افزایش 30درصدی صدورپروانه ساخت در قم

افزایش 30درصدی صدورپروانه ساخت در قم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۵

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم گفت: از ابتدای امسال تا دی ماه،‌ صدور پروانه ساخت در این استان نسبت به مدت مشابه پارسال، ‌۳۰ درصد افزایش‌یافته است.
به گزارش اخبار ساختمان، غلامرضا جانقربان افزود: با وجود این‌که در سطح کشور با رکود ساخت‌وساز مواجه هستیم،‌ ولی روند ساخت‌و ساز درقم با رشد خوبی در حال انجام است.

وی با بیان این‌که صدور پروانه درسال ۹۷ نسبت به ۹۶ نیز ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد، اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته روند ساخت‌وساز تغییر کرده و نگرش به خانه از سکونتگاه و کیفیت بخش زندگی به سمت کالا و سرمایه رفته‌است.

وی ادامه داد: در این راستا نمای رومی نیز مزیت‌هایی برای خریدار دارد و در فروش تاثیرگذار است که با ورود شهرداری، این نما در سطح شهر کاهش‌یافته است.

جانقربان در ادامه گفت: شهر قم ۴۵ هزار هکتار محدوده و حریم دارد که حدود ۱۳ هزار هکتار آن محدوده قانونی شهر می‌باشد و به ساکنان آن خدمات ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: حدود ۳۲ هزار هکتار نیز حریم است که بر اساس قانون، شهرداری باید از آن حفاظت نماید و از این محدوده برای توسعه شهر به نسبت رشد جمعیت و بر اساس طرح‌های توسعه شهری و تفصیلی، به محدوده شهر اضافه شود.

به گفته وی،‌ حدود ۲ هزار هکتار از حریم شهر قم را سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد شهری تشکیل می‌دهد که در ۱۳ محله شهری در مناطق ۲، ۴، ۵ و ۶ قرار دارد.

معاون شهردار قم ادامه داد: برای ۳۰۰ هکتار از بافت ناکارآمد شهری طرحی تهیه‌ شده و می‌تواند اقدامات عمرانی شهر و هشت محله را بر اساس الگویی انجام دهد.

وی با بیان این‌که یک هزار و ۶۷۰ هکتار بافت فرسوده در شهر قم وجود دارد، بیان کرد: از این میزان حدود ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی است که تمام مراحل تصویب طرح تفصیلی بافت تاریخی قم به اتمام رسیده‌است.

وی با اشاره به این‌که تا سال ۹۵ هیچ اعتباری برای عمران و کیفیت‌بخشی زندگی مردم قم درنظر گرفته نشده بود، گفت: از سال ۹۴ تاکنون، بخش‌های عمرانی را پیگیر هستیم و به سمت کف سازی، زیباسازی و جداره سازی معابر شهری رفتیم و این طرح‌ها تاکنون برای ۱۳ محور انجام‌ شده‌است.

جانقربان افزود: این طرح‌های عمرانی باعث افزایش ماندگاری مردم و ارتقاء کیفیت زندگی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شده است که بودجه این بخش درسال ۹۹ به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش‌ یافته است.

وی گفت: اراضی ۳۲ هکتاری واقع در پردیسان که به شهرداری سپرده‌ شده‌ و قرار است ساکنان منازل واقع در حریم دکل‌های برق، راه‌آهن و سکونتگاه‌هایی که نیاز به بازآفرینی دارد را به این اراضی منتقل شود.

وی همچنین بیان کرد: خدمات شهری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت واگذارشده و بر این اساس ۹۰ درصد از ثبت درخواست و صدور پروانه‌ها در این دفاتر انجام می‌شود.

سرانه فضای سبز شهر قم هشت مترمربع با استانداردها فاصله دارد

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این نشست گفت: در دهه فجر امسال ۱۵ طرح در حوزه خدمات شهری با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال افتتاح می‌شود که شامل نقش برجسته، المان و مبلمان شهری، دیوارنگاره‌ها و نورپردازی‌هاست.

سید امیر سامع نیز افزود: چهار طرح المان شهری شامل المان آیت‌الله بروجردی، المان امام رضا(ع)، المان شهدای آتش‌نشان و المان بزرگداشت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نیز در سطح شهر نصب خواهد شد.

به گفته وی، همچنین چهار طرح نقش برجسته بعثت، حضرت خدیجه(س)، میدان ۷۲ تن و پیرامون ورزشگاه شهید حیدریان با اعتبار هفت میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که نورپردازی پل مقداد، رضوی، علیخانی، ۷۲ تن و پل ۹ دی، با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های دهه فجر است، گفت: نورپردازی ۹ دی از نظر حجم و مسائلی که در معماری، تاسیسات، تجهیزات و نگهداری طرح پیش‌بینی‌شده، جزو طرح‌های انگشت‌شمار در سطح کشور است.

سامع با اشاره به این‌که سرانه فضای سبز شهر قم از ۱۵.۶۱ در سال ۹۴ به ۱۹.۷ افزایش‌یافته است، گفت: فضای سبز شهر قم در سال ۹۴، یک هزار و ۸۱۳ هزار هکتار بوده که امروز به ۲ هزار و ۴۴۰ هکتار معادل ۲۴ میلیون و ۴۶۰ هزار مترمربع رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: سرانه شهر قم ۱۹.۷ مترمربع فضای سبز تفرجگاهی و جنگلی است که باید ۲۸ مترمربع باشد و هشت مترمربع با استانداردها فاصله‌داریم.

وی با بیان این‌که امسال ۱۵۵ هزار مترمربع بوستان شهری در مناطق مختلف افتتاح می‌شود، بیان کرد: امسال ۱۰۹ هکتار توسعه کمربند سبز و بوستان‌های جنگلی از جمله تکمیل کمربندی امام علی(ع)، سه‌راه خرمشهر، بوستان مرجعیت، ادامه بوستان کوهسار و ادامه بلوار زائر شهر قم است.

معاون شهردار قم تصریح کرد: برای حضور مردم در شهر و افزایش کیفیت زندگی باید در معابر طولی سایه ایجاد کرد که نیازمند مشارکت و اقبال مردم است.

به گفته وی،‌ امسال ۵۰ کیلومتر فضای سبز به‌صورت طولی و در چند سال گذشته ۳۱۳ کیلومتر توسعه فضای سبز طولی انجام‌ شده‌است.

وی همچنین با بیان این‌که تمام مراحل قانونی طرح کیوانفر طی شده، گفت: یک سال از این پروژه گذشته و قیمت تمام‌شده با افزایش چشمگیری مواجه است که افرادی که باعث و بانی این مساله بوده‌اند، حتما توضیحات لازم را دارند.

سامع علت تاخیر در افتتاح باغ پرندگان را تغییر قیمت‌ها عنوان و بیان کرد: ۲ بار پیمانکاران در این طرح برنده شدند، ولی به دلیل تغییر قیمت‌ها فسخ شد.

وی با بیان این‌که به‌زودی فراخوان مشارکت برای تامین پرنده اعلام می‌کنیم، افزود: این طرح از نظر عمرانی ۸۰ درصد تکمیل‌شده، کار فضای سبز آغازشده است و به‌زودی افتتاح می‌شود.

حدود ۱۰ میلیون مترمکعب روکش آسفالت برای شوارع اصلی و فرعی انجام‌شده است

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز گفت: بر اساس بودجه امسال، حدود ۱۵۴ هزار مترمربع پیاده‌روسازی معابر باید انجام می‌شد که تا پایان سال محقق می‌شود.

عباس حلوایی زاده افزود: حداقل آسفالت سطح شهر هرسال بالغ‌بر ۲۱۰ هزار تُن است و از سال ۹۴ تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تُن تولیدی آسفالت بوده است که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب روکش آسفالت برای شوارع اصلی و فرعی قم انجام‌ شده‌است.

وی ادامه داد: امسال برای روکش آسفالت سطح معابر هشت‌گانه ۱۷۳ هزار تُن اجراشده و تا پایان سال به ۲۲۰ هزار تُن خواهد رسید.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman