آخرین خبرها مربوط به زلزله فین هرمزگان

آخرین خبرها مربوط به زلزله فین هرمزگان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۰۱

امروز یکم آذرماه نیز خبرنگاران آخرین گزارش های مربوط به زلزله بخش فین را از مدیران و مسوولان مربوط هرمزگان جویا شدند که می توان به انجام آواربرداری از ۵۰ واحد مسکونی تا پایان یافتن اسکان اضطراری زلزله زدگان در بخش فین بندرعباس اشاره کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، برگزاری نشست های پی در پی مسوولان استانی به ویژه استاندارهرمزگان با اعضای ستاد مدیریت بحران، سفر پی درپی به محل حادثه، گفت وگو با مردم، بررسی دقیق نیازها، توزیع به موقع اقلام اعم از چادر، موادغذایی، آواربرداری و پی کنی و فونداسیون از مهم ترین اقدام های پس از زلزله در روستاهای فین بوده است.

سیل همه کمک ها به زلزله زدگان فین و سیاهو در شمال بندرعباس از سوی نهادها وسازمان ها بنا به تاکید استاندار هرمزگان باید با محوریت هلال احمر باشد که این امر اطمینان بخشی به مردم در توزیع عادلانه امکانات، زمینه مشارکت بیشترمردم را برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده را فراهم می کند.

هرچند روستاهای زلزله زده بخش فین بندرعباس در یک خط زلزله قرار گرفتند اما پراکندگی و تعدد آن ها باعث نشده که دولت به آن ها توجه نکند؛ ازهمین رو به‌ طور روزانه سیل کمک ها به آنان روانه شده و زلزله زدگان ازاین روند امیدوار شدند.

زلزله های ۶.۴ و ۶.۳ امواج درونی زمین در روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه به صورت افقی و در عمق ۱۵ کیلومتری رخ داد که در نوع خود در این فصل از سال کم سابقه بود و بلافاصله بعد از آن این فرصت را به مردم داد که زیر خروارها آوار سنگ، چوب، گل، بلوک و سیمان نمانند و کمترین تلفات درپی داشته باشد.

این زلزله تاکنون بیش از ۱۶۰بار پس لرزه داشت و تا چهار روز بعد از زلزله نیز کوه های اطراف روستاهای زلزله تکان می خورد و صدای وحشتناکی می داد و گردوغبار غلیط همراه با بوی تند گوگرد و سوختی به مشام می رسید لذا مردم در یک بحران بین زندگی و مرگ ؛ گیر کرده بودند.

شدت زلزله و پس لرزه ها کاهش پیدا کرد ولی هنوز مردم حتی در شهر بندرعباس و روستاهای فین از بابت تکرار زلزله و رخداد آن سخت نگرانند و برخی هم شب ها در بیرون از خانه و حتی در ورزشگاه ها، پیاده روها و حیاط خانه می خوابند.

آوار برداری از افزون بر ۵۰ واحد مسکونی زلزله زدگان بخش فین

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از همان دقیقه های اولیه وقوع زلزله در منطقه فین با تمامی امکانات حضور پیدا کرد که اکنون با کمک بخشداری و دهیاری افزون بر ۵۰ واحد مسکونی زلزله زدگان بخش فین و سیاهوی بندرعباس آواربرداری انجام شده و همزمان عملیات اجرایی آن نیز شروع شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در این راستا گفت: درحال حاضر ۶ نقطه از مناطق سانحه دیده بخش فین و سیاهو ماشین آلات راهسازی برای آواربرداری مستقر هستند و حدود ۲۰ اکیپ اجرایی نیز در این مناطق جهت شروع عملیات واحدهای مسکونی حضور دارند.

شهریار نوری زاده افزود: باتوجه به اینکه پرداخت تسهیلات و مصوب شدن در دولت و ابلاغ به بانک ها یک پروسه خاصی را لازم دارد لذا رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشوربه فوریت دستور دادند از محل حساب ۱۰۰ مصالح مورد نیاز را تهیه که هم اکنون مصالح در حال رسیدن به روستاهاست.

وی بیان داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان از همان دقایق اولیه وقوع زلزله در منطقه فین با تمامی امکانات حضور پیدا کرد که امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی دقیق در یک پروسه اندکی این واحدهای زلزله زده را به بهره برداری برسانیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان ادامه داد: تاکنون ارزیابی تمامی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده انجام شده است و از طریق سامانه پایش اطلاعات واحدهای مسکونی وارد سامانه می شود و این کار برای افراد واجد شرایط در پنج نقطه شامل شهر فین، روستای رضوان، روستای سرزه، گهره و سیاهو با هماهنگی با دهیاری ها در دست اقدام است.

نوروزی زاده ابراز داشت: طبق آخرین برآورد ۲ هزار و ۴۹۸ واحد آسیب دیده فین و سیاهوی بندرعباس در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان ماه باید آواربرداری و احداث شوند که ۸۰۲ واحد نیاز به تعمیر دارند.

صدور پروانه ساخت واحدهای آسیب دیده بدون هیج هزینه ای

تمامی دهیاری ها و شهرداری های بخش فین مکلف هستند در مناطق متاثر از زلزله، پروانه ساخت واحدهای آسیب دیده را بدون دریافت هیچ هزینه ای صادر کنند.

استاندار هرمزگان در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده هرمزگان که با حضور دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برگزار شد، اظهارداشت: تا کنون ۲ هزار و ۲۰۸ واحد احداثی و ۸۰۰ واحد تعمیری کارشناسی و اطلاعات خانوارها در سیستم ثبت شده است

مهدی دوستی افزود: برخی از منازل روستاهای سیاهو نیز در اثر وقوع زلزله دچار آسیب شده است که شهروندان نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند و کار جمع آوری اطلاعات و بررسی منازل آسیب دیده تا آخرین مورد ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت: هم اکنون ۱۹ پیمانکار در ۶ منطقه به صورت همزمان مشغول به کار هستند و به منظور تسهیل خدمات دهی به روستائیان و برای پیشگیری از تردد مردم به مرکز استان برای تشکیل پرونده، سرتیم های بنیاد مسکن در دهیاری های روستاهایی که به دفاتر پیشخوان دسترسی ندارند، مستقر و پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات را تشکیل می دهند.

استاندار هرمزگان همچنین از پیوست محدوده به شهر فین و روستای رضوان خبر داد و گفت: این محدوده برای ساخت خانه هایی درنظر گرفته شده که در بافت ناکارآمد و یا در مسیر رودخانه های فصلی و مسیل ها قرارگرفته اند.

نحوه تامین آب برخی از روستاهای زلزله زده، طرح مطالعه گسل های مناطق زلزله زده، پیش بینی راه اندازی ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام پیش ساخته در مناطق و تامین سوخت تانکرهای آبرسان، از دیگر موضوع های مطرح شده و مورد بررسی در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده هرمزگان با استاندار بود.

روزانه ۲۰۰ نفر امدادگران جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده درحال خدمت هستند

روزانه ۲۰۰ نفر از نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر هرمزگان در منطقه متاثر از زمین لرزه و کانون آن (دربخش فین بندرعباس) حضور داشته و درحال خدمت هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: این نیروهای امدادگر در بخش‌های کنترل و هماهنگی، توزیع اقلام، ارزیابی‌ها و بازدیدهای میدانی،‌پشتیبانی و انبارداری درحال کار و فعالیت و خدمت‌دهی به مردم آسیب دیده از زمین لرزه ۲۳ آبان و پس لرزه‌های آن هستند.

مختار سلحشور افزود: نیروهای جمعیت هلال احمر از استان‌های کرمان و فارس نیز در ۴۸ ساعت اول وقوع زمین لرزه ۲۳ آبان در منطقه حاضر شده و به یاری مردم شتافتند، جمعیت هلال احمر هم اداره استانی را به طور کامل حمایت کرد و اقلام مورد نیاز را به میزان کافی در اختیار هرمزگان قرار داده و انبارها را تقویت کرد که نتیجه آن خدمات دهی بدون مشکل بوده است.

وی بیان داشت: عملیات امداد رسانی به شکل گسترده انجام شد و تاکنون ۶ هزار دستگاه چادر، چهار هزار تخته پتو و یک هزار و ۵۰۰ تخته موکت بین خانوارهای آسیب دیده متاثر از زمین لرزه توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان با بیان اینکه منطقه متاثر از زمین لرزه ۲۳ آبان دارای ۱۵ هزار خانوار است، ابراز کرد:‌ مردم اگر در نقطه یا منطقه‌ای دچار مشکل شدند می‌توانند با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر یا نیروهای فعال در منطقه ارتباط برقرار و مسائل را بیان کنند تا نسبت به بررسی و رفع آن اقدام شود.

سلحشور اشاره کرد: تیم سحر برای مشاوره و بازتوانی روحی و روانی آسیب دیدگان از زمین لرزه در منطقه حضور دارد و در روزهای آینده تیم‌های دیگری به این منطقه اعزام می‌شوند و از اعضای هیات علمی دانشگاه در رشته های روانشناسی و جامعه شناسی هم برای این منظور استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اردوگاه اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس شهر گفت:‌ این اروگاه در ۴۸ ساعت اول به خوبی توانست آرامش در بین مردم ایجاد کرده و شاهد استقبال خوب آنان بودیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان ابراز کرد: این ارودگاه در ۴۸ ساعت گذشته با توجه به ایجاد آرامش در بین ساکنان بندرعباس و مراجعه نکردن آنها برای استفاده از آن در ساعت‌های آینده جمع آوری می‌شود.

اعلام پایان اسکان اضطراری زلزله زدگان فین

طبق آخرین آمارها، اسکان اضطراری زلزله زدگان روستاهای بخش فین شهرستان بندرعباس نیز اکنون به خاتمه یافته است و در مرحله بازسازی و بازتوانی آنان قرار داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اجرای فونداسیون ۶ واحد و نظافت (بتن مگر ) خانه‌های درحال احداث روستای گیشان غربی ریخته شده و هفت واحد سرویس بهداشتی سیار در این روستا نصب شده است.

مهرداد حسن زاده اظهار داشت: مجموع سرویس‌های بهداشتی سیار ۱۶ چشمه است که بقیه آنها در روستاهای ذرتو و آب شیرین از توابع بخش فین بندرعباس نصب می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در روستاهای ذرتو، گیشان غربی و رودشور درحال آوار برداری هستند که به احتمال فراوان کار آوار برداری در ۲ روستا امسب خاتمه می‌یابد و عملیات آوار برداری از شب در روستای مزراء آغاز می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان یکی از مشکل‌های مهم را در این روستاها نبود آنتن تلفن همراه عنوان کرد و گفت: مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه هرمزگان برای حل این مساله راهی تهران شده است و مدیریت بحران هم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

حسن زاده با اشاره به آسیب‌های روانی زمین لرزه ابراز کرد: خانواده‌هایی که در مرکز زمین لرزه حضور نداشته‌اند از زمین لرزه ۲۳ آبان دچار آسیب روانی شده‌اند و میزان آسیب برای افرادی که در کانون زمین لرزه حضور داشته‌اند به مراتب بیشتر است.

وی افزود: بازسازی و بازتوانی روحی زمان‌بر است و تیم‌هایی برای مشاوره و دادن کمک‌های مورد نیاز راهی منطقه شده‌اند.

مناطق زلزله زده هرمزگان به پنج قسمت تقسیم شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: مناطق زلزله زده به پنج قسمت تقسیم و اداره‌های متولی هر قسمت در قالب تیم‌هایی مشخص و وظایف آن ها در فرآیندهای خدمات دهی و بازسازی این مناطق مشخص شده است.

حسن‌زاده خاطر نشان کرد: اطلاعات و شناسنامه روستا به اضافه آمار جمعیتی هر روستا در اختیار این تیم‌ها قرار گرفته و برای آنکه مردم ناچار از مراجعه جهت تشکیل پرونده نشوند حتی باید دستگاه کپی در محل برای استفاده اهالی آماده باشد.

وی عنوان کرد: کارشناسان مدیریت بحران استانداری هرمزگان به عنوان مسوول این تیم‌ها تعیین شده‌اند و گزارش خدمات دهی اداره‌های دولتی بایستی به صورت روزانه به این مدیریت ارسال شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه اکنون امداد اولیه و اِسکان اضطراری آسیب دیدگان از زمین لرزه روبه اتمام است از آغاز پی کنی و اجرای فنداسیون منازل زلزله زدگان روستایی فین ، همزمان با آوار برداری خبرداد.

مهرداد حسن‌زاده افزود: آوار برداری در روستای ذرتو از عصرپنجشنبه آغاز شده و امید می‌رود بعد از ظهر به اتمام برسد، در آوار برداری اولویت با روستاهایی است که بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: خانه‌ها در برخی روستاها ترک خوردگی دارد که شاید بتوان آنها را تعمیر کرد، اکنون مردم به خاطر ترس از پس لرزه‌ها و آوار شدن خانه‌ها در چادر اسکان داده شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: شاید افراد علاقه‌مند به تعمیر خانه و بازگشت به آنها پس از پایان پس لرزه‌ها باشند، همچنین واحدهایی که تخریب شده اند بایستی بازسازی شوند.

حسن‌زاده اشاره کرد: اکنون امداد اولیه و اِسکان اضطراری آسیب دیدگان از زمین لرزه روبه اتمام است و با کمک نیروهای هلال احمر، سپاه و گروه های امدادی درحال لکه گیری هستیم.

وی اشاره کرد: برای اینکه کار به درستی انجام شود روستا به روستا سرکشی می‌کنیم و از مردم در خصوص نیازها و مشکل‌ها پرس و جو می‌شود که در این بررسی‌ها مشخص شد برخی روستاها مشکل آب و برخی دیگر هم کمبود چادر داشتند.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه به شخصه از روستاها بازدید می‌کند، گفت:‌ کنتور پیرمردی در روستای رودشور دیشب بر زمین افتاده و برق قطع بود و اداره متولی برای وصل کردن آن نرفته بود که موضوع پیگیری و مشکل این پدر حل شد.

وی با اشاره به مشکل ارتباطی در منطقه زلزله زده، تاکید کرد: حتی پوشش آنتن همراه کامل نبوده و برخی روستاها بدون آنتن دهی تلفن همراه هستند.

اهدای ۳۲۰ بسته کمک معیشتی موکب داران هرمزگانی به زلزله زدگان فین

در راستای مسوولیت اجتماعی و کمک نوعدوستانه موکب داران هرمزگانی ۳۲۰ بسته کمک معیشتی برای توزیع بین زلزله زدگان بخش فین بندرعباس به هلال احمر استان اهدا کردند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات هرمزگان در حاشیه اهدای این بسته های معیشتی به زلزله زدگان فین گفت: این بسته‌های معیشتی به ارزش یک میلیارد ریال از سوی سه موکب شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه و رودان اهدا شده است.

سید کاظم موسوی بیان داشت: بسته‌های کمک معیشتی شامل برنج، روغن، ماکارونی، رب گوجه فرنگی و حبوبات است.

وی اظهارداشت: نیکوکاران برای کمک به زلزله زدگان شمال بندرعباس می‌توانند به آدرس اینترنتی www.atabat.org/fa/forms/۶۰ مراجعه کنند.

راه‌اندازی «اپ جبهه» برای خدمات رسانی به زلزله زدگان هرمزگان

استاندار هرمزگان از راه‌اندازی «اپلیکیشن آپ جبهه» به عنوان اقدامی ابتکاری در راستای نظم بخشی و مدیریت منسجم برای خدمات رسانی به زلزله زدگان استان خبر داد.

مهدی دوستی دراین زمینه افزود: تمامی دستگاه های خدمات رسان می توانند با استفاده از این سامانه و وارد کردن اطلاعات آسیب دیدگان میزان خدمات رسانی را رصد کرده و اقلام و خدمات را عادلانه توزیع کنند.

وی بیان داشت: این نرم‌افزار با مراجعه به آدرس https://jebhe.app و در چهار نسخه وب، اندروید، ویندوز و لینوکس در دسترس قرار گرفته است.

صندوقی متشکل از صنایع بزرگ هرمزگان برای کمک به زلزله زدگان تشکیل شود

استاندار هرمزگان نیز در نشست شورای اطلاع رسانی هرمزگان با اشاره به تسهیلات ۱۸۰ میلیون تومانی قرض الحسنه و کمک بلاعوض ۷۰ میلیون تومانی به خانه‌های تخریب شده بر اثر زلزله فین گفته است، با توجه به اینکه بسیاری از مردم ممکن است توان بازپرداخت این وام را نداشته باشند، مقرر شد برای کمک به مردم این مناطق، صندوقی متشکل از صنایع بزرگ هرمزگان تشکیل شود.

مهدی دوستی ابرازداشت: عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده استان آغاز شده است اما از دیماه سالجاری تحویل خانه‌ها به مردم آغاز می‌شود.

وی با تشکر از اقدام های رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی پس از وقوع زلزله در هرمزگان، اظهارداشت: موضوع اسکان موقت مردم درهمان شب وقوع زمین لرزه آغاز شد و با توجه به پس لرزه‌های زیاد، این حق را برای مردم این مناطق قائل هستیم که در منازل خود اسکان نداشته باشند و به همین علت به خانواده‌هایی که در مناطق رضوان و فین چادر دریافت نکرده اند، چادر اختصاص می‌یابد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت ارتباطی و زیرساختی در مناطق متاثر از زلزله، ابرازداشت: خوشبختانه اکنون همه ارتباطات جاده‌ای و مخابراتی و آب و برق در این مناطق برقرار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: پس از زلزله برای اسکان مردم کمپ‌هایی برپا شد که با توجه به استقبال نکردن مردم از این کمپ‌ها قرار شد چادرها به مردم تحویل داده شود.

دوستی خاطرنشان کرد: در این جلسه شماره‌ تلفن های ۳۳۶۱۰۷۴۸ و ۳۳۶۶۷۳۹۲ و ۳۱۷۱ برای دریافت مشکلات مردم مناطق زلزله زده با پاسخگویی ۲۴ ساعته اختصاص یافت و از این پس مردم مناطق آسیب دیده از زلزله در استان هرمزگان می‌توانند برای اطلاع و پیگیری مسائل و مشکلات خود با این شماره‌ها تماس بگیرند.

زمین لرزه ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این ۲ زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه هفته گذشت با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای این شهربه صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

ایرنا

برچسب ها:

فین هرمزگان ،بازسازی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman