وزیر راه و شهرسازی:

اجرای طرح جهش مسکن را عملی می‌دانیم

اجرای طرح جهش مسکن را عملی می‌دانیم
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۶ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ساخت این تعداد مسکن تأثیرات مهمی در برنامه‌های اقتصادی کشور دارد، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها هر سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کل کشور تسهیلات برای ساخت مسکن در اختیار خواهیم داشت و سقف تسهیلات برای هر استانی ابلاغ شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، رستم قاسمی، در آیین کلنگ‌زنی ۱۷ هزار و ۴۳۰ واحدی نهضت جهش تولید مسکن در استان زنجان در پروژه زیتون، اظهار کرد: در پروژه‌های راه و شهرسازی ما مسئولیت‌های مختلفی داریم که از جمله آن می‌توان به بخش مسکن اشاره کرد.

وی یادآور شد: دولت از زمان آغاز فعالیت، برنامه قانون جهش تولید مسکن برای تولید چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران داخلی و خارجی باور ندارند که این تعداد مسکن در مدت چهار سال ساخته شود اما با توجه به تجربه‌ای که در گذشته از طرح‌هایی مثل مسکن مهر داریم این طرح قابل اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ساخت این تعداد مسکن تأثیرات مهمی در برنامه‌های اقتصادی کشور دارد، تصریح کرد: بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه عمرانی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را دارم و هزاران مسکن و هزاران کیلومتر راه و راه‌آهن و پروژه‌های کشور را در دوره مسئولیت اجرا کردم، بنابراین اجرای طرح جهش مسکن را عملی می‌دانیم.

این مسئول زمین، پرداخت تسهیلات، بخش‌های اجرایی، توانمندی‌های فنی و مهندسی کشور و تامین مواد و مصالح را از مولفه‌های مهم در پروژه‌های ساخت مسکن برشمرد و گفت: بخشی از قیمت زمین به مسکن اختصاص دارد و یکی از مولفه‌های ساخت مسکن، تامین زمین مجانی برای چهار میلیون مسکن در شهرهای کشور است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات راهبردی ما در جلسه دو روز گذشته شورای عالی مسکن به ایجاد بانک زمین اختصاص داشت تا از این طریق در شهرهای مختلف مساحت، موقعیت و کاربری زمین‌ها و امکان بارگذاری جمعیت در آن‌ها مشخص شود. همکاران در سازمان ملی زمین و مسکن شبانه‌روی در کشور کار کردند و در آخرین آمار امروز برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف کشور زمین آماده وجود دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه سهم بخش روستایی از طرح جهش تولید مسکن یک میلیون واحد است، عنوان کرد: طبق توافق با بنیاد مسکن مشکلی در تامین زمین نداریم و طی دو سال اول باید ۵۰۰ هزار واحد آن ساخته شود و از سه میلیون واحد شهری نیز تا امروز برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، زمین پیش‌بینی شده است.

این مسئول با بیان اینکه قانون جهش تولید مسکن از حدود ۵۰ روز پیش به دولت ابلاغ شده است، ابراز کرد: این قانون پیش‌بینی کرده که در چه مدت باید زیرساخت‌ها فراهم شود و تا پایان امسال باید زمین برای ساخت این تعداد مسکن تعین تکلیف شود. همچنین طبق آخرین جلسه شورای عالی پول و اعتبار و براساس قانون جهش تولید مسکن، هر سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه کل کشور تسهیلات در اختیار خواهیم داشت و سقف تسهیلات برای هر استانی ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی در مورد بحث ساخت و ساز اظهار کرد: در کشور ما ظرفیت‌های مختلفی برای ساخت وجود دارد و سال‌ها پیمانکاران بیکار بودند. توانمندی‌های فنی و مهندسی در استان وجود دارد و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های استانی است. ساخت ۲۰۰ هزار واحد با کد ملی روستاها توسط بنیاد مسکن شروع شده و در وزارتخانه پیشرفت پروژه‌ها را با توجه به زمان‌بندی مشخص شده، کنترل می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش مواد و مصالح نیز ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۷۰ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور است و اگر ۲ میلیون واحد را هم‌زمان آغاز کنیم، حدود ۴۰ میلیون تن سیمان را برای احداث این واحدها اختصاص خواهیم داد و نیمی از آن مازاد بوده و می‌تواند در بخش صادرات مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: همچنین ۳۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور است که برای ۲ میلیون واحد مسکونی ۱۵ میلیون تن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه صادر می‌شود. در تولید مواد و مصالح ساختمانی در برخی زمینه‌ها در کشور رتبه سوم و چهارم و پنجم داریم و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

قاسمی بیان کرد: در مورد خدمات و حمایت دولت در قانون جهش تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شده که صندوق ملی مسکن را راه‌اندازی کند که از محل درآمد این صندوق برای بخش‌های زیرساختی و خدماتی مثل ساخت مدرسه، درمانگاه و پارک استفاده شود و کار تامین خدمات روبنایی همزمان با ساخت منازل مسکونی آغاز شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات معیشتی مردم بحث مسکن است و در بسیاری از شهری‌های بزرگ تصمیم داریم بیش از این تعداد مسکن بسازیم، گفت: سعی داریم قبل از تمام شدن احداث ۲ میلیون مسکن، اقدامات برای فاز دوم را آغاز کنیم. مسکن پیشران اشتغال و اقتصاد است و بسیاری از مشاغل و کارخانجات را فعال خواهد کرد. تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و تقاضا داریم کسانی که تاکنون اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند هرچه سریع‌تر نانم‌نویسی کنند.

وزیر راه و شهرسازی به اختصاص ۱۵۰۰ میلیاردی به بخش غیرمسکن استان زنجان نیز اشاره کرد و افزود: در همین راستا ۸۰۰ میلیارد ریال برای توسعه راه‌آهن زنجان به قزوین، ۸۰ میلیارد برای تکمیل راه زنجان به تکاب و زنجان به بیجار و ۲۵۰ میلیارد برای ادامه دوبانده کردن پروژه سلطانیه، قیدار و کبودرآهنگ در نظر گرفته شده است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman