موارد موثر بر تعیین قیمت محصولات فولادی

موارد موثر بر تعیین قیمت محصولات فولادی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۱ | ۱۳۹۸/۰۹/۱۱

آهن که به صورت سنگ آهن از طبیعت گرفته شده و به صورت فولاد و محصولات حاصل از آن مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان مولفه ای بسیار مهم و حائز اهمیت در دنیای اقتصاد داخلی وخارجی کشورها مورد مطالعه قرار می گیرد.
به گزارش اخبار ساختمان، مصرف آهن از زمانهای قدیم به صورت های گوناگون دربین مردم رایج بوده و هست و این ماده پرکاربرد که اتفاقا چهارمین عنصر فراوان پوسته زمین است تاثیر بسزایی در رونق بازار و به طورکلی صنایع و زندگی صنعتی انسان امروزی دارد.

در این مقاله سعی شده عوامل موثر برتعیین قیمت تیرآهن، میلگرد، لوله و ورق به عنوان بخشی از محصولات پرکاربرد مقاطع فولادی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه مورد بررسی قرار گیرد.

۱. قیمت سنگ آهن جهانی

ازآنجایی که ماده اولیه تولید محصولات فولادی و ازجمله تیرآهن، میلگرد و ورق سنگ آهن است پس به طورحتم قیمت جهانی این ماده پرارزش یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار قیمت مقاطع فولادی است. البته ایران دارای منابع غنی از سنگ آهن بوده و ۷۰ درصد نیاز داخلی خود را تامین کرده و فقط ۳۰ درصد این ماده از خارج ازکشور و به ویژه از کشور چین وارد میشود و به همین علت این عامل به تنهایی حداقل در کشوری مثل ایران نمیتواند تاثیر زیادی در تعین قیمت میلگرد ، و ورق داشته باشد و فاکتور تاثیرگذار بعدی یعنی قیمت ارز به همراه این عامل میتواند بیشتر موثر واقع شود.

۲. قیمت ارز:

امروزه واردات و صادرات و به طور کلی تجارت جهانی نقش مهم و کلیدی در نوسانات بازار داخلی کشورها دارد و بالطبع نرخ ارز که اصل مبادلات محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد و ورق است تاثیر مستقیم بر قیمت این مواد خواهد داشت هرچند گاهی سیاستهای داخلی یک کشور ایجاب میکند که دربرهه ای از زمان قیمت ارز ثابت نگه داشته شود و یا ارزش پول یک کشور به علت مسائل سیاسی پایین می آید که دراینصورت حتی اگر قیمت سنگ آهن جهانی هم کاهش داشته باشد و یا ثابت نگه داشته شود مادر کشور مذکور با افزایش قیمت مقاطع فولادی نظیر تیرآهن، میلگرد و قیمت لوله مواجه خواهیم شد.

۳. عرضه وتقاضا:

این مسئله یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر قیمت آهن و فولاد است. هرچه میزان عرضه این محصولات بیشتر و تقاضای آنها کمتر باشد قیمت کاهش می یابد و بالعکس هرچه تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باشد قیمت محصولات فولادی افزایش خواهد داشت؛ وبرهمین مبنا گاهی بعضی ازکارخانجات تولیدی با ایجاد بازار کاذب (تقاضای زیاد ساختگی) برای محصولات تولیدی خود افزایش قیمت کاذب یا حباب قیمت ایجاد میکنند که موقتی و زودگذر است که تشخیص این مهم در تخصص افراد با تجربه است.

۴. بازار بورس کالا:

بازار بورس جایی است که تولیدکننده و مصرف کننده میتوانند بدون واسطه کالاهای خود را قیمت گذاری کنند و از این نظر امن محسوب میشود و میتواند مبنای درست و مطمئنی برای تعین قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق و یا دیگر مقاطع فولادی باشد چراکه بورس جایی است که همه تولیدکنندگان میتوانند با اطمینان کالاهای خود را عرضه کنند و همانطور که گفته شد عرضه زیاد باعث کاهش قیمت کالا میشود و چون چند سالی است این امرصورت میگیرد و تقریبا عرضه و تقاضا به یک میزان ثابتی رسیده است باعث ثبات نسبی قیمتها به خصوص در زمینه محصولات فولادی شده است.

هر چند فرصت طلبان گاهی در این عرصه نیز نفوذ کرده و باکنترل عرضه تولیدات خود (عرضه قطره چکانی) میخواهند نبض بازار را به دست گرفته و قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

۵. قیمت قراضه:

قراضه یکی دیگر از منابع تامین مواد اولیه است که از آن مقاطع فولادی به دست می آید و قیمت آن تاثیر مستقیم بر محصولات فوق خواهد داشت.

۶. قیمت انرژی:

نفت که یکی از مهمترین منابع انرژی در جهان است میتواند ۱۵ درصد قیمت محصولات فولادی راتعیین کند؛ چراکه نفت و مشتقات آن و انرژی حاصل از آنها هم به عنوان تامین کننده اصلی انرژی کارخانجات تولیدی مقاطع فولادی و هم در حمل و نقل این کالاها نقش بسزایی دارد بنابراین قیمت نفت و دیگر انرژیها به طور مستقیم بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار است.

۷. هزینه های تولید:

این مورد شامل موارد زیادی است از جمله: دستمزد و تعداد نیروی انسانی، ماشین آلات و هزینه های جانبی آنها، انبارها و ...

به طور کلی بازار فولاد نه تنها در ایران بلکه درکلیه کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه، به عنوان یکی از عرصه های حساس و کلیدی، همواره موثر و متاثر از سیاستهای داخلی و خارجی آن کشور است و عوامل ذکرشده که همگی مکمل یکدیگرند بخشی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق به عنوان نمونه های پرمصرف مقاطع فولادی خواهند بود.

مهر

برچسب ها:

قیمت ،آهن ،فولاد ،میلگرد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman