دکتر تامین؛ دستیار ویژه تمام سازندگان ایرانی

دکتر تامین؛ دستیار ویژه تمام سازندگان ایرانی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۲ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۳

رضا مهرآبادی: فروشگاه اینترنتی دکترتامین با تمرکز بر یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت ساخت و‌ ساز، به دنبال بهینه‌سازی فرآیند انتخاب و تامین تجهیزات، لوازم و مصالح ساختمانی در پروژه‌های ساختمانی است.

به گزارش اخبار ساختمان، شاید اگر حدود یک دهه پیش به کسی پیشنهاد داده می شد که احتیاجات خود را از طریق اینترنت و بدون حضور در مغازه ها و فروشگاه ها تامین کند مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می داد و یا شاید هرگز حاضر به انجام چنین کاری نمی شد، اما در سال های گذشته و با ورود فضای مجازی به کشور و همچنین آشنایی بیشتر مردم با این دست موضوعات مردم نسبت به مشاغل و فروشگاه های اینترنتی تمایل بیشتری را از خود نشان داده اند.

اما شاید بتوان گفت که اوج نیاز به کسب و کارهای اینترنتی در زمان همه گیری کرونا در کشور بود، چرا که بسیاری از مردم ترجیح می دادند تا نیازمندی های خود در حوزه های مختلف را از این طریق به انجام برسانند و سهولت و امنیت بیشتری را تجربه کنند.

در این میان صنعت ساختمان نیز از این امکانات و پیشرفت ها بی نصیب نبود و بسیاری از صنایع و خدمات مرتبط با این صنعت، فعالیت های خود را وارد این فضای نوین کرده اند تا از این طریق بتوانند کارهای مرتبط با این صنعت بزرگ را تسهیل کنند. یکی از این مجموعه های بزرگ که توانسته است امکانات زیادی را در اختیار فعالان صنعت ساختمان قرار دهد، مجموعه دکتر تامین است که در این مسیر خدمات گسترده ای را در اختیار کارفرمایان، مهندسان و فعالان صنعت ساختمان قرار داده است، از اینرو با علی پورعبدالله؛ مدیر روابط عمومی شرکت دکتر تامین گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانیم:

مجموعه دکتر تامین از چه سالی و با چه اهدافی آغاز به کار کرده است؟

مجموعه دکتر تامین پیرو یکسری از مطالعات و تحقیقات و یک ایده پردازی در حوزه فضای آنلاین اتفاق افتاد و با توجه به اینکه فضای آنلاین در کشور بیشتر موررد توجه قرار گرفت و در یک دهه قبلی شاهد این بوده ایم که ارتباط بیشتری بین مردم و وسایل ارتباط جمعی از جمله صفحات اجتماعی و فضای اینترنت شکل گرفته است و از طرفی با توجه به سابقه ای که نزدیک به نیم قرن در حوزه تولید اقلام و مصالح ساختمانی در بین مدیران مجموعه دکتر تامین وجود داشت، در ابتکاری که سال 96 اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم که حوزه سنتی در صنعت ساختمان که مربوط به تامین مصالح ساختمانی می شد را در پیوند با فضای نوین و مجازی قرار دهیم و اولین فروشگاه اقلام و مصالح ساختمانی در حوزه آنلاین را تاسیس کنیم.

طبیعتا در آن ایام فروشگاه های کمتری وجود داشت تا در حوزه آنلاین نیاز صنعت ساختمان را در بخش مصالح ساختمانی تامین کنند و اندک فروشگاه هایی که در این حوزه مشغول به فعالیت بودند در حوزه های تخصصی و تک محصولی خدماتی را به فعالان صنعت ساختمان ارائه می کردند؛ اما ایده ای که مجموعه دکتر تامین در ذهن داشت این بود که مجموعه ای را ایجاد کند تا بتواند همه اقلام، مصالح و تجهیزات ساختمانی را در اختیار سازندگان و کارفرمایان صنعت ساختمان قرار دهد، تا بدینوسیله نیازی نباشد که سازندگان برای تامین نیازهای پروژه به بازارهای متفاوت مراجعه کنند، بلکه بتوانند با ارتباط با یک مجموعه به عنوان مرجعی که چه به لحاظ کیفیت و قیمت و هم به لحاظ سهولت در دسترسی، امکان دستیابی به کالای موردنیاز خود را فراهم کند و از این طریق هم بتواند یک سرویس مطلوبی را دریافت کند و هم به در زمان و هزینه های مربوطه صرفه جویی کند، که این موارد منجر به افزایش بهره وری سازندگان در صنعت ساختمان خواهد شد.

بنابراین مجموعه دکتر تامین از سال 96 کار خود را با این ویژگی ها آغاز کرد و برای اینکه بتواند خدمات خود را به طور کامل در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهد، بدنه پرقدرتی را از کارشناسان و مهندسین صنعت ساختمان فراهم کرد تا بتواند با استفاده از تجربه این افراد در زمینه های مختلف صنعت ساخت و ساز و بازارهای مصالح ساختمانی، خدمات مشاوره ای خوبی را به فعالان صنعت ساختمان ارائه دهد.

و از طرفی در حوزه اقلام و مصالح با ایجاد یک شبکه سراسری از تولیدکنندگان و تامین کنندگان داخل کشور و یک شبکه سراسری از مجریان و کارفرمایان و پروژه های ساختمانی توانستیم پیوند مناسبی را بین این دو گروه برقرار کنیم و تا حدود زیادی واسطه ها را از بین ببریم و از این طریق قیمت ها را برای هردو طرف به صرفه تر کنیم.

خوشبختانه می توان گفت در حال حاضر حدود 90 درصد از نیاز به اقلام و مصالح ساختمانی در داخل کشور تامین می شود، اما پراکندگی این محصولات در حوزه جغرافیایی و همچنین دسترسی سازندگان به بازارهای مختلفی که این محصولات در آنها عرضه می شوند معمولا با چالش هایی همراه است، بنابراین ما در مجموعه دکتر تامین سعی کرده ایم همه تولیداتی که دارای استانداردهای مطلوب و سطح کیفیت مناسبی در تولید برخوردار هستند را در سبد اقلام خود قرار دهیم و خوشبختانه در حال حاضر نزدیک به 20 هزار نوع کالای ساختمانی را در سبد اقلام خود داریم و در حال فروش آنها هستیم.

در ادامه بحث توسعه ای مجموعه دکتر تامین، حوزه خدمات این مجموعه گسترده تر شد و از حوزه صرفا فروشگاه اینترنتی به سمت اینکه یک سامانه هوشمند و یک مرجع نقش آفرین در صنعت ساختمان تبدیل شود حرکت کردیم و خدمات دگیری نظیر دپارتمان مشاوره فنی و بحث هوشمند سازی سیستم بود تا بتوانیم در قراردادهای بلند مدت با پروژه های ساختمانی ورود کنیم تا نیازهای هر مرحله از ساخت پروژه را از قبل برنامه ریزی کنیم و در زمان مقرر نیاز پروژه را تامین کنیم تا از این طریق در بحث زمان و هزینه انجام پروژه صرفه جویی شود.

در سال های اخیر شاهد حضور بسیاری فروشگاه ها و خدمات در عرصه آنلاین بوده ایم، حال با توجه به این گستردگی و تنوع در حوزه های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، مجموعه دکتر تامین چه اقداماتی را انجام داده است تا بتواند اعتماد و رضایت مصرف کنندگان را به خود جلب کند؟

خوشبختانه ما در شرکت دکتر تامین توانسته ایم در ابعاد مختلفی از پروسه ساخت و ساز ورود کنیم و با تعریف یک استراکچر از فرایندهای ساختمان که پلکان دکتر تامین نام گرفت، مراحل مختلف ساخت یک پروژه و اقلام و مصالح مختلف هر مرحله را مدل سازی کرده است و با توجه به نیاز پروژه در هر مرحله از فرایند ساخت مصالح موردنیاز آن مرحله از قبل تدارک دیده شده و برای مصرف کننده ارسال می شود.

شعار مجموعه دکتر تامین این است که ما به دنبال افزایش بهره وری در ساختمان هستیم و این شعار خود را در جنبه های مختلفی معنی می کنیم؛ جنبه اول در سهولت کار است، ما سعی کرده ایم فرایند ساخت را در هر مرحله که اتفاق می افتد را برای مجریان و کارفرمایان سهل کنیم. جنبه دوم سرعت انجام کار است، سعی ما بر این است تا سرعت انجام کار را بالا ببریم تا زمان انجام پروژه را کنترل کنیم. جنبه سوم نیز قیمت است که ما سعی کرده ایم اقلام با قیمت و کیفیت مناسبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار بدهیم.

بنابراین در ادامه بحث های توسعه ای شرکت، ما چند گام پیش از آغاز پروژه حرکت کرده ایم و از طرفیت و بدنه کارشناسی موجود در شرکت استفاده کردیم تا احتیاجات یک پروژه را از نقطه صفر ایده چه در بحث طراحی و چه در بحث مکان یابی و... تا گرفتن مجوزات قانونی شامل پروانه ساختمانی، موضوعات حقوقی، موضوعات مربوط به بیمه نامه های مختلف و حتی مراحل پایانی پروژه از جمله دکوراسیون، نما و حتی کارهای مربوط به مراحل بعد از تحویل پروژه (بیمه نامه های آتش سوزی و...) را نیز دنبال کرده ایم.

بنابراین باید گفت دکتر تامین صرفا یک فروشگاه آنلاین نیست و وجه تمایز دکتر تامین از ابعاد مختلفی قابل بررسی است؛ در وهله نخست جامعیت دکتر تامین است که توانسته ایم همه دسته های اقلام ساختمانی را پوشش دهیم و یک شبکه بزرگ از تولیدکنندگان داخلی کشور را فراهم کنیم و تحت یک زنجیره تامین نیازهای مصرف کنندگان را به صورت مطلوب در پروژه های مختلف انجام بدهیم.

نکته دیگر نیز این است که ما در حال حاضر در هفت استان کشور دفاتر پشتیبانی و فروش داریم و سعی کرده ایم تمام نقاط جغرافیایی کشور را پوشش دهیم. این وسعت مجموعه دکتر تامین که دیدگاهی کشوری به این موضوع داشته است و جامعیتی که توانسته ایم به ارمغان آوریم در کنار خدمت اصلی که سعی کرده ایم همه آنچه را که کارفرمایان، مجریان و مهندسان به آن نیاز دارند، اعم از مشاوره، استعلام قیمت، معرفی محصول و تامین محصول را فراهم کنیم و این خدمات را برای این افراد انجام دهیم و از این لحاظ مجموعه دکتر تامین از سایر مجموعه ها متمایز خواهد بود.

از آنجا که شما با بسیاری از شرکت های تولیدی در حوزه مصالح ساختمانی در ارتباط هستید به نظر شما علت کمبود برخی مصالح ساختمانی در ایام گذشته چه بوده است؟

کشور ایران از گذشته تاکنون با بهره مندی از منابع غنی از مواد پایه تولید همواره در تولید و تامین مواد و مصالح ساختمانی از ظرفیت بسیار مطلوبی برخوردار بوده است. این موضوع به خصوص در یک دهه اخیر به نحوی بوده که با جرات میتوان اذعان داشت بیش از 90 درصد مواد و مصالح مورد نیاز صنعت ساختمان در داخل تولید و تامین می شود و در برخی گروه های کالایی نیز تا دوبرابر نیاز صنعت داخلی تامین کننده و صادر کننده مواد و مصالح به منطقه است.

بخشی از مشکلاتی نظیر کمبود مصالح ساختمانی که در فواصل زمانی مختلف به وجود آمده است در درجه اول به خاطر ضعف ساختارهای نظارتی بوده است که نتوانسته اند سوداگری های بازار و دلالانی را که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و کلیت بازار را دچار مشکل می کنند را کنترل کنند و موضوع دوم ضعف قوانین در حوزه تولید است و در این حوزه تولیدکنندگان با قوانین متعددی از جمله قوانین مالیاتی، قوانین بیمه کار و قوانین تولید درگیر هستند و مسئله تولید را با چالش هایی روبرو می کند. بنابراین با وجود این قوانین دست و پا گیر در حوزه تولید و از طرفی داغ شدن بازارهای دلالی باعث شده است بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازارهای دلالی حرکت کنند و انگیزه ای برای حضور در حوزه تولید نداشته باشند.

اما این کمبودها ناشی از سیاست گاری های غلط و عدم نظارت کافی بر بازارها بوده است که خوشبختانه اقداماتی که دولت قبل و دولت جدید انجام داده اند توانسته است تا حدودی بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی را تا حدودی ساماندهی کند، برای نمونه در کشور ایران حدود 76 شرکت تولیدکننده در حوزه سیمان و کلینکر با ظرفیت اسمی حدود 88 میلیون تن وجود دارد. ایران با تولید 60 میلیون تن سیمان در سال 2020، در رتبه هفتم تولید در جهان قرار دارد. رکود در ساخت و ساز داخلی و کاهش بودجه عمرانی دولت و محدودیتهای بوجود آمده در صادرات باعث شد تا ایران نتواند از بخش عمده ای از ظرفیت تولید سیمان خود استفاده کند، با این حال پیشبینی می شود ظرفیت تولید، به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال 1401 به بیش از 90 میلیون تن بالغ شود.

ما معتقد هستیم که ریل گذاری صحیح، مدیریت، نظارت کافی و همچنین پایش مستمر فضای ساخت و ساز کشور به عنوان یک صنعت مادر بسیار لازم و ضروری است و قاعدتا باید در این حوزه پیش بینی ها به صورت دقیق انجام شود تا محل انجام سوداگری ها و یا قسمت هایی که احتمال آسیب به صنعت ساخت و ساز بیشتر است را شناسایی کنیم و نسبت به چاره اندیشی به موقع برای آنها اقدام کنیم.

عرضه بعضی محصولات و مصالح پرمصرف صنعت ساختمان در بورس از جمله فولاد و سیمان برای کسب و کارهای اینترنتی مشکلی را ایجاد نکرده است؟

اولویت و دغدغه مجموعه دکتر تامین همواره رضایت همه گروه های فعال در صنعت ساختمان از جمله سرمایه گذاران، سازندگان و مصرف کنندگان است. مطمنا دکتر تامین با توجه به ماهیت دانش بنیان خود بر استفاده از روش های به روز و کارامد تاکید دارد. از این رو عرضه اقلام و مصالح ساختمانی در بورس کالا از سویی با نظارت صحیح و ایجاد حقوق برابر در دسترسی مصرف کنندگان جنبه مثبت و موثری داشته و دارد و از سویی به دلیل شرایط حاکم بر فضای بورس نظیر ورود و خروج سرمایه های غیر کاربردی و کاذب و ایجاد قیمت های غیرواقعی جنبه منفی این اقدام است.

با این تفاسیر مجموعه دکتر تامین از این موضوع و به طور کلی هر موضوعی که موجب سامان بخشیدن به فضای حاکم بر اقتصاد صنعت ساختمان است حمایت می نماید. مطمنا رونق ساخت و ساز در کشور در یک نگاه جامع موجب رونق همه کسب و کارهای وابسته به این صنعت خواهد شد.

مادامی که زنجیره توزیع از شکل سنتی خود خارج نشود و به سمت فضای مدرن و مبتنی بر روش های علمی نظیر بورس کالا، فروشگاه های آنلاین و ... حرکت نکند، چالش ها و سوداگری ها در این حوزه باقی خواهد ماند. پس اگر این زنجیره توزیع هراندازه مبتنی بر مدل های جهانی نظیر بورس کالا عمل کند می تواند تجربه موفقی باشد.

بنابراین ما در مجموعه دکتر تامین سعی کرده ایم تمرکز خود را در بحث مدیریت زنجیره تامین بگذاریم و از زیرساخت های فناوری به روز و کارآمد نظیر سامانه های پشتیبانی از مشتریان، شبکه های آنلاین فروش (سایت، اپلیکیشن و...) که توانسته ایم مخاطب را یاری کنیم تا هم به بهترین قیمت دسترسی پیدا کند و هم به اطلاعات کافی از محصول موردنیاز دست پیدا کند و هم اینکه بدون نیاز به مراجعه به بازارهای مختلف در زمان مقرر مصالح مورد نیاز در مکان پروژه حاضر باشد.

آیا اقدامات و سیاست گذاری های دولت در حوزه کسب و کارهای اینترنتی توانسته است نیازها و مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند و چالش های فعالان این حوزه را کاهش دهد؟

کسب و کارهای اینترنتی در کشور در حال حرکت و توسعه هستند اما در طرف مقابل متاسفانه سیاست ها و قوانین نتوانسته اند خود را منطبق با توسعه فضای مجازی قرار بدهند و به همین خاطر قوانین مالیاتی و نوع نگاهی که به این کسب و کارها می شود نیز می توان گفت سنتی است که باعث می شود این کسب و کارها با چالش هایی مواجه شوند.

بنابراین ما امیدوار هستیم که نهادها و تشکل های صنفی کشور نسبت به برخورد با کسب و کارهای مجازی از دانش کافی برخوردار باشند و با بروزرسانی قوانین خود، درک صحیحی از این فضا داشته باشند.

به عنوان یک فعال در حوزه تامین مصالح ساختمانی به نظر شما بهترین مسیر تامین مصالح ساختمانی برای طرح جهش تولید مسکن (تولید یک میلیون مسکن در سال) چیست؟

خوشبختانه با تصویب طرح جهش تولید مسکن در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار در برنامه های مصوب ملی در خصوص تولید مسکن بخش مجزایی به موضوع تامین اقلام و مصالح اختصاص یافت.

می توان گفت دولت در پروژه جهش تولید مسکن، سه رکن اساسی آن را که مربوط می شود به تامین اقلام و مصالح، عوامل مربوط به ساخت و مصرف کنندگان این طرح را مورد توجه قرار داده است؛ برای مثال در بخش مصرف کننده با اختصاص وام های مسکن و تنوع در نحوه پرداخت ها توانسته است تا حدودی آنها را توانمند کند. در بخش ساخت نیز دولت سعی کرده است متولی شود و با انتخاب پیمانکاران و نظارت دقیق بر آنها، این بخش را ساماندهی کند. اما در بخش تامین مصالح و اقلام مورد نیاز این طرح توجه بیشتری شده است در فصل سوم و ماده 14 این سند وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به منظور پوشش ریسک ساخت مسکن، امکان پیش خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی (صرفا فولاد و سیمان) را در بورس کالا فراهم نماید. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است بر بازار مصالح ساختمانی (به ویژه فولاد و سیمان) و تامین آن با قیمت تمام شده متعارف نظارت نماید. این اقدام به میزان قابل توجهی پیامدهای ناشی از افزایش قیمت واحد های هدف طرح را در شرایط نوسان قیمت ها کنترل خواهد کرد اما مشخصا کافی نیست.

ما امروز در کشور ظرفیت های قابل توجهی داریم از کسب و کارهایی که با بهره مندی از متدها و مدل های جهانی در تامین مواد و مصالح و ارائه خدمات در این حوزه فعال هستند. برای مثال کسب و کار دکتر تامین با ایجاد دپارتمان های تخصصی در گروه های مختلف مصالح ساختمانی و ایجاد یک زنجیره پیشرفته تامین در یک شبکه متمرکز از تولید کندگان داخلی توانسته ضمن ایجاد سرعت و سهولت در دسترسی به اقلام ساختمانی مورد نیاز صنعت ساخت و ساز، ارزش افزوده قابل توجهی را متوجه این حوزه کند که در نهایت موجب افزایش بهره وری ساخت و ساز شده است. بنابراین دولت باید از ظرفیت کسب و کارهای نوین استفاده کند و بعضی از کارهای مربوط به این پروژه بزرگ را برون سپاری کند و از ظرفیت مجموعه های بزرگ و فعال در کشور بهره ببرد تا ضمن کاهش بار مسئولیت دولت، موجب چابک سازی بخش های مختلف این طرح، بهینه سازی و تطبیق با مدل ها و تجارب جهانی اتفاق بیافتد.

مطمنا استفاده از تجارب فعالان این حوزه و همکاری با کسب و کارهای دانش بنیان و فعال در بخش تامین مصالح ساختمانی با هزاران ساعت کار دقیق علمی و اقتصادی مسیری مطمئن و سهل و سریع در دستیابی به اهداف طرح جهش تولید مسکن خواهد بود.

رویکردها و برنامه ریزی های شما برای آینده مجموعه دکتر تامین و چشم اندازی که برای این مجموعه دارید چیست؟

مجموعه دکتر تامین تاکنون توانسته است نقش موثری را در صنعت ساخت و ساز کشور داشته باشد و از اینرو در این سال ها توانسته است حوزه فعالیت خود را با ایجاد دفاتر مختلف در سطح کشور افزایش دهد و با جذب بدنه ای از کارشناسان و متخصصان دانشگاهی؛ از یک فروشگاه اینترنتی خود را به یک مجموعه مرجع ساختمانی تبدیل کند که از ابعاد مختلف بتواند خدمات حوزه صنعت ساختمان را پوشش دهد. بنابراین در برنامه توسعه ای دکتر تامین این الگو ادامه دار خواهد بود و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم نه تنها در حوزه تامین اقلام بلکه در روش های مختلف تامین مالی پروژه ها و مشارکت مالی با پروژه ها مانند روش های تهاتری، ال سی های داخلی و... ورود کنیم و سعی کنیم سازندگان کشور را توانمند کنیم.

واقعیت این است که موضوع تامین مالی پروژه ها دغدغه اصلی امروز سازندگان در کشور است، ما مدت هاست که این موضوعات را بررسی کرده ایم و مدل هایی را طراحی کرده ایم، از جمله مدل تهاتری که در آن سازنده می تواند در ازای دریافت مصالح مشخصی با ارزش ریالی مشخص، واحدهای درحال ساخت خود را تهاتر کند تا بدینوسیله بتواند به طور تضمینی مصالح موردنیاز پروژه ها را بدون توقف تامین کند و پروژه دچار چالش نشود.

موضوع دیگر بحث دکترین ساخت و ساز است، چراکه ما معتقدیم استانداردهای ساخت و ساز در جهان جابجا شده است. امروزه صرف اینکه یک کارفرما بتوانید با ارتباط با بنا و معمار پروژه ای را بسازد کفایت نمی کند، چراکه یک کارفرما باید ذائقه مشتری را بشناسد، متناسب با حوزه های جغرافیایی ارتباط بگیرد، فنون مذاکره را بداند، از روش ها و استانداردهای مختلف پیروی کند تا بتواند به عنوان یک سازنده موفق در سطح جهانی مطرح شود. بنابراین موضوع دکترین ساخت و ساز را مطرح کرده ایم و با همکاری خوبی که با سازمان مدیریت صنعتی داشته ایم، توانسته ایم دوره هایی را ایجاد کنیم که علاقه مندان، مهندسان، کارفرمایان و ... می توانند در آن شرکت کنند و گواهینامه هایی که تحت عنوان MBA و DBA که برای اولین بار در کشور در حال ارائه شدن هستند را اخذ کنند.

ما در مجموعه دکتر تامین در تلاش هستیم که در حوزه های مختلف صنعت ساختمان ورود کنیم و با تجربه ای که در صنعت تولید از قبل داشته ایم و شناختی که نسبت به ذائقه مشتریان خود داریم و کمبودهایی که در صنعت ساختمان در بحث تولید شناسایی کرده ایم، در تلاش هستیم که محصولات تولیدی دکتر تامین که منطبق بر نیاز، کیفیت مورد انتظار مشتریان و منطبق بر استاندردهای جهانی در اقلام و مصالح ساختمانی هست را تولید و به بازار عرضه کنیم.


بحث های نوین و فناوری های نوین صنعت ساختمان نیز از اولویت های ما هست که سعی داریم این موارد را گسترش دهیم. بنابراین در حوزه هوشمندسازی ساختمان، هوشمندسازی شهری و بحث ساختمان های سبز نیز ورود کرده ایم و در تلاش هستیم تا نظر مشتریان و سازندگان را نسبت به این موضوعات جلب کنیم تا در حد امکان به این سمت حرکت کنند و بتوانیم گام های ارزشمندی را در این حوزه ها برداشته باشیم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman