زلزله زدگان یزدانشهر چادرنشین شده اند

زلزله زدگان یزدانشهر چادرنشین شده اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۲ | ۱۴۰۰/۰۸/۰۳

زمین لرزه ۵.۱ ریشتری اخیر یزدانشهر هر چند خسارت گسترده ای بر جا نگذاشت اما زنگ خطر جدی برای پنج هزار خانه غیرمقاوم شهرستان زرند است و باید مسئولان هر چه سریعتر فکری برای این واحدهای مسکونی بکنند.
به گزارش اخبار ساختمان، کرمان با ۱۸ گسل فعال شناخته شده یکی از لرزه خیرترین نقاط کشور است و ۹۸ درصد مناطق مسکونی این استان به جز قسمتی از شهرستان سیرجان زلزله خیز است.

در این استان، زرند جزو شهرستان هایی است که در سال های گذشته زمین لرزه های شدید و خسارت های زیادی را از تجربه کرده است که از آن جمله می توان به زمین لرزه ۶.۴ ریشتری سال ۸۳ و زمین لرزه ۴.۶ ریشتری سال ۹۵ اشاره کرد. بعد از وقوع این زمین لرزه ها اقدامات خوبی برای بازسازی واحدهای مسکونی صورت گرفت به گونه ای که بنا به اعلام مسئولان ۱۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان زرند بهسازی و بازسازی شد اما آنگونه که مشخص است برخی از خانه‌های طرح مقاوم سازی نیمه کاره مانده اند آن هم در منطقه ای که زمین لرزه هر لحظه در کمین نشسته است.

زرند اما در روز ۲۴ مهر امسال بار دیگر زمین لرزه ای شدید به بزرگی ۵.۱ ریشتر را تجربه کرد که به لطف اقداماتی که در سال های گذشته انجام شده بود خسارت جانی نداشت و خسارت های مالی آن هم گسترده نیست. با این وجود به گفته فرماندار زرند حدود پنج هزار واحد مسکونی غیرمستحکم این شهرستان در معرض خطر جدی قرار دارند. در اثر این زمین لرزه برخی از خانه ها دچار ترک خوردگی شده اند و روستای دهزوئیه دچار خسارت ۸۰ درصدی شده است.

مردمی که خانه هایشان در این زمین لرزه دچار خسارت شده است، جرات حضور در خانه هایشان را ندارند و بیم دارند زمین لرزه ای دیگر سقف خانه را بر سرشان خراب کنند. آنها ترجیح می دهند برای حفظ جان خود و افراد خانواده تا زمان بهسازی و مقاوم سازی خانه هایشان شب های سرد پاییز را در چادر صبح کنند.

برخی ساکنان روستاهای منطقه زلزله زده هم از حضور نیافتن مسئولان در روستاهایشان گلایه و درخواست دارند که مسئولان هر چه سریعتر فکری به حال وضعیت آنها و رفع مشکلاتشان کنند.

جرات حضور در خانه هایمان را نداریم

محمد نجفی اظهار کرد: زمین لرزه ۵.۱ ریشتری یزدانشهر باعث شد اکثر خانه هایمان دچار ترک خوردگی شوند و کسی جرات حضور در خانه اش را ندارد. شب ها با وجود سرمای هوا مجبوریم در چادرها بخوابیم از مسئولان تقاضا داریم به داد ما برسند.

مریم ابراهیمی از اهالی دهستان شعبجره بخش یزدان آباد اظهار کرد: این دهستان در ۴۰ کیلومتری یزدان آباد قرار دارد و زمین لرزه به شدت در این منطقه هم احساس شد.

وی ادامه داد: بر اثر زمین لرزه منازل غیرمقاوم و قنوات کشاورزی دچار آسیب شدند اما تاکنون مسئولان به این دهستان مراجعه نکرده اند.

عباس شرفی از دیگر ساکنان یزدانشهر گفت: وام های مقاوم سازی کفاف هزینه ها را نمی دهد؛ خیلی از مردم این وام ها را دریافت کرده اند اما نتوانستند به صورت کامل خانه هایشان را مقاوم سازی کنند. مسئولان باید فکری در این خصوص کرده و مبلغ وام ها را با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت مصالح تعیین کنند.

خسارت ۸۰ درصدی زلزله به روستای دهزوئیه

فرماندار زرند اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری ۲۴ مهر ماه یزدانشهر بخش های مهمی از مناطقی که فاقد استحکام بودند، دچار آسیب جدی شدند.

علی صادق زاده با اشاره به شدت بالای زلزله در بخش مرکزی و بخش یزدان آباد، افزود: در بخش مرکزی، روستای دهزوئیه بیش از ۸۰ درصد آسیب دیده است که بلافاصله در این منطقه مردم اسکان موقت داده شدند و کانکس هایی در اختیار خانواره ها قرار گرفت. در مرکز شهر یزدانشهر هم آسیب های جدی داشتیم.

وی گفت: خوشبختانه پس از زلزله های سال های ۸۳ و ۹۵ بحث بهسازی و بازسازی در شهرستان زرند به صورت جدی پی گیری شد و بر این اساس بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی بهسازی و بازسازی شد.

پنج هزار واحد مسکونی فاقد استحکام کافی است

صادق زاده با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز در شهرستان زرند حدود پنج هزار واحد مسکونی فاقد استحکام کافی است، افزود: باید درخواست کنیم اعتبارات و وام های جدید در اختیار شهرستان زرند قرار گیرد البته مردم هم باید استقبال کنند.

فرماندار زرند با اشاره به آسیب جدی قنوات و چاه های آب کشاورزی بیان کرد: در حال برآورد خسارت هستیم و بعد از تعیین میزان خسارات زلزله از دولت درخواست وام های جدید مطابق با شرایط کنونی اقتصادی را می دهیم.

وی در خصوص گلایه های مردم در خصوص حضور نیافتن مسئولان در برخی روستاهای منطقه بیان کرد: در حال رصد تمامی روستاها هستیم و مشکلات پی گیری می شود. میزان خسارت ها در حال ارزیابی است و به زودی اعلام می شود.

پی گیر جذب اعتبارات بازسازی هستیم

صادق زاده ادامه داد: در حال حاضر در مناطقی که آسیب جدی دیده اند در حال برآورد هزینه هستیم و برای این منظور تیم های کارشناسی تشکیل شده است.

فرماندار زرند با اشاره به اینکه پی گیر دریافت اعتبارات لازم هستیم، افزود: با توجه به زلزله خیز بودن شهرستان زرند همواره باید آمادگی بروز زمین لرزه را داشته باشیم. بر این اساس باید هر چه سریعتر نسبت به بازسازی و بهسازی منازل باقی مانده اقدام کنیم.

وی در خصوص اسکان موقت بیان کرد: اقدامات مربوط به اسکان در حال انجام است و در تلاشیم در اسرع وقت تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم تا هر چه سریعتر بازسازی واحدها آغاز شود.

فرماندار زرند به حضور استاندار کرمان در مناطق زلزله زده اشاره کرد و افزود: امیدواریم به زودی اعتبارات مورد نیاز در اختیار مردم قرار دهیم.

خسارت ۴۲۰ میلیاردی زلزله به حوزه کشاورزی

بخشدار یزدانشهر اظهار کرد: یزدانشهر زلزله نسبتا شدیدی را تجربه کرد و این زلزه با توجه به عمق کم (۱۰ کیلومتری از سطح زمین) شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که در شهر کرمان هم احساس شد.

سید میثم ترابی با اشاره به اینکه این زمین لرزه ترس و رعب زیادی بین مردم منطقه ایجاد کرد، ادامه داد: بلافاصله بعد از زمین لرزه گروه های کارشناسی در منطقه حاضر شدند و کار ارزیابی و رصد آغاز شد.

وی بیان کرد: دهستان شعبجره در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز بخش یزدانشهر قرار دارد و شدت زمین لرزه در این دهستان هم زیاد بوده است. شعبجره منطقه ای کوهستانی است و قاعدتا مردم دچار ترس شده اند. گروه های کارشناسی در خصوص کشاورزی به این منطقه اعزام شدند و باغات، قنوات، موتور پمپ ها، چاه های کل بخش مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس خسارتی حدود ۴۲۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی به دولت اعلام شده است.

ترابی در خصوص منازل مسکونی گفت: تعدادی از واحدهای مسکونی در ادوار گذشته مقاوم سازی شده است. یکسری از منازل مسکونی در حال ساخت هستند و با اعتباراتی که تاکنون اختصاص یافته هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده اند که صاحبان این خانه ها بعضا در خانه های قدیمیشان ساکن هستند.

بخشدار یزدانشهر با اشاره به ترک خوردگی خانه های قدیمی اظهار کرد: به دنبال این هستیم که یک وام تکمیلی یا بلاعوض از طریق بنیاد مسکن برای این دسته از افراد فراهم کنیم تا خانه هایشان را به مرحله بهره برداری برسانند.

ترابی گفت: یک دسته از واحدهای مسکونی کامل شده اند اما صاحبان آنها خانه قدیمیشان را به دست افراد دیگر داده اند. در این زمینه به ما مسئولان ایراد وارد است چرا که باید با یک فشار بیشتری آواربرداری ساختمان های قدیمی را انجام بدهیم. ما باید همان زمان پرداخت تسهیلات و اعتبارات، آواربرداری خانه های قدیمی را اجباری می کردیم.

بخشدار یزدانشهر بیان کرد: تعداد محدودی از واحدهای مسکونی هستند که نه وام گرفته اند و نه بازسازی شده اند و در همان خانه های قدیمی حضور دارند. این دسته از افراد از تسهیلات استقبال نکرده اند. تسهیلات همیشه از طریق بنیاد مسکن فراهم بوده است و این افراد پی گیر نشده اند.

وی گفت: ما پی گیر هستیم این سه دسته از ساختمان ها (غیر از دسته اول که کامل شده اند) را بررسی و ارزیابی کرده تا بتوانیم تسهیلات بازسازی خوبی از دولت بگیریم و مشکل مردم رفع شود.

با توجه به زلزله خیز بودن زرند و همچنین شروع فصل سرما نیاز است مسئولان در زمینه خدمت رسانی به مردم مناطق زلزله زده سرعت عمل داشته باشند تا این افراد بتوانند با خیالی آسوده در خانه های مستحکم زندگی کنند. مقاوم سازی خانه ها مهم ترین مساله ای است که باید به صورت کامل اجرایی شود تا در آینده شاهد همین مقدار خسارت هم نباشیم.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman