چشم انداز بازار اجاره مسکن در سال 99

چشم انداز بازار اجاره مسکن در سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۱۷ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۶

این روزها اجاره مسکن سر به فلک کشیده و مستاجران باید هر ماه بالای ۵۰ درصد درآمدشان را در این بخش هزینه کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، سیاست‌های مسکن در ایران همواره برای بخش استیجار برنامه‌ای نداشته و اجاره‌ها فراتر از نرخ تورم افزایش یافته است. به نظر می‌رسد روند فعلی در سه ماهه پایانی سال هم کماکان ادامه پیدا کند اما سوال اینجاست که چه سرنوشتی در انتظار مستاجران در سال ۹۹ خواهد بود؟! «گسترش نیوز» برای یافتن پاسخ این سوال سراغ کارشناسان مسکن رفته و نظر آنها را جویا شده است.

هجوم تقاضا به بازار اجاره

محمد عدالت خواه، کارشناس مسکن در خصوص چشم‌انداز بازار اجاره در سال آینده می‌گوید: قطعا با شرایط حاضر نمی‌توان چشم‌انداز مطلوبی برای موجران متصور شد. مگر اینکه دولت نقش حاکمیتی خود را اعمال کند و برای افزایش مدت قرارداد اجاره اقدام کند.

وی با بیان اینکه دولت باید از مستاجران و مالکان خانه‌های خالی مالیات دریافت کند، می‌افزاید: علاوه بر اینکه اجاره یک ساله با رشد قیمت‌ها همراه خواهد شد، هزینه مضاعفی را از حیث جابه‌جایی به مستاجران تحمیل می‌کند و از طرفی مشکلاتی مانند تغییر مدرسه، محل کار و... را به دنبال دارد.

عدالت خواه ادامه می‌دهد: در بسیاری از کشورها بر اساس مقررات، اجاره نامه‌ها از نظر زمانی نامحدود تعیین می‌شود و سالیانه بر اساس نرخ تورم مبلغی به آن افزوده می‌شود. امروز شاهد این هستیم که برخی از موجران گرانی دلار را بهانه افزایش قیمت‌ها می‌کنند در حالی که مردم درآمد دلاری ندارند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۳۱ قانون اساسی دولت در زمینه فراهم کردن مسکن وظیفه دارد و نمی‌تواند از مسئولیت شانه خالی کند، ادامه می‌دهد: مسکن یک نیاز اولیه است. چنانچه نیاز مردم در بخش خرید برآورده نشود، مجبور به اجاره هستند و در وضعیت کنونی با توجه به نرخ بالای املاک، هجوم مردم به بخش اجاره را شاهدیم که این امر باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن اجاره‌ها می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت بالای شهرهای اطراف کلانشهرها خاطر نشان می‌کند: قطعا در صورت ادامه این وضعیت شاهد حرکت مستاجران از مناطق میانی به مناطق جنوبی شهر خواهیم بود و ساکنان مناطق جنوبی به شهر و شهرک‌های اطراف مهاجرت می‌کنند. این اتفاق در نهایت منجر به بالا رفتن نرخ مسکن در شهرهای اطراف کلانشهر‌ها شده است.

تبدیل رهن به اجاره از طرف موجران

بهروز سرابندی، رئیس مرکز توسعه صنعتی ساختمان و استاد دانشگاه نیز می‌گوید: با توجه به روند غیر قابل پیش‌بینی اقتصاد در تمام ارکان، در مبحث اجاره هم نمی‌توان با قطعیت اظهار نظر کرد.

وی می‌افزاید: با وضعیت کنونی به نظر می‌رسد در سال آینده هم سرمایه داران برای حفظ دارایی خود اقدام به خرید مسکن خواهند کرد و به خاطر اینکه بتوانند در هر زمانی که قیمت‌ها افزایش یافت، آن را بفروشند ترجیح می‌دهند این واحد‌ها را در بازار اجاره عرضه نکنند. بنابراین در این شرایط باید گفت بخشی از خانه‌های آماده که می‌توانند در بازار عرضه شوند، عملا قفل خواهند شد و در نتیجه بازار اجاره فشار بیشتری به دلیل کمبود عرضه متحمل می‌شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه روزهای خوبی برای اجاره نشین‌ها پیش‌بینی نمی‌شود، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه کسب و کار‌ها رونق چندانی ندارد و از طرفی بانک‌ها هم سود بالایی پرداخت نمی‌کنند، به نظر می‌رسد موجران سراغ تبدیل رهن به اجاره بیشتر بروند و این موضوع شرایط را برای مستاجران سخت تر می‌کند.

اجاره بلند مدت؛ اقدامی عملیاتی برای کمک به مستاجران

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن نیز می‌گوید: به نظر می‌رسد در سال آینده رشد نرخ مسکن کمتر از نرخ تورم باشد اما اجاره مسکن همچنان به رشد خود ادامه دهد. به طور کلی افزایش اجاره بالاتر از تورم عمومی و تورم بخش خرید و فروش خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت در بخش مسکن در سال ۹۹ به ثمر نمی‌نشیند، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط بازار مالکان در سال آتی به دنبال تبدیل رهن به اجاره باشند.

سلطان محمدی ادامه می‌دهد: دولت اگر مداخلات قیمتی کند، وضعیت را بدتر می‌کند. به نظرم بهترین کار این است که مقرراتی تعیین شود که بر مینای آن مدت زمان قراردادها را حداقل سه ساله منعقد کنند که اجاره‌ها متناسب با نرخ تورم سالیانه افزایش پیدا کند. این اتفاق ثبات روانی و اقتصادی برای مستاجران به وجود می‌آورد. تصور کنید بچه هایی که در مدرسه ثبت نام کرده‌اند بعد از یک سال باید در مدرسه منطقه دیگر ثبت نام کنند. تغییر محل کار، تغییر محل خرید، قطع ارتباطات اجتماعی و... نیز از این دسته‌اند.

وی می‌افزاید: نباید این نکته را از نظر دور داشته باشیم که دولت نباید وارد موضوعاتی مانند تعیین سقف نرخ شود چون این اتفاق بر خلاف تصور رایج باعث دور زدن بازار اجاره رسمی و افزایش عرضه واحد‌های اجاره‌ای به صورت غیر رسمی می‌شود که در نهایت مستاجر در معرض ریسک‌های بیشتری قرار می‌دهد.

این کارشناس مسکن در پاسخ به سوال ما که چقدر در این آشفته بازار مشاوران املاک مقصرند، می‌گوید: مشاوران املاک هیچ نقشی در گرانی مسکن ندارند. اگر واقعا مشاوران املاک در افزایش اجاره و خرید و فروش مسکن موثر هستند، چرا در زمانی که صنعت ساختمان در رکود است، قادر به افزایش قیمت‌ها نیستند؟! ریشه شکل گیری این تفکر در جامعه مسئولانی هستند که سعی می‌کنند تا ذهن‌ها را منحرف کنند و نقش خود را در تورم موجود اندک جلوه دهند.

گسترش نیوز

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،رهن ،اجاره ،مالیات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman