رنزو پیانو معمارزاده خجالتی

رنزو پیانو معمارزاده خجالتی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۶ | ۱۳۹۸/۰۲/۲۸

رنزو پیانو در بجئونا، در ایتالیا، در ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۳۷ متولد شد. در سال ۱۹۶۴ از مدرسه معماری در میلان فارغ التحصیل شد و به عنوان یك دانش آموز در زیر نظر یك گروه مهندسی در فلورانس شروع به كار كرد. معماری پیانو به سوابق او بستگی دارد چرا كه پدری معمار داشت و با طرز قرار گرفتن ساختمان ها آشنا بود.
به گزارش اخبار ساختمان، او پسری خجالتی بود كه در منطقه پیكی زندگی می كرد در آنجا منظره ای از طبیعت وجود نداشت و آفتاب سوزان هم آنها را دچار مشكل می كرد؛ لذا تصمیم گرفت تا سایبانی از برگ در امتداد باد به طور ثابت درست كند و این اولین كار او در راستای معماری بود.

در بین سالهای ۱۹۶۵تا ۱۹۷۰ او تجارب زیادی با مسافرت های دانشجوئی به آمریكا و بریتانیا به دست آورد و در این موقع بود كه با جیمز پرو آشنا شد و دوستی آنها تاثیر بسزایی در حرفه ای شدن او داشت.

به این ترتیب نظرات خود را اثبات كرد و با كسانی كه به مخالفت از او می پرداختند به مخالفت پرداخت و خواستار مسابقه دادن با آنها بود .فقط با مدد گرفتن از تجربه است كه میتوان به كشفیات مختلف دست یافت و به مرحله ای برسیم كه كمتر احساس نارضایتی كنیم.

بیشتر برنامه هایی كه امروز ما در طراحی ساختمان از آن استفاده می كنیم ،بعدها بوجود آمدند. برای مثال،هر چند« پیانو» بناهای تاریخی ایتالیا را دوست داشت و آنها را گسترش می داد، ولی این امر برای او از زمانی محقق شد كه علم شناخت آثار باستانی در تمام زمینه ها، كارهای او را تحت تأثیر قرار داد.

فارغ التحصیلی رنزو پیانو از دانشگاه های مطرح جهان

حتی این ایده های اجتماعی كه اكنون به وضوح در كارهای او دیده می شود، بعدها و از انگلیس وارد كارهای او شد. او همانند «ریچارد راجرز» تحت تأثیر روح دپارتمان معماری لندن قرار گرفته بود. جایی كه در پروژه ی دانشجویان اواخر دهه ی ۱۹۶۰، فن آوری ابزار ها محیط انعطاف پذیرانه ای را برای خدمت به تجربه ی اجتماعی به وجود آورده بودند، او بطور غیر مستقیم به سان «جین پرو» طرفدار عقایدی بود كه نویسندگان انگلیسی حدود قرن ۱۹ با آن سر وكار داشتند.

«پیانو»مهندسی معماری را در دانشگاه «فلورانس» و «پلیتكنیك میلان» سپری كرد و بعدها در سال ۱۹۶۴ فارغ التحصیل شد. ولی تأثیر این مؤسسات در شكل گیری شخصیت او برای رسیدن به هنر معماری، به مراتب كمتر از دوران بچگی و پیش زمینه خانوادگی او، نشست و برخاست های او با معماران بزرگ كه معمولا ایتالیایی بودند، است.

اصلی ترین فعالیت های خود او بعد از تحصیل بود. «پیانو» از همه ی این ها چیز هایی آموخت و به گفته ی خود « دزدی برخی اسرار » كه می توانست او را برای یك تحول درونی آماده سازد.


Related image

تاثیراتی که بر عقاید رنزو پیانو گذاشته شد!

بنیانگذار « اكول دس بلكس آرتس » كه نام خود را به عنوان یك ایده ی هنری و جنبش حركتی ثبت كرد، اثرش یكی از مهمترین مراكز هنری « نووا » شد. « ویكتورپرو » شدیدا تحت تأثیر نوشته های « جان راسكین » و « ویلیام مدریس » قرار گرفت.

در كنار این علاقه به صنعتكاری، این نوشته ها و عقاید سیاسی و اجتماعی پرو را نیز تحت تاثیر قرار داد كه بخش بزرگی از زندگی او بود. هر چند كه این ها به بحث گذارده نشد، پیانو اذعان كرد كه گفتگو با « پرو » برای كشش بین عقاید او و عقاید نویسندگان محتمل است.

جدا از این در رابطه ی صنعتكاری و اجتماع، آنجلو ساكسون هم هر چند كم، ولی بر روی بعضی از عقاید او تأثیر داشت. مطمئنا « پرو » عقاید و علایق خود را الهام گرفت و در جنبه های اجتماعی معماری به كار برد. در این اثنا « پیانو » تحت تأثیر پروژه های مشخصی مثل «ابی پیره » كه در اوایل دهه ی ۱۹۵۰ بود، قرار گرفته بود و می نویسد كه حمایت « پرو » از ساخت ساختمان مثل ماشین، برای نتایج اجتماعی كمتر از پیشرفتهای تكنیكی بود.

با به خاطر آوردن شهرت « مركز ژرژ پامپیدو » و ساختمان همانند آن از پیانو و كار های بعدی او، بعد از پامپیدو و رفاقت شدید او با « پرو » كه اكنون ریشه دار تر شده بود، نشان می داد كه چگونه روی عقاید اجتماعی او تأثیر می گذاشتند.

شروع حرفه ای به کار

دفتر فنی و کارگاه رنزو پیانو در سال ۱۹۸۰ در پاریس و «جنوآ» در ایتالیا شکل گرفت. اکنون تعدادی برابر با ۱۰۰ مهندس، معمار و متخصصین دیگر در قسمتهای مختلف شرکت مشغول به کار هستند که همگی به ساخت ساختمان های کارآمد معتقدند. همچنین آزمودن ایده های طراحی که منعکس کننده ایده های رنزو پیانو است.


Related image

افتخارات رنزو پیانو :

عضویت افتخاری جامعه معماران آمریکا ، آمریکا ، ۱۹۸۱

مدال طلا از انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا ، انگلستان ، ۱۹۸۹

جایزه Cavaliere di Gran Croce از هیئت دولت ایتالیا ، رم ، ایتالیا ، ۱۹۸۹

جایزه کیوتو ، ایناموری فوندیشن ، کیوتو ، ژاپن ، ۱۹۹۰

عضویت افتخاری دانشکده هنر و تحقیقات آمریکا ، آمریکا ، ۱۹۹۴

از طرف یونسکو به عنوان سفیر معماری حسن نیت معرفی شد ، ۱۹۹۴

جایزه میکل آنژ از رم ، ایتالیا ، ۱۹۹۴

جایزه اریز موز ، آمستردام ، هلند ، ۱۹۹۵

جایزه معماری پریتزکر ، کاخ سفید ، واشینگتن ، آمریکا ، ۱۹۹۸

معمار دانشکده ملی سن لوکا ، رم ، ایتالیا ، ۱۹۹۹

مدیر کل مرکز ملی de la Légion d’Honneur ، فرانسه ، ۲۰۰۰

سلطان معماری ، ونیز ، ایتالیا ، ۲۰۰۰

جایزه لئوناردو ، رم ، ایتالیا ، ۲۰۰۰

جایزه وکسنر ، مرکز هنر وکسنر ، کلومباس ، اوهایو ، آمریکا ، ۲۰۰۱

آکادمی علوم کالیفرنیا، مهم ترین اثر رنزو پیانو

” ما برای آکادمی، محلی ساخته ایم که هم نظر بصری و هم از نظر عملکرد، جزئی از محیط اطرافش است، مثل اینکه تکه ای از زمین را برداشته باشید و زیرش یک ساختمان ساخته باشید. ” اینها جملاتی بود که رنزو پیانو برای وصف آکادمی علوم کالیفرنیا گفته است. آکادمی علوم کالیفرنیا، هم یک موزه ی تاریخ طبیعی است، هم یک رصدخانه و هم محل نگهداری بیش از ۲۰ میلیون تحقیق که از دانشمندان سراسر دنیا جمع آوری شده است.

بنای قدیمی این محوطه، شامل ۱۲ ساختمان جدا از هم بود که هم اکنون همه ی آنها توسط ساختمانی مدرن که بر روی طبیعت محیط تاکید کرده به صورت یکپارچه درآمده. با وجود زیربنای وسیع این مجموعه ( چیزی در حدود ۱۰/۲۰۰ متر مربع )، مقدار انرژی که در آن به هدر می رود، با استفاده از آخرین تکنولوژی های ساختمانی بسیار ناچیز است.


Related image

کانسپت بنای آکادمی علوم کالیفرنیا

کانسپت این بنا، همانطور که خود رنزو پیانو به آن اشاره میکند، برداشته شدن تکه ای از زمین و ساختن بنا در زیر این تکه است، به طوری که کمتری نا هماهنگی و بی احترامی به طبیعت اطراف نداشته باشد؛ به طوری که حتی تمامی گیاهانی که بر روی سقف این بنا قرار گرفته اند کاملا طبیعی هستند. تپه هایی که روی سقف به صورت گنبد هایی قرار گرفته شده که حداکثر شیبش ۶۰ درجه است، تنها برای زیبایی ظاهری بنا نیست.

این تپه ها هم نقش یک افلاک نما را بازی میکند و هم برای نورگیری داخل استفاده می شود؛ علاوه بر آنها این تپه های گنبد مانند به وابستگی بین زمین و علوم زیستی جانداران اشاره دارد و این بنا به وسیله ی آنها مقدار زیادی از انرژی اش را ذخیره می کند. در حقیقت این تپه ها در روی سقف مانند دو بادگیر عمل می کنند، یعنی با به گردش درآوردن هوا در داخل ساختمان، هوای خنک را داخل محوطه ی اصلی داخل بنا می کنند و به این وسیله در مصرف انرژی تا حدود زیادی صرفه جویی می شود.

جزئیات سازه ای بنای آکادمی علوم کالیفرنیا

سقف این بنا با ۶ اینچ خاک پوشانده شده است. این کار علاوه بر اینکه باعث میشود این سقف، عایق بسیار خوبی در برابر دما باشد ( به طوری که دمای داخل بنا ۱۰ درجه خنک تر از دمای خارج است )، هم چنین عایق بسیار مناسبی برای صدا هم هست ( این سقف فرکانس صدا ها را تا ۴۰ دسیبل کاهش می دهد ). علاوه بر همه ی اینها، این سقف با جذب ۹۸ درصد از آب بارندگی های احتمالی، آب لازم برای آبیاری گیاهان را در طول سال تامین میکند.


Related image

هدف رنزو پیانو از ساخت پروژه آکادمی علوم کالیفرنیا

هدف رنزو پیانو این بوده تا با ساختن بنای شفاف، ارتباط بین این ساختمان و محیط اطرافش را به بهترین وجه به بینندگان القا کند، برای همین “شیشه” در دیوار های خارجی این بنا به مقدار بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته که به بینندگان این امکان را دهد که از بین دیواره های آن، به تماشای موزه ای که در داخل وجود دارد بپردازند.

معمار به معنای واقعی کیست؟ معماری چیست؟

من تا به امروز حدود سی سال از عمرم را در این حرفه صرف کرده ام و به جرات می گویم که درک مفهوم و معنای معماری را تازه آغاز کرده ام. معماری در اصطلاح لفظی یک خدمت است؛ هنری که در نهایت محصولی را می آفریند و آن محصول به هدف منتهی می­شود اما همواره این هنر از نظر اجتماعی پر خطر است زیرا هنری تحمیلی است. شما می توانید کتابی بد را بیرون بیندازید و یا موسیقی ناهنجار را گوش نکنید اما نمی توانید از دیدن برجی زشت و بد منظر که در مقابل خانه تان قد برافراشته اجتناب کنید.

معماریی که منظری بد ترکیب را به مردم تحمیل می کند، هیچ فرصتی برای استفاده کنندگان نمی آفریند و این مسئولیتی سنگین و جدی برای نسل فعلی و نسل های آینده است. معماری در حقیقت کهن ترین حرفه جهان است و شاید دومین حرفه از نظر قدمت. قطعا رنزو پیانو با نشان دادن حقیقت معماری در شاهکارهایش، یک معمار واقعی و موفق شناخته می شود.


Related image

حقیقت معماری

برخی از فعالیت های انسان، ریشه فعالیت های دیگر اوست؛ بلافاصله پس از پیدا کردن غذا، جستجوی سرپناه مطرح شد و در نقطه ای تعیین کننده، انسان با سرپناه های طبیعی موجود در طبیعت و محیط ارضاء نمی شد و درست در همین زمان معماری پا به عرصه وجود گذاشت. معماری سرانجام همه چیز از تاریخ، جغرافیا، انسان شناسی گرفته تا محیط، علم و جامعه را با هم در می آمیزد. در حقیقت معماری، آینه ای از تمام آنهاست. رنزو پیانو این حقیقت را به خوبی در آثارش آشکار می کند.

معماری، خود یک جامعه است زیرا بدون مردم، آرزوها، آمال و احساسات آنها، ماهیت وجودی ندارد. گوش فرا دادن به خواسته های مردم برای معمار امری مهم و در عین حال دشوار است زیرا همواره وسوسه تحمیل طرح، طرز فکر یا روش کاری شخصی و بدتر از همه تحمیل سبک شخصی به مردم وجود دارد. اما من معتقدم رویکردی آرام لازم است؛ آرام، اما نه در حدی که قاطعیت شما را محو کند؛ قاطعیتی که برای مطرح کردن ایده هایتان و پذیرفتن ایده های دیگران ضرورت دارد.


Related image

معماری هم دانش، هم هنر

معماری دانش است و معمار برای دانشمند بودن، باید یک کاشف جسور و ماجراجو نیز باشد. او باید هوشمندانه و شجاعانه با واقعیت روبرو شود و بتواند آن را درک کند و تغییر دهد. معمار همیشه باید مرزها را پشت سر بگذارد و در برخی موارد، باید پیش تر رود و فراسوی آنها را هم ببیند. معماری هنر است.

معماری فن ها را به کار می گیرد تا حسی را برانگیزد و این کار را با زبان خاص خود که متشکل از فضا، تناسبات، نور و مصالح است، انجام می دهد. برای معمار، ماده همچون نت برای آهنگساز و کلمات برای شاعر است. در معماری نیز مانند سایر هنرها، لحظات دشواری وجود دارد. همه این ها را می توان در آثار معمار معروف جهان، رنزو پیانو یافت.

خلاقیت به معنای چالشی در تاریکی، بدون هیچ نقطه مبداء و رویارویی با ناشناخته هاست. بدون قاطعیت در کار که گاهی بسیار حساس و ظریف می شود، لجام کار را از دست خواهید داد. زمانی که تفکر ماجراجویانه پایان می پذیرد، تفکر آکادمیک آغاز می گردد. معمار برای خلاق بودن، بایستی تمام تضادهای این حرفه مثل اقتدار، آزادی، گذشته و بدعت، طبیعت و تکنولوژی و… را بپذیرد و هیچ گریزی برای رهایی از آنها ندارد. اگر زندگی پیچیده است، هنر بسیار پیچیده تر از آن است و معماری متشکل از همه آنهاست یعنی جامعه، دانش و هنر.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman