‌ها همیشه محکومان خوبی برای دولت و توجیه شرایط هستند، اما اگر نام واسطه بر آنان بنهیم حقیقت این است که واسطه‌ها همواره سود می‌برند چه قیمت بالا باشد و چه پایین.

واسطه‌ها در زمانی که قیمت‌ها پایین است اقدام به خرید می‌کنند و با رشد قیمت‌ها سود می‌کنند، اما وقتی دولت به صورت دستوری به تعیین قیمت‌ها می‌پردازد، شرایط برای سوداگران و واسطه گران فراهم می‌شود. تصمیم غیر کارشناسی و عجولانه و عدم تغییر رویه عرضه‌های فولاد مبارکه اصفهان بدون اخذ نظر مشورتی از خود کارخانه عامل مهم افزایش قیمت فولاد است.

باشگاه خبرنگاران


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman