متراژ خانه‌های خانوار‌ها آب می‌رود؛

بررسی تحولات بازار معاملات مسکن تهران در آبان ماه

بررسی تحولات بازار معاملات مسکن تهران در آبان ماه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۵ | ۱۴۰۰/۰۹/۰۹

میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران در آبان ۱۴۰۰ به حدود ۳۲ میلیون تومان رسید و واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متری بیشترین تقاضا را داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان ۱۴۰۰ حاکی از آن است که متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی با ۱.۲ درصد رشد نسبت به مهر ماه به حدود ۳۲ میلیون تومان رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷.۷ رشد پیدا کرده که نشان دهنده آن است که رشد نقطه به نقطه آبان ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کمتر بوده که نشان دهنده کند شدن رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است.

حجم معاملات مسکن در آبان سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در این مدت هفت هزار و ۳۰۴ واحد مسکونی معامله شده است که واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم ۳۲ درصدی بیشترین معامله را به خود اختصاص داده است از طرفی حجم معاملات مسکن در مقایسه با آبان ۱۳۹۹ معادل ۶.۹ درصد کاهش داشته است.

بررسی‌ها حاکی از آن که در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۳.۸ درصدی بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است از طرفی منطقه ۱۰ با سهم ۹ درصدی و منطقه ۲ با سهم ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 



بر اساس آمار‌های منتشره از سوی بانک مرکزی واحد‌های مسکونی معامله شده متری ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان سهم ۱۷.۲ درصدی از معاملات را به خود اختصاص داده که بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران است.

 

بیشتر بخوانید: چرا مسیر قیمت کلانشهرها از تهران جدا شد؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده که ۶۱.۶ دهم درصد واحد مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع شهر تهران که حدوداً ۳۲ میلیون تومان بوده معامله شده است.

 



واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متری در معاملات آبان ۱۴۰۰ با سهم ۱۶.۱ درصدی بیشتری سهم از معاملات انجام شده را داشته در این بین واحد‌های ۶۰ تا ۷۰ متری با سهم ۱۵.۷ درصدی در رتبه دوم و واحد‌های ۷۰ تا ۸۰ متری به سهم ۱۲.۳ درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است؛ به طور کلی واحد‌های کمتر از ۸۰ متر سهم ۵۹ درصدی از معاملات آبان ۱۴۰۰ را داشته است.

در آبان ۱۴۰۰ واحد‌های مسکونی با ارزش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با سهم ۱۸.۹ درصد بیشترین سهم از معاملات را نصیب خود کرده است و پس از آن واحد‌های دارای ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با سهم ۱۸.۸ درصدی در رتبه دوم و واحد‌های یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی تا ۲ میلیارد تومانی با ۱۳.۳ درصد در رتبه سوم قرار گرفته است به طور کلی واحد‌های با ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان سهم ۵۱.۳ درصدی از معاملات آبان را به خود اختصاص داده است.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن نشان می‌دهد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در آبان ۱۴۰۰ رشد ۵۱.۶ درصدی داشته و همین شاخص در کل مناطق شهری سهم ۵۴.۹ درصد را داشته است.

بررسی معاملات واحد‌های مسکونی انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد منطقه یک با متوسط قیمت متری ۷۲ میلیون و ۷۴۹ هزار تومان گران‌ترین منطقه شهر تهران در آبان ۱۴۰۰ بوده از طرفی منطقه ۱۸ با قیمت متری ۱۴ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان ارزان‌ترین منطقه معامله شده در شهر تهران بوده است بررسی تعداد معاملات نیز حاکی از آن است که منطقه ۵ با هزار و ۱۱ فقره معامله بیشترین تعداد معاملات آبان ۱۴۰۰ را با متوسط قیمت ۳۸ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان داشته است و از طرفی منطقه ۱۹ با ۵۶ فقره معامله و متوسط قیمت ۱۷ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان کمترین تعداد معاملات بازار مسکن در آبان ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است.

 



میزان


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman