در مهرماه اتفاق افتاد؛

افزایش پنج درصدی تورم مسکن در تهران

افزایش پنج درصدی تورم مسکن در تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۱۰

تورم ماهانه قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه امسال نسبت به شهریور امسال ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، شاخص قیمت املاك مسكونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیك محاسبه شده است.

جهت محاسبه درصد تغییرات قیمت واحدهای مسکونی؛ شاخص قیمت نسبت به متوسط قیمت، تغییرات قیمت­ ها را بهتر نشان می­ دهد. زیرا مشخصات واحدهای فروش رفته در دوره­ های مختلف می‌توانند تغییرات زیادی داشته باشند که در محاسبه متوسط قیمت قابل شناسایی نیستند. به عنوان مثال، تعداد واحدهای فروش رفته نوساز در یك دوره امكان دارد بسیار بیشتر از دوره قبل باشد كه در این حالت متوسط قیمت دو دوره متوالی با یكدیگر قابل مقایسه نخواهند بود.

شاخص قیمت محاسبه شده به روش هدانیك این مشكل را برطرف می‌كند و اثر تغییرات كیفی در طول دوره‌های مختلف را از بین می‌برد، بنابراین با وجود این­که متوسط قیمت املاک مسکونی نسبت به شاخص قیمت برای عامه جامعه ملموس ­تر است با این حال به دلیل حذف تغییرات کیفی در محاسبه شاخص قیمت به روش هدانیک تغییرات قیمت در این روش بسیار دقیق­تر از تغییرات روش متوسط قیمت است.

شاخص قیمت

در مهر١٤٠٠ عدد شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد ٧٧٨,٦ رسید كه نسبت به ماه قبل(٧٥٢.٦)، ٣.٥ درصد افزایش داشته است.

كاهش تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ١٤٠٠ به عدد ٢٢,٤ درصد رسیده است؛ یعنی بایستی خریداران برای خرید یك واحد مسكونی در شهر تهران نسبت به مهر ١٣٩٩، بطور متوسط ٢٢.٤ درصد بیشتر پرداخت كنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل(٢٣,٨) ١.٤ واحد درصد كاهش یافته است.

افزایش تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به عدد شاخص ماه قبل است كه در مهر ماه ١٤٠٠ این اطلاع به عدد ٣,٥ درصد رسیده است. تورم ماهانه مهر در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (١,٢- درصد)، ٤.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است. نرخ تورم سالانه مهر ماه ١٤٠٠ املاك مسكونی شهر تهران به عدد ٥٩,٣ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(٦٧,٣)، ٨.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

برای مشاهده جزئیات گزارش (اینجا) مراجعه کنید.

درگاه ملی آمار


برچسب ها:

بازار مسکن ،تورم 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman