آشنایی با 10 نوآوری جدید صنعت ساخت و ساز

آشنایی با 10 نوآوری جدید صنعت ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

همانطور که روزانه شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم نوآوری ها و ابداعات جدیدی را در صنعت ساخت و ساز از سوی مهندسان عمران شاهد هستیم که شاید در آینده نزدیک باعث بهبود عمر مفید و عملکرد ساختمان ها شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، در این مقاله با ۱۰ نوآوری جدید در این حوزه آشنا میشویم که هریک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

Self-Healing Concrete ( بتن ترمیم شونده)


بتن

سیمان یکی از پر کاربردترین مصالح برای ساخت و ساز است که نمیتوان نقش آن را در ساختمان سازی ( و البته نقش مخرب آن بر محیط زیست) را انکار کرد. محققان به تازگی نوعی بتن ساخته اند که ترک های ایجاد شده خودش را ترمیم میکند . در حقیقت نوعی میکرو کپسول آهکی زمانی که آب وارد درز ترک ها میشود ، حفره ایجاد شده را پر میکند و انسجام بنا را حفظ میکند.

Thermal bridging ( پل حرارتی)


عایق

امروزه نقش عایق ها در صنعت ساختمان انکار ناپذیر است و بسیار مهم شده است.

انتقال گرما از طریق دیوارها و فریم های ساختمان باعث کاهش بهره وری از انرژی و اتلاف آن میشود. امروزه نوعی ژل عایق توسط ناسا ابداع شده که ۴۰% اتلاف کمتری دارد و در سفینه های فضایی استفاده میشود.

این نوع آوری میتواند آینده ساختمان هایی باشد که با صرف انرژی بسیار کمی به دمای مناسب برسند.

Photovoltaic glaze( پوشش تولید انرژی فتوولتائیک)


پوشاندن نمای ساختمان با مواد فتوولتائیک میتواند باعث شود هر ساختمان انرژی برق مورد نیازش را از انرژی خورشید تابیده به نمای خودش تامین کند.

امروزه شرکتهای تولید کننده اقدام به تولید نوع بی رنگ این پوشش کرده اند که در نتیجه میتوان دیوارها ، شیشه ها و مصالح ساختمان با نمای عادی و توانایی تولید برق داشت.

Kinetic Footfall( انرژی جنبشی قدم هایتان)


جنبشی

نوع آوری بعدی استفاده از انرژی جنبشی تکنولوژی جدیدی است که درحال توسعه است و اخیرا با استفاده از انرژی جنبشی ایجاد شده از قدم های عابران پیاده توانسته اند برق تولید کنند !

این تکنولوژی بیشتر در معابر شلوغ که عابران زیادی درحال حرکت هستند مثل مترو ، گذرگاه های عابران قابل استفاده است.

این تکنولوژی در یک استادیوم فوتبال در برزیل اجرائی شده است که توانسته اند با ذخیره این انرژی چراغ های دور زمین را روشن کنند.

Kinetic Roads ( انرژی جنبشی در جاده)


جاده

جالب است بدانید مشابه تکنولوژی بالا با نام Lybra در جاده ها از انرژی ترمز و چرخ ها برق تولید میکند و دانشگاه پلی تکنیک میلان درحال تست این ابداع در جاده های ایتالیا میباشد.

Predictive Software ( نرم افزارهای پیشگو)


ومبلی

یکپارچگی سازه هر ساختمانی به کیفیت مصالح ، چگونگی ساخت و مونتاژ و تک تک المان های آن بستگی دارد.

پیش بینی و تحلیل یکپارچگی و استحکام سازه ها با نرم افزارهای پیشرفته قابل انجام است.

در ساخت استادیوم ویمبلی انگلستان از نرم افزار ANYSYS استفاده شد و ساختار سقف آرک شکل آن از نظر یکپارچگی و استحکام بررسی شد.

۳D Modelling( مدل سه بعدی)


3d

تولید مدل سه بعدی از شهرها و ساختمان ها میتواند به پیش بینی وضعیت شکل گرفته بین آنها مانند تحلیل مسیرهای امدادرسانی ، مصرف انرژی ، توسعه شبکه های انرژی و …. کمک کند.

CyberCity3D یکی از شرکتهایی است که با کمک فناوری های مدلینگ سه بعدی در توسعه و تحلیل شهرهای هوشمند ( آینده شهرسازی) کمک شایانی میکند.

Modular Construction ( ساخت و ساز پازلی)


ماژولار

ساخت و ساز با استفاده از قطعات پیش ساخته نوع آوری بعدی مورد توجه قرار گرفته است. بطوری که دیوارها ، پنجره ها و المان های ساختمان خارج از محیط اصلی و در کارخانجات تولید میشوند و در حقیقت فقط کار مونتاژ در محل پروژه انجام میشود.

علاوه بر مزیت برای محیط زیست و کاهش آلایندگی سرعت ساخت و ساز و حمل و نقل کمتر را میتوان انتظار داشت.

اخیرا یک شرکت چینی توانسته برج ۵۷ طبقه ای را در عرض ۱۹ روز به اتمام برساند و بیش از ۷۰ درصد برج پیش ساخته بوده است!

Cloud Collaboration (همکاری ابری)


ساختمان


Baseston سیستم جدیدی است که امکان همکاری مشترک روی یک پروژه از راه دور بصورت همزمان را میدهد.

این سیستم به معماران و مهندسان امکان ترسیم دیجیتال پروژه و تصحیح و همکاری آن را فراهم میکند.

همچنین امکان پیش بینی موانع و بن بست ها در ساخت و ساز فراهم میشود و دیگر کاربران و مهندسان میتوانند نظرات خود را بصورت الکترونیکی روی این پلتفرم به اشتراک بگذارند که در سیستم کاغذی امری سخت و کند بود .

Asset mapping( نقشه تاسیسات)


نقشه تاسیسات

نقشه تاسیسات روی تاسیسات برقی ، تهویه مطبوع ، دزدگیر ساختمان و… تمرکز کرده است. این نقشه کلیه تاسیسات ، نصاب آن ، و کلیه یاداشتهای لازم برای نگهداری را در یک نقشه تجمیع میکند و از پراکندگی اطلاعات جلوگیری میکند. همچنین امکان مدیریت و نمایش این تجهیزات توسط اینترنت اشیاء فراهم است. بنابراین میتوان کلیه تجهیزات را از طریق اینترنت یا موبایل مدیریت کرد.

پایان:

به نظر میرسد ساخت و ساز برخلاف تصور ما هم سرعت با تکنولوژی پیش میرود و باید شاهد انقلابی در ساخت و ساز در سالهای آتی بود که جرقه آن از همین حالا خورده است…

توسعه عمران بیمه

برچسب ها:

صنعت ،ساخت و ساز ،تکنولوژی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman