اهمیت مدیریت بازسازی مناطق زلزله زده

اهمیت مدیریت بازسازی مناطق زلزله زده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۷

به دلیل بروز برودت هوا و ضعف در برخی از سیستم‌های مدیریتی، ساخت واحد‌های تخریب شده زلزله آذربایجان شرقی به کندی پیش می‌رود.
به گزارش اخبار ساختمان، زلزله یکی از مهم ترین بلایای طبیعی است که چند وقت یکبار به دلیل زلزله خیز بودن کشور دامن گیر بسیاری از شهرهای کشور می شود و این موضوع با هر بار رخ دادن خسارت های بسیار زیادی را وارد می کند.

در بامداد جمعه ۱۷ آبان امسال نیز زمین لرزه شدیدی به قدرت ۵.۹ ریشتر در حوالی شهر ترک از توابع میانه در آذربایجان شرقی رخ داد که بر اثر این حادثه ۵ کشته و ۳۴۶ مصدوم برجای ماند.

لرزه‌نگاری کشور مرکز این زلزله ۵.۹ ریشتری را که ساعت ۲:۱۷ بعد از نیمه شب پنجشنبه رخ داده بود؛ حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی و در عمق ۲ کیلومتری زمین اعلام کرد.

این زلزله شدید بیشتر از ۱۰ ثانیه طول کشید و باعث ترس و وحشت مردم در استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان و اردبیل شد. این زمین لرزه در استانهای آذربایجان غربی و زنجان و قزوین هم احساس شد. اما محل دقیق آن ۱۹ کیلومتری شهر ترک، ۲۲ کیلومتری شهر سراب و ۲۹ کیلومتری ترکمنچای در آذربایجان شرقی بوده است. مرکز این زلزله با اردبیل ۷۹ کیلومتر و با تبریز ۱۲۳ کیلومتر فاصله دارد.

شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ هم در زمین‌لرزه ایران - عراق که به بزرگی ۷٫۳ ریشتر در مقیاس بزرگای گشتاوری در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق_ایران رخ داد.

کانون زمین‌لرزه ۵ کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه بود و زلزله نگاری آمریکا کانون این زلزله را ۳۲ کیلومتری حومه شهر عراقی حلبچه اعلام کرد.

طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد تعداد کشته‌ها در ایران به ۵۷۴ نفر رسیده و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

اهمیت شاکله و مدیریت بازسازی مناطق زلزله زده

گفتنی است بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی به ویژه در روستاها و شهرها از مهم ترین اقداماتی است که شهرها و مناطق زلزله خیز باید در برنامه های خود قرار دهند. خوشبختانه روند بازسازی در بسیاری از شهرها و مناطق کرمانشاه به اتمام رسیده است.

طبق گفته بسیاری از کارشناسان زمین شناسی بسیاری از زلزله ها در نیمه دوم سال و در ایام سرد رخ می‌دهد که این امر نیازمند افزایش امنیت در این ایام سال است.

ساخت اتاقک های ۱۲ متری برای خانوارهای زلزله زده آذربایجان شرقی

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی چادر برای اسکان موقت وجود ندارد، اظهار کرد: ساخت اتاقک‌های ۱۲ متری را برای متقاضیانی که ۲ تا ۳ خانوار در یک واحد مسکونی زندگی می‌کردند، در اولویت قرار داده‌ایم.

او ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ اتاقک ۱۲ متری ساخته شده است و تا یک هفته آینده هم ساخت این واحدهای مسکونی برای کسانی که ۲ تا ۳ خانوار در یک واحد مسکونی زندگی می‌کردند، به اتمام می‌رسد.

جودی بیان کرد: این اتاقک‌های ۱۲ متری برای متقاضیانی است که تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی را دریافت نکرده‌اند. برخی از متقاضیان به جای این اتاقک‌ها تسهیلات نقدی دریافت کرده‌اند، البته متقاضیان اولویت‌دار حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر هستند.

او با اشاره به اینکه ساخت واحد‌های تعمیراتی تا ۲۲ بهمن به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: تعداد واحد‌هایی که بر اثر زلزله آذربایجان شرقی دچار خسارت شده بودند، حدود ۲ هزار واحد بود که تا ۲ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

جودی افزود: واحد‌های تخریب شده بر اثر زلزله هم حدود ۳ هزار واحد مسکونی بود که سعی خواهیم کرد تا پایان خرداد سال ۹۹ ساخت آن‌ها را به اتمام برسانیم.

معاون بازسازی بنیاد مسکن ادامه داد: پس از حادثه زلزله آذربایجان شرقی، کار آواربرداری و شناسایی واحد‌های خسارت دیده را به اتمام رسانده‌ایم و امیدواریم با سرعت بیشتر بتوانیم ساخت واحد‌ها را البته با همکاری مردم به پایان برسانیم.

او اظهار کرد: همکاری مردم و دستگاه‌ها در اتمام ساخت واحد‌ها مهم است و ما با وجود سرمای شدید در این منطقه کار بازسازی را کند نکرده‌ایم تا بتوانیم در موعد مقرر واحد‌ها را به متقاضیان تحویل دهیم.

جودی گفت: تاکنون آواربرداری هزار و ۸۰۰ واحد به اتمام رسیده است و در مرحله فونداسیون و اجرا کردن اسکلت برای واحد‌های احداثی هستیم. البته ناگفته نماند که به سرعت در حال مقاوم سازی واحد‌های تعمیراتی نیز هستیم که امیدواریم این واحد‌ها را به زلزله‌زدگان این منطقه تحویل دهیم.

معاون بازسازی بنیاد مسکن تأکید کرد: در این حادثه بنیاد مستضعفان سیمان کل واحد‌های احداثی و تعمیراتی را تأمین کرد و صدور پروانه ساخت و نقشه ساختمان‌ها هم در این حادثه برای متقاضیان رایگان بود.

جودی با اشاره به بارش برف و سرمای زمستان در این مناطق گفت: به دلیل بارش برف و سرمای زمستان روند بازسازی در این مناطق کند شده اما این سرما داًئمی نیست و به زودی با افزایش دما سرعت کار بیشتر می شود.

او اظهار کرد: هیچ زلزله زده ای در چادر سکونت ندارند و تمامی وسایل گرمایشی در کانکس و اتاقک ها برای مردم در این مناطق تهیه شده است.

جودی با اشاره به روند پرداخت تسهیلات هم در این مناطق گفت: همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات بسیار خوب است و تاکنون از ۳هزار واحدی که نیاز به پرداخت تسهیلات دارند یک هزار واحد عقد قرارداد داشته اند.

کشور نیازمند ساخت انبوه اسکان های موقت برای کشور است / چادر جوابگوی سرمای هوای تبریز نیست

علی بیت الهی رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در رابطه با زلزله اخیر میانه گفت: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته و بازدیدهای میدانی، مسئولان باید بررسی موارد مهم و تاثیرگذار در حوزه لرزه نگاری و مدیریت بحران پس از وقوع حادثه را مورد ارزیابی قرار دهند.

او افزود: با توجه به شروع فصل سرما در مناطق زلزله زده، ضرورت ویژه دارد تا نسبت به سامان بخشی صحیح اسکان اضطراری مردم روستاهای آسیب دیده اقدام جدی به عمل آید.

بیت الهی تاکید کرد: برودت هوا در منطقه و وزش بادهای سرد و بارش برف از موارد مهم پیرامون تصمیم گیری در خصوص اسکان اضطراری است همچنین باید گفته شود که چادر جوابگوی نیاز مردم از حیث ایمنی و دما نیست.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات توضیح داد: تجربه رخداد زلزله ترکمانچای در فصل سرما که اجازه عملیات ساخت و ساز فوری را نمی دهد نشان داد که کشور در هر حال نیازمند تولید انبوه مدل مناسبی از اسکان موقت پس از زلزله است.

او بیان کرد: با توجه به مطالعات و اقدامات انجام یافته در کشور، در خصوص ساخت نمونه هایی از مدل مناسب اسکان موقت با توجه به مناسب نبودن الگوهای قدیمی اسکان موقت مانند کانکس اقدام جدی صورت پذیرد.

او گفت: نظر به تخریب ساختمان‌های خشتی، گلی و سنگی که انسجام لرزه‌ای مناسبی در آنها وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود تا با تعریف طرح های سریع و گسترده، نسبت به جایگزینی این گونه ساختمان‌ها با الگوهای مقاوم در برابر زلزله (الگوهای مصالح بنایی کلافدار و یا ساختمان‌های اسکلت دار) در یک بازه زمانی محدود و منطقی اقدام زودتری انجام شود.

او ادامه داد: با توجه به آسیب دیدگی تعداد زیادی از علمک های گاز در مناطق زلزله زده به دلیل بروز ضربه از دیوارهای غیرمقاوم و ناپایدار کناری و یا قرار گرفتن علمک ها زیر بار آوار این گونه دیوارها، پیشنهاد می‌شود تا طراحی‌های لازم جهت استحکام بیشتر این نقاط حساس در شبکه گاز صورت پذیرد.

نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی نقش بسیار موثری در کاهش میزان آسیب پذیری واحدهای مسکونی به ویژه در روستاها و مناطق زلزله خیز دارد، فرهنگ سازی در این رابطه برای تشویق مردم جهت مقاوم سازی با دریافت تسهیلات خود در این زمینه بی اثر نیست.

از سوی دیگر همزمان با افزایش چشم گیر قیمت تمام شده ساخت واحدها و مصالح ساختمانی هئیت دولت و با همکاری بانک مرکزی و پیگیری بنیاد مسکن میزان تسهیلات مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی افزایش یافت.

براساس قانون سالیانه باید ۱۵ درصد به سقف تسهیلات مسکن روستایی اضافه شود؛ اما امسال با توجه به رشد قیمت مصالح ساختمانی، سقف تسهیلات نیز با در نظر گرفتن این افزایش ۶۰ درصد بالا رفته است.گفتنی است طبق این مصوبه ۴۰ میلیون تومان برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی درنظر گرفته شده و پرداخت می شود. افزایش این میزان تسهیلات خود نقش بسیار موثری در توسعه مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی دارد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman