آشنایی با مصالح اصلی در صنعت ساخت و ساز

آشنایی با مصالح اصلی در صنعت ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۵ | ۱۳۹۸/۱۲/۱۱

مصالح ساختمانی از جمله ملزومات و وسایلی هستند که برای ساخت یک بنا یا ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. این مصالح یا به صورت مصنوعی و یا به شکل طبیعی در مصارف گوناگون کاربرد دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، اکثر این مصالح در طبیعت یافت می شوند و بعد از استخراج و فرآوری به شکل ساده یا مرکب در ساختمان سازی به کار می روند. در سراسر کشور معادن مختلفی برای استخراج مواد اولیه ساختمانی وجود دارند و در حوزه تامین مصالح ساختمانی مشغول به فعالیت هستند.

در کل تمام مواد و متریال هایی که برای ساخت یک ساختمان مصرف می شوند ریشه در طبیعت دارند و از معادن موجود در سطح زمین بهره برداری می شوند.

پر مصرف ترین مصالح ساختمانی که امروزه توسط سازندگان و پیمانکاران مورد استفاده قرار می گیرند شامل سنگ، چوب، آهن، سیمان، گچ و آجر هستند. در حوزه ساختمان سازی از مصالح متعدد چه طبیعی و چه مصنوعی استفاده می شود که هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند و با توجه به مکان مورد نظر، سلیقه افراد و بودجه آنها مصرف می شوند اما مصالحی که در ادامه عنوان شده اند جزء رایج ترین مصالح ساختمانی هستند که برای ساخت هر نوع بنا ضروری هستند. از مرحله پی ریزی و سفت کاری ساختمان گرفته تا مرحله نازک کاری، این مصالح جزء متریال های اصلی و پایه هستند.

سنگ

سنگ از جمله مصالحی است که به وفور در سطح زمین یافت می شود. این متریال بعد از استخراج از معادن به قطعات ریزتر تبدیل شده و بعد از ساب زنی و صیقل کاری مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از سنگ به عنوان ماده اصلی در ساخت خانه استفاده می شد. خانه های سنگی به جا مانده از زمان های گذشته حاکی از این امر هستند.

از سنگ در ساخت کفپوش، دیوارپوش، پله ساختمان، صفحه کابینت آشپزخانه، مجسمه سازی، نماکاری بنا و … استفاده می شود. مقاومت، طول عمر و زیبایی این متریال باعث شده از آن در امور ساختمانی به وفور استفاده شود. سنگ ها در انواع سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ چینی و … در طبیعت یافت می شوند و هر کدام با توجه به ویژگی های منحصر بفرد خود کاربردهای متفاوتی دارند.

سیمان

سیمان یکی از مصالحی است که به صورت پودری سفید یا خاکستری مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال اگر با آب ترکیب شده و در معرض هوا یا آب قرار گیرد به ماده ای سخت و مقاوم تبدیل می شود. سیمان در انواع مختلف مانند سیمان نسوز، سیمان سفید، سیمان بنایی، سیمان پوزولانی، سیمان پرتلند و … تولید و برای مصارف مختلف در پاکت هایی با وزن مشخص به بازار عرضه می شود.

سیمان پرتلند پرمصرف ترین نوع سیمان در صنعت ساختمان است که در تیپ های مختلف به کار می رود. مقاومت سیمان در برابر رطوبت، حرارت، مواد شیمیایی و … و مهمتر از همه استحکام و مقاومت بی نظیر آن باعث شده از این متریال برای تولید بتن با مقاومت بالا در ساختمان استفاده شود.

فلز

فلزات به دو دسته آهنی و غیر آهنی در ساختمان سازی کاربرد دارند. آلومینیوم، مس، روی، چدن، منیزیم و نیکل جزء دسته فلزات غیر آهنی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. فولاد نیز که در دسته فلزات آهنی قرار می گیرد آلیاژی از آهن است که برای ساخت میلگرد مصرف می شود.

فولاد مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد، از این رو در پروژه های ساخت و ساز به یکی از مصالح پر مصرف و ایده آل تبدیل شده است. قابلیت جوشکاری، سختی بالا، قابلیت خمش پذیری و استفاده از ضایعات از ویژگی های منحصر بفرد فولاد محسوب می شود.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با انواع مصالح ساختمانی

آجر

آجر نوعی مصالح است که از خاک رس ساخته می شود و از گذشته تا امروز در ساختمان سازی کاربرد داشته است. آجرها در دو نوع آهکی و رسی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. آجرهای آهکی از سنگدانه‌های سیلیسی و آجرهای رسی از سیلیکات‌های آلومینیوم تشکیل می شوند که هر کدام از آنها با توجه به کاربرد در مکان های مختلف مصرف می شوند.

یکی از جدیدترین نوع آجر که امروزه هم در نماکاری و هم در دکوراسیون داخلی ساختمان کاربرد دارد، آجر نسوز است. این آجر مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مختلف از جمله حرارت از خود نشان می دهد و در رنگ های متنوع به بازار عرضه می شود.

گچ

گچی که برای امور ساختمانی مصرف می شود از سنگ گچ بدست می آید. بعد از استخراج این سنگ و انتقال آن به کوره، آن را حرارت داده و به ذرات بسیار ریزی به نام پودر گچ تبدیل می کنند. گچ زمان زیادی برای گیرش نیاز ندارد و بعد از ترکیب با آب به سرعت سفت می شود. به همین دلیل برای گچ کاری ساختمان به مقدار مصرف این ماده را با آب مخلوط و مورد استفاده قرار می دهند.

گچ در مواردی نظیر گچ بری ساختمان، سرامیک کاری، کاشی کاری، سفید کردن دیوار و سقف، تولید قطعات پیش ساخته سقف کاذب و … کاربرد دارد. این ماده به میزان قابل توجه از انعکاس سر و صدا در ساختمان جلوگیری می کند و سطحی یکنواخت و یکدست بر روی دیوار یا سقف به وجود می آورد. تنها عیب این دسته از مصالح عدم مقاومت آن در برابر نم و رطوبت، لکه و کثیفی است. در صورت ایجاد لکه بر روی دیوار گچی به سختی می توان آن را برطرف نمود.

چوب

چوب یکی از مصالح کاملاً طبیعی است که از چوب درختان جنگلی بدست می آید. چوب ها دارای طرح و نقش متفاوتی هستند و برای نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، ساخت درب، کابینت و … کاربرد دارند. در حال حاضر روکش های مصنوعی و مقاومی که بر روی چوب طبیعی کار می شوند مقاومت این متریال را در برابر پوسیدگی، ترک خوردگی، تغییرات دما، رشد باکتری و حشرات و … بالا برده و آن را به متریالی پر کاربرد در حوزه ساخت و ساز تبدیل کرده اند.

چوب حسی از طبیعت را با خود به همراه دارد و استفاده از آن در دکوراسیون داخلی و یا حتی نمای بیرون ساختمان جلوه ای متفاوت و دوست داشتنی ایجاد می کند که مورد پسند تمام افراد با سلیقه های متفاوت است.

ساختمانپی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman