بررسی تجربه سه کشور در صنعتی سازی ساختمان

بررسی تجربه سه کشور در صنعتی سازی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۲۱

کشور‌های خارجی به منظور دستیابی به اهدافی از جمله رشد تولید، کاهش زمان ساخت، بهبود کیفیت، کاهش قیمت مسکن و رشد اشتغال داخلی، از روش صنعتی سازی ساختمان استفاده می‌کنند. سیاستگذاری‌ هوشمندانه دولت‌ها در این زمینه، رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اقبال متقاضیان مسکن به این نوع از ساخت و ساز را به دنبال داشته است.
به گزارش اخبار ساختمان، کشور‌های مختلف با اهداف و برنامه‌ریزی‌‌های مشخص و البته تا حدی متفاوت، ساخت مسکن به روش صنعتی را در دستور کار خود قرار دادند. بر اساس گزارش‌های موجود در دنیا بین ۲۰ الی ۸۰ درصد، صنعتی سازی ساختمان انجام می‌شود.

۷۰ درصد ساختمان‌های دولتی در مالزی باید صنعتی سازی شوند

به عنوان نمونه در کشور مالزی، به دلیل افزایش جمعیت از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ نیاز به ساخت بیش از ۸.۵ میلیون واحد مسکونی وجود دارد. به همین منظور، دولت مالزی تمرکز بر صنعتی سازی ساختمان را به‌عنوان راهی برای رسیدن به توسعه پایدار و پاسخ به نیاز این کالای اساسی انتخاب کرده است.

تولید ساختمان های کارآمدتر با کیفیت بالا در زمان کوتاه و کاهش وابستگی به کارگران خارجی از جمله اهداف اصلی مسئولین این کشور برای رونق صنعتی سازی بوده است.

به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده، اقداماتی از جمله تأسیس کمیته راهبری توسعه و تدوین نقشه های راه صنعتی سازی ساختمان (IBS Steering Committee)، الزام نهادهای دولتی برای ساخت ۷۰ درصد ساختمان‌های خود به روش صنعتی، الزام بخش خصوصی برای ساخت ۵۰ درصد ساختمان‌ها به روش صنعتی، تعیین استاندارد قطعات، تعیین شاخص‌های ارزیابی و کمیته ناظر صنعتی سازی در کابینه، ارتقای سطح صنعتی سازی ساختمان و انطباق با آداب و رسوم مالزی و تحقیق و پژوهش تجارب سایر کشورها، طی سال‌های متمادی توسط این کشور انجام گرفته است.

مطابق با بررسی های کارشناسی، کشور مالزی در پایان سال ۲۰۱۵ به تمام اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود در این زمینه دست یافته و تعداد پیمانکارانی که قصد آموزش و ورود به این نوع از ساخت و ساز را داشتند، از مقدار برآورد شده ۱ هزار شرکت به بیش از ۹ هزار شرکت افزایش یافته است.

اهداف صنعتی سازی ساختمان در چین

در کشور چین نیز علاوه بر تلاش به منظور حفظ فرهنگ گذشته، پس از طی مسیرهای لازم توسعه، استفاده از روش ساخت صنعتی که دارای مراحلی همچون پیش­‌ساخت، پیش‌­مونتاژ، روش‌­های ساخت مدرن و تولید خارج از کارگاه است، به منزله یک روش مهم و فراگیر پیگیری شد.

این کشور صنعتی سازی را در سال ۱۹۵۰ به منظور تحقق اهداف کاهش قیمت مسکن، بهبود کیفیت مسکن، کاهش زمان ساخت و افزایش عرضه مسکن آغاز کرد.

تولید اجزای ساختمان در کارخانه یا در محیط‌های به طور کامل کنترل شده، تحویل اجزای پیش‌ساخته به محل‌های ساخت و ساز و گردآوری اجزا برای شکل‌گیری ساختارهای ساختمان، از جمله اقدامات چین برای اصلاح شیوه‌های ساخت متداول خود بود.

اقدامات چین برای رونق صنعتی سازی ساختمان

کشور چین به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده، اقداماتی از جمله استفاده از تکنولوژی‌های پیش‌ساخته با تمرکز بر یادگیری از تکنیک «ساخت و ساز بزرگ شوروی»، استانداردسازی طراحی، ساخت کارخانه تولید اجزا و قطعات و مکانیزاسیون ساخت و ساز، تحقیق و پژوهش تجارب سایر کشورها، امکان سازی آموزش و تربیت نیروی کار، تأسیس سازمانی با عنوان مرکز توسعه صنعتی ‌سازی مسکن (Housing Industrialization Promotion Centre)، تعیین و تدوین راهبرد برای توسعه صنعتی سازی ساختمان و تهیه مدارک فنی و در نهایت تعریف خط مشی «سیستم گواهینامه‌ی عملکردی ساختمان‌های مسکونی» را در طی این ۷۰ سال دنبال کرد.

در ادامه این روند شرکت‌های بزرگ صنعت ساختمان چین مانند شرکت ونکه و شرکت پیمانکاری عمومی و مهندسی ساخت و ساز نان تانگ، وارد بازار شدند و با فعالیت در بخش پژوهش و تحقیق این روش از ساخت و ساز را در کشور گسترش دادند.

در سال ۲۰۰۷، شرکت ونکه ساخت ۱۵۰ هزار متر مربع مسکن صنعتی در چین را به پایان رساند و در سال ۲۰۰۸، این شرکت ۹ پروژه صنعتی ‌سازی مسکونی را در بیش از ۶۰۰ هزار مترمربع آغاز کرد.

از سال ۲۰۰۹ تاکنون، شرکت ونکه به ساخت پروژه‌های واحد­های مسکونی به روش نوین در چندین شهر پایلوت ادامه داده است. هدف این شرکت تربیت نیروی کافی و متخصص در امر صنعتی ‌سازی برای انجام پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ در چین است.

ساخت ۳۰ درصد از واحد‌های مسکونی به روش‌ پیش‌ساخته در آمریکا

در کشور آمریکا نیز برنامه‌ها و رویکرد‌ها به سمت صنعتی سازی رفته است. این کشور از سال ۱۹۳۰ فرآیند این نوع از ساخت و ساز را آغاز کرد. این روند پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز به رفع کمبود بحران مسکن تشدید شد تا اینکه در سال ۱۹۹۹، ساخت مسکن به روش پیش‌ساخته ۳۰ درصد ساخت و ساز واحدهای مسکونی را به خود اختصاص داد.

کشور آمریکا در صنعتی سازی ساختمان سه هدف اصلی شامل رفع نیاز به مسکن، کاهش قیمت مسکن و ضرورت ساخت ساختمان‌های ارزان برای اقشار کم درآمد، طبقه متوسط و ضعیف جامعه را در پیش گرفته است.

این کشور اقدامات مستمری را جهت فرهنگ‌سازی و متداول ساختن روش صنعتی مانند فراهم‌سازی امکانات و تسهیلات برای بخش خصوصی، ایجاد فضای رقابتی بین سازندگان (مبتنی بر قیمت، معماری، معافیت مالیاتی و صرفه جویی در انرژی) و در نتیجه بهبود کیفیت تولیدات و تحقیق و پژوهش توسط کنسرسیوم‌های خصوصی-دولتی به منظور بهینه‌سازی فرآیند مهندسی ارزش و استفاده از تکنولوژی جدید انجام داده است.

مقاومتی نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman