چرا وقوع زلزله در مازندران خطرناک است؟

چرا وقوع زلزله در مازندران خطرناک است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۳

بدون شک توجه به پیشگیری از حوادث طبیعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوع پدافندی در استان مازندران، ضروری است، موضوعی که موجب می‌شود تا در زمانی که حادثه ناگواری همچون سیل و زلزله یا هر عامل ویرانگر دیگری، به وقوع پیوست، بدانیم چه باید بکنیم و فرصت‌ها را از دست ندهیم، آن هم در حالیکه کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد مازندران روی گسل فعال قرار دارد، توجه به سازه‌های مستحکم و رعایت اصول پیش و پس از زلزله بسیار مهم و حیاتی است.
به گزارش اخبار ساختمان، موضوعی که سوده کیاکجوری پژوهشگر و دکترای معماری معتقد است، حوادث و سوانح طبیعی به عنوان اصلی ترین و مخرب ترین پدیده آسیب رسان به انسان و زیستگاهش محسوب می شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی سرزمین ایران از لحاظ لرزه خیزی، ضرورت پرداختن به نحوه رویارویی با عوارض و ویرانی های پس از بحران را امری بدیهی نشان می دهد.

وی کشور ایران را از جمله مناطق زلزله خیز جهان دانست که به طور متوسط هر چهار سال یک بار در آن، زلزله ای شدید رخ می دهد و گفت: استان مازندران نیز با توجه به مجاور بودن با رشته کوه البرز و موقعیت مکانی ویژه ای که دارد ازنواحی زلزله خیز کشور محسوب می شود.

این پژوهشگر افزود: توجه به مکان های مستعد خطر در بازسازی، رعایت ضوابط استحکام لرزه ای و برتری در برنامه هایی چون اقتصادی بودن مصالح مصرفی و سرمایه گذاری دولتی در امری که مردم به تنهایی قادر به انجام آن نیستند لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی مقاوم سازی دقیق بناها که در آینده و بعد از زلزله ساخته می شود را از جمله وظایف جامعه مهندسین برشمرد و یادآور شد: ایمن سازی و بهسازی این بناها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید به آن توجه لازم صورت گیرد.

کیاکجوری با بیان اینکه زلزله از میان حوادث طبیعی، بیشترین صدمه را بر بناهای روستایی (آجری، سنگی و خشتی) وارد می سازد، خاطرنشان کرد: این امر به دلیل شدت امواج ناشی از زلزله نیست، این مصالح، خود از مقاومت کششی اندکی برخوردار هستند و اصولا در محاسبات و طراحی این بناها مقابله با نیروهای افقی مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: توجه به سیستم های مقاوم ساختمانی و بهسازی ساختمان های روستایی می تواند تلفات ناشی از زلزله را کاهش دهد.

این پژوهشگر دکترای معماری با بیان اینکه در ایران تقریبا هرپنج سال، یک زلزله با بزرگی بیش از پنج ریشتر با تلفات جانی و خسارات مالی بالا رخ می دهد، تصریح کرد: گستردگی تلفات و خسارات مالی و جانی ناشی از این سوانح در ساختمان ها نشان می دهد استحکام و مقاوم سازی ساخت و سازها باید در برنامه ریزی و سیاست گذاری های مسئولان اجرایی از اولویت ویژه برخوردار باشد و به آن توجه ویژه تری صورت گیرد.

کیاکجوری مقوله بازسازی را به عنوان یک امر کاملًا تخصصی متفاوت از خانه سازی و شهرسازی دانست و عنوان کرد: در بازسازی یک بنا، ساختمان و یا شهر و روستا بایستی از تمامی جنبه های آن به صورت جامع علمی وکاربردی توجه شود بدین معنا که جنبه های فرهنگی اجتماعی اقتصادی و ورزشی باید مورد توجه قرارگرفته شود تا باعث شکست پروژه بازسازی و نهایتا عدم رضایت مندی و پذیرش آن توسط مردم سانحه دیده نشود.

وی افزود: برای مردمی که دچار سانحه زلزله شده اند مهم است که ببینند انچه بعد از این حادثه ایجاد می شود چگونه است و آیا مقاومت لازم را برای مقابله در آینده دارد.

این دکترای معماری با بیان اینکه بازسازی می تواند دارای ابعاد فیزیکی قابل رویت و نیز دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی باشد که بازتوانی نامیده می شود، یادآور شد: طرحهای بازتوانی مناطق آسیب دیده از زلزله شامل بازسازی فیزیکی و ساماندهی اجتماعی و روانی است که مستلزم در نظر گرفتن مجموعه ای از ملاحظات ویژه در تمامی فرآیندهایی است که پس از وقوع زلزله و به منظور بازگردانی شرایط به وضعیت عادی صورت می گیرد.

کیاکجوری با تاکید بر لحاظ کردن مدیریت ریسک سوانح طبیعی در تمامی طرح های عمرانی در همه شرایط و بویژه در فرآیند بازسازی مناطق زلزله زده، گفت: این امر می تواند از هزینه های نگهداری و تعمیر به نحو محسوسی کاسته و بدون کاهش کیفیت پروژه در جهت بهینه شده آن اقدام کند.

وی متذکر شد: لازم است در مرحله ارزیابی پیش از اجرا طرحهای بازسازی راهکارهایی به منظور ارتقا عملکرد طرح در برابر وقوع سوانح طبیعی بعدی از جمله زلزله های محتمل مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر معماری، ویرانی مناطق مسکونی و بی خانمان شدن ساکنان آن را از جمله مهم ترین و بارزترین پیامدهای زلزله دانست که تاثیرات مختلفی بر مردم سانحه دیده می گذارد، عنوان کرد: بازسازی مناطق آسیب دیده یکی از مهم ترین مواردی که پس از وقوع زلزله مطرح می شود و از آنجایی که کشور ایران نیز از جمله مناطق زلزله خیز جهان است بنابراین بررسی عوامل موثر بر بازسازی ساختمان‌ها پس از وقوع زلزله و ارائه راهکارهایی به منظور تسهیل عملیات بازسازی، حائز اهمیت است که باید به ان توجه شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman