رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد مطرح کرد:

علت رکود بازار مسکن گرانی است

علت رکود بازار مسکن گرانی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۲

قیمت بالای مسکن در شهرکرد توان خرید را از شهروندان گرفته است و بسیاری اجاره نشین شدند و بسیاری نیز از این شهر به دیگر شهرهای استان مهاجرت کردند.
به گزارش اخبار ساختمان، خانه دار شدن و احساس زیستن در خانه ای که مالک آن باشی بسیار آرامش بخش است، وقتی از پرداخت کرایه خانه راحت می شوی و دیگر نگران جابجایی هر ساله از این خانه به آن خانه برای یافتن مکانی که نزدیک مکان مدرسه فرزندان و محل کار باشد، را نیستی.

شرایط اقتصادی فعلی کشور همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و موجب افزایش قیمت چشمگیر حوزه مسکن شده است.

پنج شهر در کشور شامل شهرکرد، کرمانشاه، همدان، سنندج و اراک بیشترین قیمت مسکن را با توجه به شاخص جمعیتی دارند جالب این است که چهارمحال و بختیاری جزو استان هایی با آمار بالای بیکاری در کشور است و درآمد خانوار ها در این استان پایین است اما قیمت مسکن در این استان به ویژه شهرکرد بسیار بالا است.

قیمت مسکن در شهرکرد در نقاط مختلف شهر متفاوت است و هم اکنون خرید و فروش مسکن در این شهر از متری سه میلیون تا بالای هشت و نه میلیون گزارش شده است.

یکی از شهروندان شهرکرد اظهار داشت: قیمت مسکن در شهرکرد افزایش قابل توجهی داشته است و همین امر نیز موجب افزایش رهن و کرایه خانه شده است.

صمیمی بیان کرد: افزایش قیمت مسکن موجب شده است که کسی توان خرید مسکن نداشته باشد و امیدی به خانه دار شدن نیز نداشته باشد.

وی بیان کرد: قیمت مسکن در شهرکرد آنقدر بالا رفته است که با پس انداز و گرفتن وام مسکن نیز نمی تواند یک واحد مسکن با متراژ پایین خرید.

این شهروند شهرکردی بیان کرد: بسیاری از اجاره نشین ها در سطح شهر شهرکرد به علت افزایش رهن و اجاره در پی افزایش قیمت مسکن از شهرکرد خارج شده اند و به روستاها و شهرهای حاشیه ای مهاجرت کردند.

قیمت مسکن نسبت به سال گذشته سه برابر شده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد با اشاره به افزایش قیمت بالای مسکن در شهرکرد، بیان کرد: علت رکود بازار مسکن گرانی است زیرا کسی قدرت خرید ندارد.

محمد رئیسی با بیان اینکه قیمت مسکن نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، تصریح کرد: از خرداد ماه امسال قیمت مسکن رو به کاهش است که در حاشیه شهرها نیز این امر صورت گرفته اما در سطح شهرها کاهش چشمگیر پنج تا ده درصدی داشته است.

رئیسی در پاسخ به این سئوال که بازار مسکن را چطور پیش بینی می کنید، تاکید کرد: امسال دیگر بازار مسکن رونقی نخواهد داشت و بعید است قیمت مسکن در شهرکرد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: باید مسئولان کمک کنند تا واگذاری مسکن درست شود و زوج های جوان بتوانند با دریافت تسهیلات و کمک مالی صاحب خانه شوند.

رئیسی بیان کرد: قیمت اجاره مسکن در شهرکرد نیز بالا رفته و به دلیل اینکه درآمد ها در این منطقه پایین است، برخی خانواده ها به حاشیه شهر شهرکرد مانند بهرام آباد و شهرکیان و فرخشهر مهاجرت می کنند.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن در استان چهارمحال و بختیاری به گونه ای شده که توان خرید کم شده است.

ابراهیم علیرضایی افزود: متاسفانه بازار مسکن چندسالی جهش و چندسالی ثابت بوده و در سایر استان های کشور هنگام رکود بازار مسکن شاهد افت قیمت ها می شدیم اما در استان بسیار کم این امر صورت گرفته است زیرا مردم در بخش دیگر غیر از مسکن سرمایه گذاری نمی کنند و بعد از سرمایه گذاری منتظر رونق دوباره مسکن می شوند.

وی بیان کرد: اخیرا از استان های اصفهان و بیشتر خوزستان به دلیل آب و هوای مطلوب استان افرادی که نرم اقتصادی متوسط به بالا دارند اقدام به خرید مسکن در استان کردند اما آماری در این خصوص در دست نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد خانواده در بخش مسکن کافی نیست، تصریح کرد: دولت به دنبال کاهش قیمت تمام شده زمین در بخش ساختمان است.

علیرضایی در خصوص ارائه تسهیلات مسکن گفت: باید این امر مدیریت شود در غیر این صورت موجب افزایش قیمت مسکن می شود زیرا عده ای کمی که دارای مسکن هستند تمایل دارند ملک خود را بهتر به فروش برسانند.

راه اندازی سامانه معاملات املاک در شهرکرد ضروری است

وی تاکید کرد: به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده سامانه معاملات املاک که در کلان شهرها راه اندازی شده در استان هم راه اندازی شود تا اگر در محله های شهر معامله ای صورت می گیرد مابقی از آن مطلع شوند و در نتیجه شاهد ثبات قیمت مسکن خواهیم بود.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان گفت: امید است در استان توسط وزارت راه و شهرسازی سامانه معاملات املاک راه اندازی شود.

علیرضایی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن موجب افزایش ساخت و ساز می شود، تصریح کرد: اکنون بسیاری بخش ها در بخش مسکن سرمایه گذاری ندارند و منتظر هستند ببینند چه اتفاقی صورت می گیرد از طرفی بخش مصالح وابسته به یک سری پارامتر است که به تحریم ها برمی‌گردد و قیمت آهن، یراق آلات، شیرآلات و ... بالا رفته است.

وی گفت: دستمزدها نیز 20 تا 30 درصد افزایش یافته که موجب افزایش قیمت مسکن شده است که اکنون دولت در تلاش است در طرح اقدام ملی یک هزار واحد مسکونی در شهرهای شهرکرد و بروجن و یک هزار و 134 واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در قالب طرح اقدام ملی احداث کند که به بازار رونق داده و ساخت و ساز مسکن صورت گیرد و نهایتا منجر به اشتغال شود.

علیرضایی بیان کرد: طرح احداث یک هزار و 851 واحد مسکونی که تحت عنوان «بازآفرینی شهری» در استان نیز دنبال می شود و باید تشویق هایی در شوراها و شهرداری انجام شود و قانون اجازه دهد تا متولیان امر بتوانند براساس تشویق نامه تخفیفاتی دهند.

علیرضایی عنوان کرد: قیمت مسکن از اول خرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نداشته است بلکه پنج الی ده درصد کاهش قیمت هم داشته است که امید است با شروع طرح اقدام ملی بازار مسکن رونق بیشتری بگیرد.

افزایش قیمت در شهرکرد قابل تامل بوده و نیازمند پیگیری و مدیریت است تا شاهد مراقب افرادی باشیم که درآمد آنچنانی ندارند و زیر بار مخارج زندگی کم نیاورند. لازم است مدیریتی صورت گیرد تا افزایش قیمت مسکن در شهرهای مختلف کنترل شده و متناسب با درآمد خانواده باشد تا عدالت اجتماعی شکل گیرد و تنها عده ای خاص سود کلان نبرند.

مهر

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،رکود ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman