گفتگو با تیم بتن دانشگاه اراک؛

بتن سبک نیاز کشور است

بتن سبک نیاز کشور است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۷ | ۱۳۹۸/۰۸/۱۳

زلزله وحشتناک است ولی لحظه ای می آید و خرابی به بار می آورد و می رود، حجم خسارت جانی و مالی که از وقوع زلزله برجا می ماند بستگی به خیلی چیزها دارد که یکی از آنها مصالح ساختمانی است.
به گزارش اخبار ساختمان، تیم بتن دانشگاه اراک یکی از گروه هایی است که سعی می کند به ارتقای کیفیت یکی از مهمترین مصالح ساختمانی کمک کند و در این راه موفقیت هایی کسب کرده است.

این تیم پس از کسب مقام اول مسابقات انجمن بتن ایران در رشته تیر سبک خمشی، از مسابقات گفت و از آنچه در ساختمان سازی باید رعایت شود تا زلزله کمتر آسیب بزند و خرابی به بار بیاورد.

میرزایی مقدم گفت: پیش از عید موافقت گروه را برای شرکت در مسابقات گرفتم. فراخوان جذب اعضای تیم اردیبهشت منتشر شد. پس از برگزاری جلسه توجیهی و گرفتن آزمون عملی از متفاضیان، 10 نفر اعضای تیم را انتخاب کردم که شامل پنج پسر و پنج دختر بودند.

وی افزود: تقریبا بلافاصله پس از شروع تمرینات با موانع روبرو شدیم. اولین مانع تجهیزات موجود در آزمایشگاه دانشگاه بودند. تعدادی از آنها نیاز به تعمیر داشت و مسئولین امر در انجام این کار تعلل می‌کردند.

علیرضا کرمی، یکی از اعضای تیم ادامه داد: زمانی که دیدیم عملکرد دانشگاه در اعمال تعمیرات کند است، خودمان آستین‌ها را بالا زدیم و شروع به تعمیر دستگاه‌ها کردیم. البته دانشگاه هم پس از این کار در انجام تعمیرات به ما کمک کرد. ولی خب، این خرابی یک هفته ما را عقب انداخت، ضمنا هزینه تعمیرات را نیز خودمان پرداخت کردیم.

اعضای تیم بتن دانشگاه اراک می گویند معاونت پژوهشی دانشگاه اراک، به آنها قول سه میلیون تومان کمک مالی داده که تنها نصف آن پرداخت شده و در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون تومان فاکتور دارند که از دانشگاه انتظار می‌رود آن‌ها را نقد کند. حتی پول بلیط رفتن به کرج را هم خودشان داده اند.

گرفتاری کاغذبازی اداری

غزل ساجدی یکی دیگر از اعضای تیم گفت: مشکل دیگر ما استفاده از آزمایشگاه در روزهای تعطیل بود. در تعطیلات رسمی و همچنین بازه 21 مرداد الی 3 شهریور که دانشگاه تعطیل بود، نتوانستیم در آزمایشگاه حضور پیدا کنیم. مسئولین به ما قول می‌دادند که در روزهای تعطیل اجازه استفاده از آزمایشگاه را داشته باشیم ولی چون نامه نگاری‌ها بسیار دیر انجام می‌شد، در نهایت از حضور ما در دانشگاه ممانعت می‌شد.

نفیسه شفیعی، دیگر عضو تیم نیز گفت: چند نفر از اعضا اراکی نبودند و نیاز به خوابگاه داشتند. دانشگاه در تابستان به آنها خوابگاه داد ولی هزینه خوابگاه را از آنها گرفت!

رویای فتحِ فراتر از ایران

میرزایی مقدم درباره مسابقات گفت: در هفدهمین دوره مسابقات انجمن بتن ایران که در کرج برگزار شد، 81 تیم حضور یافتند. مسابقات در چهار گرایش تیر سبک خمشی، بتن پرمقاومت، مکعب بتنی سبک و سازه محافظ تخم مرغ برگزار شد. با توجه به امکانات موجود در دانشگاه، ما گرایش تیرسبک خمشی را برای رقابت انتخاب کردیم. البته قصد داشتیم در گرایش مکعب بتنی هم حضور یابیم ولی خرابی تجهیزات دانشگاه ما را از این کار بازداشت.

میرزایی مقدم افزود: قصد شرکت در مسابقات بین‌المللی را هم داریم ولی هم مشکلات مالی پیش رو داریم و هم مشکل ویزای آقایان عضو تیم.

علیرضا کرمی نیز اضافه کرد: هنوز در اینباره با دانشگاه صحبت نکرده‌ایم، امیدواریم با ما همکاری کنند. چون حتی رفت و آمد داخلی هم برای ما گران تمام می‌شود، چه برسد به سفر خارجی. قبلا دانشجویان خود من در تیم دانشگاه ازاد اراک توانستند در مسابقات کوالالامپور مقام اول را کسب کنند، امیدوارم امسال نیز تیم دانشگاه اراک این موفقیت را تکرار کند.

بتن سبک نیاز کشور است

گفتگو با تیم بتن دانشگاه اراک در ادامه، پیرامون کیفیت بتن در ایران ادامه یافت. میرزایی مقدم در اینباره گفت: با نظام مهندسی برای تحقیق درباره سطح بتن استان صحبت‌هایی کردیم که امیدوارم به نتیجه برسد. سبک‌سازی هنوز در ایران مرسوم نشده در حالی که ایران نیازمند بتن سبک ست. بتن سبک در کاهش مصرف انرژی گرمایی ساختمان و همچنین در مقاومت برابر زلزله بسیار کارآمد است.

میرزایی مقدم درباره مزایای اقتصادی بتن سبک گفت: مصالح سبک وزن ساختمان را کم می‌کند و در نتیجه مقدار بتن و میلگرد مصرفی کاهش می‌یابد. سال 95 مسئولین استانی را توجیه کردیم که بتن سبک باید وارد صنعت ساختمان شود ولی مسئولین تغییر کردند و زحمات ما هدر رفت.

میرزایی مقدم افزود: ما در زمینه بتن سبک پتانسیل صنعتی داریم، معدن داریم، علم این کار را هم داریم ولی از آن استفاده نمی‌کنیم. قیمت بتن سبک اکنون 50 درصد بیشتر از بتن عادی است ولی اگر تسهیلات دریافت کنیم قیمت آن پایین‌تر می‌آید. مشکل اصلی، مسئله روان کننده‌هاست که اکثرا وارداتی هستند. البته یک شرکت داخلی هم روان کننده تولید می‌کند ولی قیمت محصول آن امسال 3 برابر شده است، گویا آن شرکت نیز مواد اولیه خود را وارد می‌کرده است.

در ساختمان سازی پیشرفت کرده‌ایم ولی تازه به یک سوم کیفیت دوبی رسیده‌ایم

علیرضا کرمی گفت: حتی یک نفر تلفات هم هنگام وقوع زلزله زیاد است، ولی در سالهای اخیر صنعت ساختمان پیشرفت زیادی داشته است و بافت‌های جدید شهری، خصوصا ساختمان‌های شخصی‌ساز، توانایی تحمل زلزله‌ای مشابه زلزله بم را دارند. در زلزله کرمانشاه حتی اسکلت ساختمان‌های مسکن مهر که بسیار بد ساخته شده بودند و داخل ستون‌ها به جای بتن با پاره آجر پر شده بود، فرو نریخت، بلکه تنها دیوارها نابود شدند.

میرزایی مقدم گفت: برای اینکه دیوارها نیز آسیب نبینند باید از آجرهای پازلی استفاده شود، همچنین مجموعه اقداماتی هنگام ساخت روی دیوار صورت بگیرد که هزینه‌ای ندارند ولی به دلیل زمان‌بر بودن معمولا از انجام آن‌ها چشم پوشی می‌شود. استاندارد مقاومت بتن در ایران 30 مگاپاسکال است، در حالی که این استاندارد در امارات 90 مگاپاسکال است.

وی تاکید کرد: هم تولیدکنندگان عامل کیفیت پایین بتن ایران هستند هم تکنسین‌ها که آموزش کافی برای ساخت بتن‌های پرمقاومت ندیده‌اند و مهارت این کار را ندارند.

سرپرست تیم بتن دانشگاه اراک افرود: باید استاندارد خودمان را بالاتر ببریم تا بتن مقاوم‌تری تولید و استفاده کنیم. توانایی این کار را داریم ولی تا الزام قانونی نباشد مسلما تولیدکنندگان برای بالا بردن کیفیت هزینه اضافی نمی‌کنند.

عامه مردم، بی‌بهره از تکنولوژی روز دنیا

میرزایی مقدم همچنین گفت: تکنولوژی‌های مدرن ساختمان که عمدتا وارداتی هستند، تنها در ساخت و سازهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. عامه مردم از فناوری‌های مدرن صنعت ساختمان بی‌بهره‌اند. تولید محصولات مدرن ساختمانی در داخل کشور بسیار پرهزینه است، چون مواد اولیه آن یارانه ندارند و همچنین تجهیزات بسیار گران قیمتی برای ساخت آن‌ها نیاز است.

وی همچنین گفت: ساخت بتن با مقاومت بالا و وزن کم نیازمند مهارت کارگران و تکنسین‌هاست. متاسفانه در بحث آموزش خوب عمل نکرده‌ایم. نظام مهندسی باید در بحث آموزش کارگران و محصلان فنی و حرفه‌ای بیشتر تلاش کند. مالکین نیز باید آموزش ببینند تا به دنبال سنتی سازی نروند. همچنین بسیاری از طراحان نیز نقشه‌هایی غیرقابل اجرا می‌کشند که لازم است بیشتر آموزش ببینند.

دانشگاه مهندس تولید نمی‌کند

سجاد جهانشاهی فر، دیگر عضو تیم حاضر نیز درباره آموزش مهندسین عمران گفت: فارغ التحصیلان مهندسی عمران کار با نرم افزارها را بلد نیستند. در دانشگاه به ایشان آموزش نمی‌دهند و خودشان هم دنبال یادگیری نرم افزار نمی‌روند. البته خوشیختانه امسال توانستیم کارآموزی دانشجویان را با بحث آموزش نرم افزار ادغام کنیم تا بچه‌ها استفاده از نرم افزارها را یاد بگیرند.

غزل ساجدی نیز درباره بحث آموزش دانشگاهی مهندسین گفت: بسیاری از دانشجویان کار عملی در دوران دانشجویی یاد نمی‌گیرند. ما فقط چند واحد ازمایشگاه می‌گذرانیم که تجهیزات برخی نیز اصلا مناسب نیست و دانشجو بعد از چهار سال عملا چیزی از مهندسی یاد نگرفته است. تمام دانشجویان زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند پر از انگیزه هستند ولی مجموعه‌ای از عوامل مثل محیط دانشگاه، اساتید و سخت بودن دروس پایه انگیزه آن‌ها را می‌کشد.

دانشجو انگیزه می‌خواهد برای ادامه دادن

علیرضا کرمی گفت: من اکنون دانشجوی ترم هفت هستم. می‌توانم بگویم در شش ترم گذشته حقیقتا کار خاصی نکردم و قصدی برای ادامه درسم نداشتم ولی اکنون در زندگی دارای هدف هستم. یکی از اساتیدمان می‌گوید فقط لیسانس گرفتن مهم نیست، اینکه چگونه این 4 سال را می‌گذرانید هم مهم است، باید خودتان بروید کار یاد بگیرید، چون در دانشگاه علم کاربردی به شما یاد نمی‌دهند.

وی ادامه داد: این مسابقات به دانشجویان انگیزه و هدف می‌دهد و دانشگاه باید بیشتر روی شرکت در مسابقات تمرکز کند تا دانشجویان از کارهای تئوری فراتر می‌روند و وارد فاز عملی ‌شوند.

کرمی اضافه کرد: دانشگاه اراک در چندسال گذشته خیلی در بحث جذب هیئت علمی موفق نبوده و تعدادی از اساتید جدید حقیقتا دانشجویان را فراری می‌دهند.

تیم بتن دانشگاه اراک در پایان بر نقش انجمن‌های علمی در تشویق دانشجویان تاکید کرده و گفتند: متاسفانه در سال‌های گذشته انجمن‌های علمی خیلی مشغول فعالیت علمی نبودند ولی امیدواریم امسال وضعیت بهتر شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman