معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی مطرح کرد:

عدم استقبال از طرح بازسازی بافت فرسوده

عدم استقبال از طرح بازسازی بافت فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۵ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۶

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: هدف این است که با درجاسازی و ساخت مسکن‌های جدید در محلات هدف بازآفرینی شهری معضل بافت فرسوده حل شود اما با توجه به توان اقتصادی مردم، استقبال از این طرح در استان کم بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن علیزاده در نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: بر همین اساس در هفت شهر استان به میزان یک هزار و هفت هکتار محدوده مصوب بازآفرینی شهری وجود دارد که امسال ۴۱ پروژه با مجموع ۸۵ میلیارد ریال شروع شده و به طور متوسط ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: برخی از این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی اعم از اصلاح شبکه‌های آب و فاضلاب، اصلاح معابر در بافت‌های فرسوده، نوسازی و آسفالت معابر، ایجاد خانه محله، کتابخانه و آموزش است که منجر به بازآفرینی شهری می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه استقبال از این طرح در خراسان رضوی و مازندران بسیار خوب بوده است گفت: سهمیه استان در این طرح ۳۵۰ واحد بود که تاکنون ۳۴ نفر متقاضی نوسازی بوده‌اند.

وی تسهیلات ۹ درصد برای دوران مشارکت را از جمله مشوق‌های طرح نوسازی بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: ساخت مسکن در این قبیل بافت‌ها برای انبوه سازان توجیه اقتصادی ندارد از طرفی هم توان اقتصادی ساکنان این محلات پایین است لذا آنطور که انتظار می‌رفت طرح پیشرفت خوبی نداشته است.

علیزاده افزود: راه و شهرسازی در تلاش است با واگذاری زمین‌هایی در این قبیل محلات به ساخت و ساز رونق دهد تا در نهایت منجر به تولید مسکن برای اقشار کم درآمد باشد.

وی با بیان اینکه زمین‌های موردنیاز نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی برای مددجویان تحت حمایت تامین شده است گفت: فقط در شهرستان‌های قاینات و بشرویه مشکل کمبود زمین بود که به نحوی در حال رفع شدن است.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یکی از برنامه‌های راه و شهرسازی برای محلات هدف بازآفرینی را واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: از ورود سرمایه‌گذاران برای ساخت واحدهای مشارکتی استقبال می‌کنیم که در همین راستا پروژه هشت بهشت در محله فرزان بیرجند شروع شده و انتظار می‌رود با این طرح منجر به رونق ساخت و ساز در محلات هدف شود.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌هایی با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و خیران مسکن ساز گفت: در قالب این تفاهم نامه‌ها پروژه‌هایی تعریف شده که خیران مسکن ساز ۲۰۰ واحد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام یک هزار واحد مسکن را تقبل کرده‌اند.

علیزاده با بیان اینکه از سهمیه خیران مسکن ساز هشت واحد در مرحله تهیه نقشه قرار گرفته و به زودی عملیات اجرایی آن شروع می شود اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان و طبس مسکن مناسب را احداث و به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد کرد.

وی یادآور شد: تعدادی واحد مسکونی نیز در قالب تفاهم نامه‌ای با نیروهای مسلح و آموزش و پرورش ساخته می‌شود که اولویت تامین زمین از سوی این نهادهاست.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن با گردش مالی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی در حوزه ساخت و ساز استان می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح ضمن افزایش شاخص مسکن استان، شاهد بهره‌مندی اقشار متفاوت جامعه خواهیم بود به طوری که هم محرومان و هم دهک‌های پایین و متوسط از مسکن مناسب برخوردار خواهند شد.

علیزاده همچنین از تشکیل بانک مصالح در سطح کلان کشور برای ساخت مسکن ملی خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این بانک جلوگیری از افزایش تورم در حوزه مصالح ساختمانی است که سهم استان خراسان جنوبی پس از تکمیل ثبت نام تمام استان‌ها مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به حل مشکل چندین ساله واگذاری زمین در شهر اسدیه گفت: زمانی که اسدیه روستا بوده برخی اراضی واگذار شده و پس از شهر شدن آن اراضی در محدوده نبود اما اکنون این مشکل رفع شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه اکثر مطالبات پیمانکاران حوزه راه به روز شده است گفت: برخی مطالبات از سال‌های ۹۵،۹۶ و ۹۷ پرداخت شده و معوقات زیادی در حال حاضر نداریم.

میرمحمد مودی عنوان کرد: در مجموع محورهای استان ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار داریم که امید است با تخصیص‌های جدید پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار محور بیرجند - قاین که از مصوبات سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان بوده است گفت: تخصیص این اعتبار مراحل پایانی را سپری می‌کند و امید می‌رود در پرداخت آن مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: رایزنی‌هایی نیز برای تخصیص اعتبار به محور دیهوک - فردوس و طبس - بشرویه شده که اعتبار موردنیاز محور دیهوک - فردوس - بجستان به صورت ۱۰۰ درصد که سازمان برنامه و بودجه موافقت کرده، آن را پرداخت کند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman