عمارت کلاه فرنگی ماکو را بهتر بشناسید

عمارت کلاه فرنگی ماکو را بهتر بشناسید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۴ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۹

عمارت کلاه فرنگی ماکو جاذبه‌ای زیباست که در شمال غربی ترین نقطه کشور ایران قرار دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، بنای قدیمی عمارت کلاه فرنگی در سمت شرق خیابان امام (ره) و در تنها و طولانی ترین خیابان شهر ماکو و به موازات دره حد فاصل دورشته کوه قرار گرفته است. در اطراف عمارت فوق ساختمانهای قدیمی مانند عمارت شهربانی، محل شورای داوری سابق و چند بنای دیگر وجود دارند.

عمارت کلاه فرنگی، قسمتی از مجموعه ساختمان بزرگ قدیمی متعلق به یکی از خوانین ماکو بنام علی‌قلی خان بیات است که بعدها توسط اداره بهداری از تقی‌خان بیات خریداری شده است. تمام ساختمانهای قدیمی مذکور بجز عمارت کلاه فرنگی، تخریب شده است.

این بنای قدیمی از نظر فرم و تکنیک کار مخصوصاً گچبری و آئینه کاری بسیار جالب توجه بوده و اثری است متعلق به اواخر دوره قاجاریه که بدون هیچ دخل و تصرفی به همان شیوه اصلی حفظ شده است.

ساختمان کلاه فرنگی 2 طبقه بوده بطوریکه از نقشه و عکس‌های ضمیمه مشخص می‌شود قسمت داخلی دارای گچبری و پلان آن صلیبی شکل و فرم آن از بیرون بصورت 8 ضلعی است.

بالکن چوبی که در هر طبقه دارای 20 ستون چوبی است زیبایی و طرح جالبی به این بنا بخشیده است و مصالح بکار رفته در ساختمان کلاه فرنگی شامل آجر، خشت خام، تیرهای چوبی و اندود گچی در جبهه خارجی و جبهه داخلی و تزئینات گچبری و آئینه کاری فوق العاده زیبا در طبقه اول و نقاشی آب و رنگ شامل صحنه‌های متفاوت در طبقه همکف است.

به هر صورت این عمارت از نظر تناسبات معماری جا افتاده و خوش ترکیب بوده و دارای دید و منظره بسیار خوبی است، عمارت کلاه فرنگی در اصل قسمتی از ساختمان بزرگ مالک اصلی بوده و بعد از فروش آن، بهداری ماکو بخشهای دیگر ساختمان را تخریب و بجای آن بناهای جدیدی احداث و فقط عمارت کلاه فرنگی را حفظ کرده است.



ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman