وعده کنترل فرونشست زمین در پایتخت

وعده کنترل فرونشست زمین در پایتخت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۸

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در حالی از تدوین طرحی برای مهار فرونشست در تهران خبر داده است که در عین حال اعلام کرده: کنترل این موضوع در تهران امری زمانبر است.
به گزارش اخبار ساختمان، مهدی عباسی درباره وضعیت فرونشست در تهران با تاکید بر اینکه وضعیت پل‌ها، معابر و...مدام پایش می‌شود، افزود: مطالعاتی درباره وضعیت و روند فرونشست در تهران در گذشته انجام شده است؛ اما قطعا با توجه به حساسیت موضوع، باید این مطالعات به روز رسانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی بحران فرونشست، استفاده مدام از آب‌های زیرزمینی است، گفت: می‌توان با اتکا به موضوع بازچرخانی پساب، بخشی از این مشکل را حل کرد؛ اما لازم است مصرف آب در تهران که متاسفانه از میانگین مصرف جهانی بالاتر است، اصلاح شود و باید با اقدامات فرهنگی که صورت می‌گیرد، مردم روی این موضوع حساس شده و در نحوه مصرف آب تجدید نظر کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه امیدواریم امسال، سال پربارشی برای تهران باشد و لازم است آب باران و آب‌های سطحی را به گونه‌ای هدایت کنیم که به لایه‌های زیرین نفوذ کنند نه اینکه راهی فاضلاب شوند، افزود: شهرداری تهران مدعی است که با بازچرخانی آب، بخش زیادی از فضای سبز را آبیاری می‌کند؛ اما باید به‌گونه‌ای عمل شود که تمام فضای سبز و نه بخش اندکی، به این روش آبیاری شود تا مجبور به استفاده از چاه‌های جذبی نشویم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران افزود: مساله فرونشست در کشور و تهران یک مساله فرابخشی است و باید همه دستگاه‌ها و نه صرفا شهرداری در این خصوص حساس باشد اما ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی مدیریت شهری برای حل این بحران بهره ببریم به همین دلیل درصدد تدوین طرحی درباره وضعیت فرونشست در تهران هستیم تا بتوانیم با کمک کارشناسان و متخصصان بسته جامعی برای حل بحران فرونشست در تهران تدوین کنیم؛ اما یادمان باشد که حل این مشکل زمانبر است و با تجویز نسخه‌های فوری رفع نمی‌شود و می‌توان در یک افق زمانی مشخص از این بحران عبور کرد.

این در حالی است که دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه نزدیک به حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در زون‌های فرونشستی با نرخ‌های متفاوت واقع شدند، گفت: بررسی‌هایی که به صورت کشوری انجام شده نشان داده می‌شود که از ۳۱ استان در ۱۸ استان شاهد رخداد فرونشست هستیم.

علی بیت اللهی درباره فرونشست زمین و چالش‌هایی که ایجاد کرده است، اظهار کرد: متاسفانه اتخاذ سیاست‌هایی برای مقابله با فرونشست در کشور ما آغاز نشده و اقدام خاص و قابل لمسی صورت نگرفته است. بر همین اساس با ادامه روند خشکسالی، کمبود نزولات جوی، نیاز آبی اراضی کشاورزی و سیستم‌های غلط آبیاری که موجب هدر رفت زیاد آب می‌شود، فشار روی سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر شده است.

پبیت الهی اظهار کرد: در بیش از ۶۰۰ دشت در گستره کشور فرونشست زمین در حال رخ دادن است و شرایط تعدادی از آنها به یک حالت فوق بحرانی رسیده است.

دنیای اقتصاد

برچسب ها:

فرونشست زمین ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman